از معرفی استارترهای برقی در سال ۱۹۱۱ گرفته تا کمربندهای ایمنی در سال ۱۹۵۹ و ویژگیهای دستیار راننده در سال ۲۰۱۰، هر ابداعی در حوزه خودرو، بعدها به یک عامل تغییردهنده شیوه تولید تبدیل شده است. تبدیل بالابر مکانیکی شیشه به بالابر برقی، گرمکن صندلیها، سیستم فرمانپذیری چهارچرخ، دوربین دید در شب، سنسور پارک، سنسورهای نور و باران، تبدیل ترمزدستی به دکمه پارک برقی و... همگی جزو برترین تکنولوژی های خودرویی هستند که باعث کاهش خطاهای انسانی و افزایش ایمنی، آسایش سرنشینان و بهبود کیفیت رانندگی میشوند.
برخی از این فناوریها مانند ترمز ضدقفل (ABS) و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز بین چرخها (EBD)، سالهاست که در خودروهای ایرانی الزامی شده و برخی دیگر مانند سیستمهای کنترل پایداری (ESC) و پایش باد لاستیک (TPMS) نیز طی سالهای اخیر الزامی شدهاند. اما برخی از آنها مانند کروزکنترل هوشمند و دیگر سیستمهای پیشرفته دستیار راننده، حتی روی خودروهای پرچمدار داخلی نیز مشاهده نمیشوند.
از استارت الکتریکی تا سامانه دستیار راننده
حدود ۱۲سال پس از پیدایش خودرو در سال ۱۸۸۶، تکنولوژی خودرو در محصول فورد به نام Model T دچار تحول شد. پیشرانه ۲۰اسببخاری، سرعت ۷۰ کیلومتر بر ثانیه را برای خودرو رقم زد. سپس در سال ۱۹۱۱ سیستم استارت الکتریکی موتور رونمایی شد.
در سال ۱۹۲۱ تکنولوژی جالبی به نام فندک سیگاری در خودروها به وجود آمد. حدود ۱۰ سال بعد، خودروها به رادیو مجهز شدند و در سال ۱۹۳۴ سیستم تعلیق فنرپیچ تحول بسیار مهمی در صنعت خودرو ایجاد کرد.
با شروع جنگ جهانی، خودروسازها به خدمت دولتها درآمدند و تکنولوژی خودرو برای مدت طولانی پیشرفت خاصی پیدا نکرد. ولی پس از پایان جنگ، امکانات متعددی مثل فرمان برقی (۱۹۵۱)، سیستم تهویه (۱۹۵۳)، کروزکنترل (۱۹۵۸) و کمربند ایمنی (۱۹۵۹) به خودروها اضافه شد.
بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰ به ترتیب فناوریهای بالابر برقی شیشهها، برفپاککن، ضبطهای کاستدار، ترمز ضدقفل، کانورتر کاتالیست، نمایشگر دیجیتالی، پخشکننده سیدی، ایربگ (۱۹۸۸)، سنسورهای پارک الکترومغناطیسی، دیاگ آنبورد و خودروهای متصل (۱۹۹۶) به صنعت خودرو معرفی شدند. خودرو هیبرید محصول سال ۲۰۰۰ است. سیستمهای ADAS از سال ۲۰۱۰ به بعد در ماشینها به کار رفتند. تسلا در سال ۲۰۱۴ از نخستین خودرو خودران رونمایی کرد و در سال ۲۰۲۰ نخستین ماشین هوشمند راهی خیابانها شد.
سیستم تعلیق هوشمند
سیستم تعلیق هوشمند دارای همان اجزای بهکاررفته در تعلیق معمولی یا فعال است، با این تفاوت که بهجای فنرهای سیمپیچ از فنرهای بادی استفاده شده و معمولا کامپیوتر خودرو بهمنظور انطباق با شرایط رانندگی و تحمل وزن بار، استراتها (میلههای تعادل) و فنرها را کنترل میکند.
شارژر بی سیم
با توجه به نقش پررنگ گوشیهای همراه و لزوم روشن بودن و استفاده دائمی از آنها، شارژر بی سیم بدونشک یکی از برترین تکنولوژیهای خودرویی بهشمار میآید که معمولا پد مربوط به آن درون کنسول مرکزی تعبیه شده است. البته به شرطی که گوشی نیز قابلیت شارژ بیسیم پشتیبانی کند.
کروزکنترل هوشمند
تفاوت کروزکنترل هوشمند با کروزکنترل معمولی این است که علاوهبر نگهداشتن سرعت خودرو در محدوده تعیینشده توسط راننده، قابلیت تشخیص فاصله با خودرو جلویی و تنظیم سرعت بر اساس این فاصله را دارد.
