استراتژی‌های تحول در صنعت خودرو

منبع خبر / خودرو / 11 ساعت پیش

استراتژی‌های تحول در صنعت خودرو

افزایش رقابت‌پذیری در بازار خودرو نه‌تنها به ارتقای کیفیت محصولات منجر می‌شود، بلکه دسترسی مردم به خودروهایی متنوع‌تر و با قیمت مناسب‌تر را نیز ممکن می‌سازد. کنار گذاشتن سیاست‌ قیمت‌گذاری دستوری می‌تواند به بهبود کیفیت تولیدات داخلی و همچنین خروج خودروسازان از زیاندهی منجر شود.

در این رابطه امراله امینی، کارشناس صنعت خودرو و استاد دانشگاه به بیان نظرات خود پرداخته است.

برای افزایش کیفیت محصولات خودرویی چه پیش‌شرطی وجود دارد؟

برای تولید محصولات باکیفیت و مقرون‌به‌صرفه در صنعت خودرو باید رقابت‌پذیری در این صنعت افزایش یابد. در حالت کلی وقتی در صنعتی انحصار برقرار باشد، نمی‌توان از تولیدکنندگان انتظار داشت در جهت ارتقای کیفیت و کاهش هزینه‌ها تلاش کنند.

به منظور ایجاد تغییرات اساسی در صنعت خودرو چه اقداماتی باید صورت گیرد؟

برای ایجاد تغییرات بنیادی در صنعت خودرو، گام اساسی شامل خصوصی‌سازی واقعی و کامل شرکت‌های خودروسازی دولتی است. این فرآیند باید به‌صورت دقیق و در چارچوبی شفاف اجرا شود تا علاوه‌بر رفع موانع موجود، زمینه رشد و ارتقای رقابت در این صنعت فراهم شود و شاهد بهبود چشمگیر عملکرد آن باشیم.

بهبود وضعیت مالی خودروسازان چگونه امکان‌پذیر است؟

برای ارتقای وضعیت مالی و تقویت جایگاه رقابتی خودروسازان، کاهش اساسی هزینه‌های تولید ضرورتی انکارناپذیر است. این هدف می‌تواند از طریق واگذاری شرکت‌های وابسته و به‌روزرسانی خطوط تولید محقق شود. همچنین، افزایش مقیاس تولید یکی از عوامل محوری در کاهش هزینه‌های نهایی محسوب می‌شود. به بیان دیگر با بهینه‌سازی ساختار سازمانی، حذف بوروکراسی‌های غیرضروری واستفاده از فناوری‌های نوین، خودروسازان قادر خواهند بود هزینه‌های تولید را کاهش دهند.

معضلات صنعت خودرو به چه نحوی رفع خواهد شد؟

درحال‌حاضر صنعت خودرو با چالش‌های متعددی مواجه است. برای عبور از این وضعیت، لازم است راهبردی جامع و چندبعدی در پیش گرفته شود. این راهبرد باید شامل بازنگری در ساختارها مرتبط با این صنعت ازجمله خصوصی‌سازی خودروسازان و حذف قیمت‌گذاری دستوری، تقویت زنجیره تامین و ... باشد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فروش اقساطی کامیونت آرنا پلاس (مهر 1403)