فرمول یک چین ۲۰۲۵؛ شاهکار پیاستری و مکلارن

منبع خبر / پدال / خودرو / ۳ روز پیش

در پایان مسابقه‌ی اصلی، اسکار پیاستری توانست به سکوی نخست برسد. جایزه بزرگ چین در شانگهای، با مقام اول و دومی رانندگان مک‌لارن به پایان رسید. سال ۲۰۰۴، شانگهای چین به تقویم مسابقات فرمول یک جهان اضافه شد. این پیست مسیر ۵/۵ کیلومتری، ۵۶...

در پایان مسابقه‌ی اصلی، اسکار پیاستری توانست به سکوی نخست برسد. جایزه بزرگ چین در شانگهای، با مقام اول و دومی رانندگان مک‌لارن به پایان رسید.

Oscar Piastri - F1 Driver for McLaren

سال ۲۰۰۴، شانگهای چین به تقویم مسابقات فرمول یک جهان اضافه شد. این پیست مسیر ۵/۵ کیلومتری، ۵۶ دور برای جایزه بزرگ دارد و مجموعا ۳۰۵ کیلومتر برای یک رقابت، فراهم می‌کند. لوئیز همیلتون با ۶ پیروزی، رکورددار موفقیت در مسابقات فرمول یک چین است؛ اما سال ۲۰۲۴ مکس وشتاپن به سکوی اول در جایزه بزرگ شانگهای رسید.

Coronavirus: Formula One's Chinese Grand Prix postponed along with other big events | World News | Sky News

اسکار پیاستری پس از ناکامی ناشی از اشتباهش در اواخر مسابقه هفته‌ی گذشته در استرالیا، با تبدیل کردن پول پوزیشن به یک پیروزی مطمئن در گرند پری چین، بازگشت چشمگیری داشت. هم‌تیمی او، لاندو نوریس ۹/۷۸ ثانیه بعد از پیاستری به خط پایان رسید تا مک‌لارن به موفقیت کامل و ۱-۲ دست پیدا کند.

پیاستری ۵۶ دور مسابقهٔ روز یکشنبه در شانگهای را از ابتدا تا انتها تحت کنترل خود داشت و در دومین مسابقهٔ فصل ۲۰۲۵که می‌دانست رانندگان یک یا دو پیت‌استاپ انجام خواهند داد، کوچک‌ترین اشتباهی مرتکب نشد. مطابق پیش‌بینی ‌ها، پنج رانندهٔ اول و اکثر رانندگان فقط یک بار به پیت رفتند. پیاستری در مسابقه، فاصله‌ای را با نوریس ایجاد و حفظ کرد تا خود را برای قهرمانی امسال، مستعد و مدعی نشان دهد .

نوریس در مراحل پایانی مسابقه، حدود سه ثانیه پشت سر پیاستری در حال رقابت بود که با مشکل ترمز مواجه شد و از سوی تیم مک‌لارن به او توصیه شد که هیچ خطری را نپذیرد تا تقریباً اطمینان حاصل شود که تیم به نتیجهٔ دل‌خواه دست می‌یابد.

Lewis Hamilton wins Chinese F1 Sprint race for his first Ferrari victory - The Hindu

پس از عقب‌افتادن در شروع مسابقه، جورج راسل سعی کرد در طول بعدازظهر برای نوریس مشکل ایجاد کند و به‌طور مختصر در مرحلهٔ پیت‌استاپ به جایگاه دوم بازگشت، اما نوریس با وجود مشکلات ترمز در اواخر مسابقه، سرعت کافی داشت تا جایگاه دوم را حفظ کند. مکس وستپن پس از مشکلات ردبول در مسابقهٔ اسپرینت، پیش‌بینی کرده بود که مسابقه‌ای سخت در انتظارشان است و در نهایت در جایگاه چهارم، همان‌جایی که شروع کرده بود، به خط پایان رسید.

2025 Chinese Grand Prix Sprint Qualifying Highlights: Hamilton Surprises as Leclerc Shows Ferrari's Potential - M Sports

رانندگان فراری، شامل چارلز لکلرک و لوئیس همیلتون، در انتهای مسابقه، پنجم و ششم شدند. آن‌ها طی یک حادثه‌ با یکدیگر برخورد کردند اما مسابقه را ادامه دادند. لکلرک با باله‌ی جلویی آسیب‌دیده به مسابقه ادامه داد و تصمیم گرفت آن را در پیت تعویض نکند، در حالی که همیلتون تنها رانندهٔ گروه پیشتاز بود که استراتژی دو پیت‌استاپ را انجام داد؛ سری دورهای سریع او نتوانست زمان از دست‌رفته به دلیل تعویض لاستیک‌ها را جبران کند. شاید بتوان همیلتون را قربانی استراتژی اشتباه دانست.

