برای مدیر شدن به چه مهارت هایی نیاز دارم؟تعیین چشم انداز و هدف شما از سطح مدیریت راه خوبی برای پیشرفت حرفه شماست.برای بهبود قدرت مدیریتتان باید مهارتهای مورد نیاز این کار رابشناسید.مهارت های مورد نیاز برای مدیر شدن:
مدیر کیست؟
یک مدیر و یا سرپرست کسی است که یک پروژه،سازمان و یا گروهی را تحت نظر خود دارد.مدیران مسئول ایجاد انگیزه(راه های ایجاد انگیزه در کارمندان) و پیشبرد اهداف از پیش تعیین شده می باشند که گاهاً با محدودیت منابع و زمان روبرو می شوند.
چرا مدیر شویم؟
تبدیل شدن به مدیر و یا سرپرست به معنای افزایش کار و مسئولیت شما می باشد.
بنابراین اگر شما علاقه به مدیر شدن دارید باید نقش و جایگاه خود در صنعت و زمینه مورد علاقه خود را بررسی کنید.
هدف از تلاش های اغلب مردم برای رسیدن به سطوح بالاتر مدیریت کسب پول و درآمد بیشتر می باشد،در حالی که مدیرانی وجود دارند که هدفشان از ارتقا سطح مدیریتی خود اجرای طرح های نوین و تفکرات خود و اثبات تاثیر روش های علمی بر بهره وری سازمان ها می باشد.
مهارت های مورد نیاز برای مدیر شدنسازماندهی خوب و مناسب:
مدیر مسئول سازماندهی بخش و دپارتمان خود،همچنین اجرای فرآیندها و رهنمودهای لازم و تعیین اهداف مورد نیاز است.بنابراین مدیر باید قدرت سازماندهی بالایی داشته باشد.
مدیریت زمان خوب:
اغلب مدیران انتظار دارند کارشان در مهلت از قبل تعیین شده و چه بسا پیش از موعد انجام شود.بنابراین برای دستیابی به این هدف باید زمان خود و تیم های زیر دست خود را به درستی تنظیم کنند تا در موعد مقرر بتوانند پروژه را تکمیل و یا هدف سازمان را برآورده کنند.
مهارت انسانی و ایجاد ارتباط:
مهارت های انسانی و ایجاد ارتباط مفید و معنوی نقش بی بدیلی در ایجاد انگیزه در بین کارکنان ایجاد خواهد کرد،در صورتی که مدیر نتواند ارتباط خوبی با افراد و انسان های زیر دست خود برقرار نماید هرقدر نیز توانایی های علمی و شخصی داشته باشد قادر به مدیریت مطلوب و ایجاد بهره وری مناسب در محیط کار خود نمی باشد.
نمایندگی:
مدیران اغلب اوقات وسوسه می شوند به جای توضیح دادن کاری به افراد دیگر خود آن کار را انجام دهند.اما تفویض اختیار و دادن مسئولیت به پرسنل و مسئولیت پذیر و پاسخگو کردن آنها روش بهتری می باشد.
برنامه ریزی و استراتژی:
مدیر باید برای آینده برنامه ریزی و پلن گذاری نماید تا درصورت هر رخدادی برنامه از پیش تعیین شده خود را داشته باشد و در صورت نیاز تغییر استراتژی دهد.
ارتباطات:
مدیران خط اصلی ارتباط بین پرسنل خط مقدم، مدیریت ارشد و مشتریان هستند. آنها مسئول نگه داشتن همه افراد هستند.
حل مسئله:
مدیران ممکن است در کارشان مشکلاتی پیش بیاید.آنها باید این توانایی و تخصص را داشته باشند تا با تمرکز فکری و با آرامش به مشکلات فکر کنند و راه حل های مناسب آن را ارائه نمایند.
مهارت های اداری و مالی:
مدیر باید بتواند بودجه را تنظیم و کنترل نماید(شم مالی داشته باشد) و مانند سایر مدیران گزارش بنویسند بنابراین مدیر باید توانایی درک مسائل مالی و اداری و همچنین توانایی نگارش و کار با کامپیوتر را داشته باشد.
رهبری:
رهبری شامل متقاعد کردن دیگران برای پیروی از مسیری است که شما انتخاب می کنید.
مدیر باشیم یا رهبر؟
مهارت های مورد نیاز برای مدیر شدن
اهداف مدیریت - سازماندهی خوب و مناسب - مدیر باشیم یا رهبر - مدیر کیست؟ - مدیران خوب و موفق - مدیریت چیست؟ - مهارت انسانی و ایجاد ارتباط - مهارت های مدیر - مهارت های مورد نیاز برای مدیر شدن - مهارت های مورد نیاز مدیران - همه چیز در مورد مدیریت