بانکداری اجتماعی به نوعی از بانکداری اطلاق داده می شود که هدف های اجتماعی و اقتصادی را هم زمان و هم سو با هم دنبال می کند. به عبارت ساده تر در این نوع از بانکداری به اجتماع و مسایل مرتبط به آن توجه خاص می شود.
گفتنی است بانکداری اجتماعی بیشتر بر روی پروژه های کوچک اجتماعی که دارای اثرات بلند مدت می باشد سرمایه گذاری می کند اما این در حالی است که مابقی بانک ها تنها برای کسب سود بیشتر در بازده زمانی کوتاه اقدام می کنند.
باید توجه داشت امروزه می توان بانکداری اجتماعی را با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمره آن دسته از خدمات الکترونیکی بانکی دانست که با فعالیت های خود نقش بسزایی در بهبود شرایط جامعه دارد به گونه ای که بسیاری از کارشناسان مسایل بانکی بر این باور هستند که بانکداری اجتماعی تنها بر تامین نیازهای اقتصادی جامعه استوار است.
از سوی دیگر بانکداری اجتماعی یکی از انواع جدید بانکداری محسوب می شود که توانسته تغییرات بنیادی در بانکداری ایجاد کند که به عنوان مثال می توان به این مهم اشاره کرد که در بانکداری اجتماعی مشتری مداری حرف اول را در تصمیم گیری و جهت گیری می زند.
تاریخچه بانکداری اجتماعی
بدیهی است بانکداری اجتماعی از تاریخچه طولانی و درخشانی از گذشته تا به امروز برخوردار است اما بسیاری از فعالان اقتصادی اوج شکوفایی بانکداری اجتماعی را بین سال های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ میلادی می دانند چرا که طی این بازده زمانی بانک های مورد بحث علی رغم وجود بحران های اقتصادی شدید از نرخ رشد سالانه بیش از ۳۰ درصد برخوردار بود به گونه ای که جزو موفق ترین بانک ها محسوب شد.
وجه تمایز بانکداری اجتماعی با سایر بانک ها
مهم ترین تفاوت بانکداری اجتماعی با سایر بانک ها را می توان در سود آنها جستجو کرد چرا که همان گونه که می دانیم بانک های عادی تنها به دنبال افزایش سود خود هستند اما در مقابل بانک های اجتماعی به دنبال حفظ منافع در دو رکن اصلی جامعه یعنی محیط زیست و افراد جامعه می باشند.
بانک های اجتماعی تنها به عنوان یکپارچه کننده خدمات و هسته مرکزی بانکداری به فعالیت خود ادامه می دهد، همچنین در این نوع از بانکداری دیگر کانال های سنتی رد و بدل پول وجود ندارند، چرا که این کانال ها خودشان به واسطه وجود رخنه های امنیتی مورد سوءاستفاده رخنه گران قرار می گیرند و بانکها در این نوع جدید از بانکداری ایجاد کننده سیستم و هسته ای کاملاً دیجیتال و یکپارچه هستند که بر تعاملات مالی کاربران نظارت دارد.
ویژگی های بانکداری اجتماعی
با توجه به مطالب ذکر شده می توان ویژگی های بسیاری مانند ثبات، شفافیت و یا مسوولیت پذیری را برای این نوع بانکداری برشمرد که در ادامه به شرح تفضیلی آن می پردازیم.
ثبات: منظور از ثبات در بانکداری اجتماعی این است که بانک های مدنظر تحت تاثیر سود قرار نمی گیرند و تنها به اهداف بلند مدت خود یعنی سرمایه گذاری بر روی پروژه های اجتماعی که دارای آثار بلند مدت است متمرکز می شود. مسوولیت پذیری: این بانکها با شناخت کامل مشتریان خود به این مهم اشراف دارند که وام گیرندگان آن را در چه موردی سرمایه گذاری می کند به عبارت ساده تر بانکداری اجتماعی سعی دارد تا سرمایه مورد نظر تنها در مسایل اجتماعی و به صورت عقلانی و اخلاقی سرمایه گذاری شود. شفافیت:منظور از شفافیت در بانکداری اجتماعی این است که سرمایه گذاری آنها کاملا مشخص است.موارد سرمایه گذاری بانکداری اجتماعی
آنچه مسلم است بانک های مورد بحث برخلاف بانک های سنتی در موارد خاص واز پیش تعیین شده سرمایه گذاری می کند که در ذیل به آن اشاره خواهد شد.
حفاظت محیط زیست ارتقای سطح زندگی افراد جامعه برطرف کردن مشکلات جامعه حمایت های اجتماعی ایجاد فرصت برای محروماننحوه فعالیت بانکداری اجتماعی
بدیهی است بانک های اجتماعی وسواس بیشتری در خصوص سوابق فعالیت های تجاری، نحوه باز پس دهی تسهیلات و مواردی از این دست دارند به گونه ای که در صورت فراهم آوردن موارد مذکور احتمال دریافت تسهیلات نیز بیشتر خواهد شد.
نکته دیگری که در نحوه فعالیت این بانک ها موثر است ارتباط است چرا که به طور کلی در بانک های اجتماعی شناخت کافی از افراد وجود دارد به گونه ای که بعضی از کارشناسان از آن به عنوان روابط متداول در میان افراد یک محله قدیمی و سنتی نام می برند.
در خاتمه باید خاطر نشان کرد که بانک های اجتماعی و یا اخلاقی به طور مستقیم زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می کند از این رو بانک های اجتماعی موظف به تابعیت قوانین بانک ها هستند بنابراین می توان این ادعا را داشت که بانکداری اجتماعی یکی از اشکال مختلف بانکداری غیر سنتی می باشد چرا که دارای ادارات کمی است و در بیشتر موارد تنها از طریق تلفن و یا اینترنت اداره می شود.
بانک اجتماعی - بانک داری - بانک داری اجتماعی - بانکداری اجتماعی - بانکداری اجتماعی چیست؟ - تاریخچه بانک داری اجتماعی