پشت فرمان کوروت Z06 فرمان راست، سوپراسپرتی خیره‌کننده از آمریکا

منبع خبر / خودرو / 17 ساعت پیش

شورلت کوروت Z06 یکی از معدود سوپراسپرت‌های واقعی آمریکایی است که با پیشرانهٔ باشکوه و شاسی عالی، لایق تحسین خواهد بود. اگر عناصر فنی کوروت Z06 را لیست کنیم، خیلی‌ها تصور خواهند کرد که دربارهٔ سوپراسپرتی ساخت ایتالیا در سال ۲۰۱۴ صحبت...

شورلت کوروت Z06 یکی از معدود سوپراسپرت‌های واقعی آمریکایی است که با پیشرانهٔ باشکوه و شاسی عالی، لایق تحسین خواهد بود.

اگر عناصر فنی کوروت Z06 را لیست کنیم، خیلی‌ها تصور خواهند کرد که دربارهٔ سوپراسپرتی ساخت ایتالیا در سال ۲۰۱۴ صحبت می‌کنیم. پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی میل‌لنگ تخت با ردلاین ۸,۶۰۰ rpm متصل به گیربکس دوکلاچه در وسط یک شاسی آلومینیومی. همهٔ این عناصر یادآور گذشتهٔ نزدیک فراری هستند. زمانی که بهترین سوپرکارهای تاریخ را خلق کرد. پس چرا از بهترین‌ها الهام نگیریم؟ این تفکر شورلت در هنگام توسعهٔ Z06 جدید بود. تغییر کوروت از ترکیب تاریخی موتور جلو به موتور وسط مطمئناً تحول بزرگی بود ولی هرچند کوروت استینگری بسیار از پیشینیان خود متفاوت بود، این Z06 است که واقعاً از حداکثر پتانسیل این تحول استفاده کرده است.

Z06 این کار را با استفاده از یک پیشرانهٔ ۵.۵ لیتری V8 تنفس طبیعی کاملاً اختصاصی بجای موتور بلوک کوچک پوشراد میل‌لنگ صلیبی انجام داده است که تمام ویژگی‌های بازار یک پیشرانهٔ قدرتمند از مودنا و نه میشیگان را دارد. بااین‌حال، اعداد و ارقام این موتور هرگز شبیه یک دهه پیش نیستند زیرا با تولید ۶۷۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۵ نیوتن متر گشتاور، Z06 را ظرف تنها ۲.۶ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه و دیفرانسیل لغزش محدود به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

نگاه دقیق‌تر به شاسی جزئیات بیشتری را از تلاش شورلت برای ساخت یک سوپراسپرت آمریکایی واقعی نشان می‌دهد. درحالی‌که کوروت تا چند دهه پیش همچنان از فنرهای شمش در عقب استفاده می‌کرد، در Z06 امروزی شاهد سیستم تعلیق دو جناغی جدید در جلو و عقب و کمک‌فنرهای مغناطیسی هستیم. به لطف این تغییرات، Z06 هنگام رانندگی در مرکز شهر شلوغ لندن به‌طور چشمگیری متمدن احساس می‌شود. یکی از تغییرات اصلی Z06 اروپایی در اگزوز صورت گرفته یعنی جایی که از سیستم اگزوز ساکت‌تری استفاده شده که با استینگری مشترک است و به همین دلیل، چهار سر اگزوز بزرگ مرکزی که در نسخهٔ آمریکایی می‌بینیم در اینجا با چهار سر اگزوز کوچک‌تر در طرفین سپر جایگزین شده است.

موتور در سرعت‌های پایین کاملاً رام است و کالیبراسیون پدال گاز برای رانندگی‌های آرام خیلی خوب انجام گرفته است. حتی گیربکس هم در تعویض بی‌سروصدای دنده‌ها خیلی خوب عمل می‌کند. البته به دلیل ردلاین بالای موتور، گیربکس تمایل دارد دنده‌های پایین را بیش‌ از حدِ ایده‌آل نگه دارد ولی بااین‌وجود، مصرف سوخت خودرو برای یک سوپراسپرت چندان زیاد نیست و Z06 در طول آزمایش ما با شرایط مختلف به‌طور میانگین زیر ۱۵ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف کرد. کیفیت سواری کوروت در سرعت‌های پایین عالی است و روی سطوح ناهموار جاده خیلی خوب رفتار می‌کند. حتی کابین هم با صندلی‌های راحت و پالایش کلی مناسب، فضای خیلی خوبی را برای راننده فراهم می‌کند و با وجود چیدمان گیج‌کنندهٔ دکمه‌های فیزیکی، همه‌چیز در دسترس و کاملاً قابل‌استفاده است.