ناوبری
امروزه اکثر خودروها در سیستم اطلاعات و سرگرمی خود، از قابلیت ناوبری و مسیریابی ماهوارهای پشتیبانی میکنند. ردیاب ماهوارهای با ارائه فاصله، زمان و موقعیت در سیستم مختصات جهان، به راننده در پیمودن مسیرهای مختلف کمک میکند.
استارت و ورود بدون کلید
بیشتر خودروهای امروزی سیستم استارت بدون کلید دارند. این سیستم به شما اجازه می دهد بدون نیاز به سوئیچ و تنها با فشردن دکمه Start/Stop، موتور خودرو را روشن کنید. با برخورداری از سیستم ورود بدون کلید نیز صرف همراه داشتن سوئیچ (در جیب یا کیف و...) درِ خودرو برای راننده باز میشود.
کنترل خودرو از راه دور
با استفاده از فناوری ریموتکنترل میتوان از راه دور با خودرو ارتباط برقرار کرد و از طریق اپلیکیشن و بهطور غیرمستقیم، کارهایی مثل استارت زدن، روشن کردن فلاشرها و... را انجام داد.
اتصال موبایل به خودرو
یکی دیگر از برترین تکنولوژیها، قابلیت اتصال گوشی همراه به خودرو است که بهوسیله اندروید اتو و اپل کارپلی انجام میشود. این فناوری، قابلیتهایی همچون پخش موسیقی، اتصال به اینترنت، مسیریابی، باز کردن قفل و استارت و... را از طریق گوشی امکانپذیر میکنند.
دوربین ۳۶۰ درجه
دوربین ۳۶۰ درجه شامل چند دوربین عریض میشود که معمولا روی سپرهای جلو و عقب، زیر آینههای جانبی و گاهی روی سقف نصب میشوند و نمای ۳۶۰ درجه از پیرامون خودرو را روی مانیتور در اختیار راننده قرار میدهند. این دوربین برای جلوگیری از برخورد از موانع، عابران پیاده و اجسامی که بهسختی دیده میشوند و همینطور حفظ حرکت در فضاهای تنگ به راننده کمک میکند.
هداپ دیسپلی
هداپ دیسپلی یکی از جذابترین، کاربردیترین و برترین تکنولوژیهاست که اطلاعات حیاتی خودرو را روی شیشه جلو نمایش میدهد.
بدین ترتیب، راننده نیازی به پایین آوردن یا چرخاندن سر برای مشاهده اطلاعات ندارد. زیرا تمام جزئیاتی که در پنل پشت فرمان نمایش داده میشوند، روی شیشه جلو نقش میبندند.
کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری
سیستم HAC یا کنترل حرکت در سربالایی با تشخیص شیب جاده و ورود به مسیر سربالایی، با فعالسازی خودکار ترمزها برای ۲ ثانیه، از عقبگرد ماشین جلوگیری میکند. سیستم DAC کنترل حرکت در سرازیری نیز با کنترل سرعت و شتاب خودرو در مسیرهای سرپایینی و لغزنده، به کمک راننده میآید.
دستیار پیشرفته راننده
سیستم دستیار پیشرفته راننده (ADAS) با هدف حذف خطای انسانی حین رانندگی بهوجود آمده است. سیستم از سنسورهای مختلفی مثل دوربین، لیدار، ریزپردازندهها، نرمافزار و فعالسازهای متعدد تشکیل شده است و با استفاده از فناوریهای مدرنی نظیر کروزکنترل تطبیقی یا حفظ حرکت بین خطوط، به راننده در بهبود تجربه رانندگی و ایمنی کمک میکند.
پارک خودکار
پارک خودکار یا اتوپارک جزو برترین تکنولوژیهای خودرویی در عصر حاضر است. این سیستم با استفاده از چند سنسور، خودرو را از لاین حرکت به سمت مکان مناسب برای پارک هدایت کرده و با ایجاد هماهنگی بین چرخش فرمان و سرعت، به راننده در پارک وسیله نقلیه خود کمک میکند.
اتولایت و سنسور باران
سنسور نور، چراغهای جلو را بسته به میزان نور محیط، روشن یا خاموش میکندو سنسور باران نیز با تشخیص قطرات آب یا دانههای برف روی شیشه جلو، بهطور خودکار برفپاککنها را به کار میاندازد.
کنترل عملکرد راننده
سیستم نظارت بر عملکرد یا توجه راننده، بهطور پیوسته میزان هوشیاری و علایم ابتدایی خوابآلودگی راننده را با ردیابی حالات و حرکات صورت، چشمها و سر او ارزیابی میکند و در صورت تشخیص حواسپرتی، به وی هشدار میدهد و در صورت لزوم بهطور خودکار ترمز خودرو را فعال میکند.