رتبه شماره راننده تیم دورها زمان/وضعیت امتیاز
۱ ۸۱ اسکار پیاستری مک‌لارن مرسدس ۵۶ ۱:۳۰:۵۵.۰۲۶ ۲۵
۲ ۴ لاندو نوریس مک‌لارن مرسدس ۵۶ +۹.۷۴۸ ۱۸
۳ ۶۳ جورج راسل مرسدس ۵۶ +۱۱.۰۹۷ ۱۵
۴ ۱ مکس وستپن ردبول راسینگ هوندا RBPT ۵۶ +۱۶.۶۵۶ ۱۲
۵ ۱۶ چارلز لکلرک فراری ۵۶ +۲۳.۲۱۱ ۱۰
۶ ۴۴ لوئیس همیلتون فراری ۵۶ +۲۵.۳۸۱ ۸
۷ ۳۱ استبان اوکون هاس فراری ۵۶ +۴۹.۹۶۹ ۶
۸ ۱۲ کیمی آنتونلی مرسدس ۵۶ +۵۳.۷۴۸ ۴
۹ ۲۳ الکساندر آلبون ویلیامز مرسدس ۵۶ +۵۶.۳۲۱ ۲
۱۰ ۸۷ الیور بیرمن هاس فراری ۵۶ +۶۱.۳۰۳ ۱
۱۱ ۱۰ پیر گاسلی آلپین رنو ۵۶ +۶۷.۱۹۵ ۰
۱۲ ۱۸ لانس استرول استون مارتین آرمکو مرسدس ۵۶ +۷۰.۲۰۴ ۰
۱۳ ۵۵ کارلوس ساینز ویلیامز مرسدس ۵۶ +۷۶.۳۸۷ ۰
۱۴ ۶ ایزاک هاجار راسینگ بولز هوندا RBPT ۵۶ +۷۸.۸۷۵ ۰
۱۵ ۳۰ لیام لاسون ردبول راسینگ هوندا RBPT ۵۶ +۸۱.۱۴۷ ۰
۱۶ ۷ جک دوهان آلپین رنو ۵۶ +۸۸.۴۰۱ ۰
۱۷ ۵ گابریل بورتولتو کیک سائوبر فراری ۵۵ +۱ دور ۰
۱۸ ۲۷ نیکو هاکنبرگ کیک سائوبر فراری ۵۵ +۱ دور ۰
۱۹ ۲۲ یوکی سونودا راسینگ بولز هوندا RBPT ۵۵ +۱ دور ۰
NC ۱۴ فرناندو آلونسو استون مارتین آرمکو مرسدس ۴ DNF ۰
پس از شروع ضعیف در فصل ۲۰۲۵، استبان اکون با عملکردی درخشان برای هاس به جایگاه هفتم رسید. پس از او کیمی آنتونلی با مرسدس، الکس آلبون با ویلیامز و هم‌تیمی‌اش اولی بیرمن، موفق به کسب امتیاز شدند. پیر گاسلی از آلپین و لانس استرول از استون مارتین، نتوانستند امتیازی کسب کنند.

در شانگهای، ناهماهنگی کارلوس ساینز با تیم ویلیامز ادامه یافت و او به جایگاه سیزدهم رسید. یوکی سونودا که امید زیادی برای کسب امتیاز با خودروی تیم ریسینگ بولز داشت به دلیل آسیب بالهٔ جلویی مجبور شد برای سومین بار به پیت برود. فرناندو آلونسو، رانندهٔ استون مارتین، نیز به دلیل مشکل ترمز در اوایل مسابقه، رقابت را ناتمام گذاشت.

رتبه راننده ملیت تیم امتیاز
۱ لاندو نوریس بریتانیا مک‌لارن مرسدس ۴۴
۲ مکس وستپن هلند ردبول راسینگ هوندا RBPT ۳۶
۳ جورج راسل بریتانیا مرسدس ۳۵
۴ اسکار پیاستری استرالیا مک‌لارن مرسدس ۳۴
۵ کیمی آنتونلی ایتالیا مرسدس ۱۸
۶ چارلز لکلرک موناکو فراری ۱۸
۷ لوئیس همیلتون بریتانیا فراری ۱۷
۸ الکساندر آلبون تایلند ویلیامز مرسدس ۱۲
۹ لانس استرول کانادا استون مارتین آرمکو مرسدس ۸
۱۰ استبان اوکون فرانسه هاس فراری ۶
۱۱ نیکو هاکنبرگ آلمان کیک سائوبر فراری ۶
۱۲ یوکی سونودا ژاپن راسینگ بولز هوندا RBPT ۳
۱۳ الیور بیرمن بریتانیا هاس فراری ۱
۱۴ پیر گاسلی فرانسه آلپین رنو ۰
۱۵ کارلوس ساینز اسپانیا ویلیامز مرسدس ۰
۱۶ ایزاک هاجار فرانسه راسینگ بولز هوندا RBPT ۰
۱۷ لیام لاسون نیوزیلند ردبول راسینگ هوندا RBPT ۰
۱۸ جک دوهان استرالیا آلپین رنو ۰
۱۹ گابریل بورتولتو برزیل کیک سائوبر فراری ۰
پس از دو مسابقه‌ی ابتدای فصل ۲۰۲۵ حالا رانندگان مکلارن فاتح استرالیا و چین هستند. نوریس به لطف پیروزی در ملبورن و دومی در شانگهای، صدرنشین است اما سایه‌ی سنگین مکس وستپن را نزدیک خود احساس می‌کند. دو هفته بعد، روز ۱۷ فروردین ۱۴۰۴، فرمول یک ژاپن برگزار می‌شود.
برچسب ها


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رونمایی از ام وی ام X۷۷ در نمایشگاه خودروی تهران