روی جادهٔ باز با تغییر حالات مختلف رانندگی، موتور و گیربکس بیدار می‌شوند. تحویل قدرت موتور فوق‌العاده یکنواخت صورت می‌گیرد و در دورهای بالا پاسخگویی باورنکردنی دارد که با تعویض دنده‌های سریع گیربکس پشتیبانی می‌شود. ترمزهایی که احساس فوق‌العاده و قدرت توقف عالی دارند نیز کاملاً با سطح قدرت و پرفورمنس ماشین مطابقت دارند. مسیر آزمایش ما در جاده‌های باریک اطراف گودوود در یک صبح زمستانی سرد مطمئناً فضای مناسبی برای درخشش در اختیار کوروت قرار نمی‌داد ولی کیفیت عملکرد دینامیکی ماشین در همین شرایط هم واضح بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های قابل‌تحسین Z06 دقت فرمان است هرچند که ما علاقه‌ای به غربیلک فرمان مربعی کوروت نداریم زیرا راننده را مجبور به گرفتن فرمان به شیوه‌ای خاص می‌کند و می‌تواند درگیری رانندگی را کاهش دهد. همچنین از دید ما، بهتر است تنظیمات وزن فرمان همیشه روی یکی از دو حالت سبک باقی بماند زیرا حالت Z وزن مصنوعی بیش‌ازحدی را به فرمان اضافه می‌کند و درک راننده از میزان چسبندگی چرخ‌های جلو را کاهش می‌دهد. موقعیت صندلی نیز حتی برای افراد کوتاه‌قد هم خیلی بالا به نظر می‌رسید و ابعاد بزرگ کوروت می‌تواند هنگام رانندگی در جاده‌های باریک بریتانیا مشکل‌ساز شود.

با وجود این مشکلات جزئی، به‌طورکلی شورلت در خلق یک سوپرکار مدرن آمریکایی کاری خیره‌کننده انجام داده است و در بازار ایالات‌متحده یعنی جایی که می‌توان یک Z06 را با قیمتی مشابه پورشه ۹۱۱ کاررا خرید، ارزش فوق‌العاده‌ای دارد. بااین‌حال، در بریتانیا قیمت این ماشین از نزدیک ۱۸۰ هزار پوند آغاز می‌شود که مقداری از جذابیت‌های آن را از بین می‌برد. البته کوروت Z06 واقعاً یک سوپرکار فوق‌العاده است ولی با چنین قیمتی باید با رقبای توانمند زیادی در بازار اروپا مواجه شود.

جمع‌بندی

شورلت برای ساخت Z06 از بهترین سوپراسپرت تاریخ الگوبرداری کرده و به نتیجه‌ای فوق‌العاده رسیده است. البته این کوروت برای اروپا خودرویی بزرگ و گران است ولی درگیری رانندگی و پرفورمنسی که ارائه می‌کند تقریباً با هر سوپراسپرتی از اروپا و خارج از اروپا قابل‌رقابت است. این یک دستاورد خیره‌کننده در مهندسی است و تنها با یک یا دو اصلاح جزئی می‌تواند به خودرویی بی‌نقص تبدیل شود.

مشخصات فنی شورولت کوروت Z06

Chevrolet Corvette Z06
پیشرانه ۵.۵ لیتری V8
قدرت ۶۷۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه
محور محرک عقب
شتاب صفرتاصد ۲.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت
طول ۴,۶۸۸ میلی‌متر
عرض ۲,۰۲۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۲۳۴ میلی‌متر
مصرف سوخت ۱۲.۴ لیتر ترکیبی
قیمت پایه بریتانیا ۱۷۹,۷۹۱ پوند
قیمت پایه آمریکا ۱۱۳,۷۹۵ دلار
امتیاز ۴.۰ از ۵.۰
منبع
AutoExpress

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چانگان CS55 پلاس؛ مشخصات و قیمت جدیدترین خودروی وارداتی