بانکداری متمرکز از لحاظ تاریخی با هدف برقراری سیستمهای حیاتیای ایجاد شده است که این سیستمها خود امکان مدیریت حساب اصلی، اطلاعات دربارهی مشتریان و نگهداری حسابها را فراهم میسازند.
بستههای مدرن و امروزی پلتفرمهای بانکداری متمرکز معمولاً جامعتر هستند و گاهی شامل امکاناتی نظیر موارد زیر هستند:
امکانات مدیریت ارتباط مشتریان شامل یک دید ۳۶۰ درجه از مشتریان* توانایی شکلدهی محصولات جدید و جذب مشتریان تازه تجزیه و تحلیلهای بانکی، شامل تجزیه و تحلیل ریسک، توانایی سوددهی و مقررات برای سرمایه اندوختهی تخصیص داده شده و مدیریت موازی بانکداری مالی شامل دفتر کل عمومی و گزارشدهی شبکههای بانکداری مانند سیستمهای گویا، اپلیکیشنهای شمارش معکوس (در مورد حراجیها)، بانکداری با تلفن همراه و راهکارهای بانکداری آنلاین بهترین شیوه فرایندهای گزارش کار امکانات مدیریت محتوا قابلیتهای نظارت و انطباق، نظیر مدیریت کنترلهای داخلی و حسابرسی کنترلهای امنیتی و ظرفیتهای حسابرسیپلتفرمهای بانکداری متمرکز سنتی و بانکداری متمرکز مدرن به کلی متفاوت هستند. همانگونه که احتمالاً شما نیز میتوانید این نکته را در دو تعریف بسیار متفاوت بالا تشخیص دهید. جایگزینی این سیستمهای قدیمی با مدلهای جدیدتر معمولاً زمانی اتفاق میافتد که بانک یک استراتژی دگرگونی را مد نظر دارد و یا قصد دارد در فرایندهای خود تجدید نظر نماید و مدلهای عملیاتی هدف جدیدی را شناسایی کند.
این موارد به عنوان بعضی از مهمترین، اگر نگوییم منحصراً مهمترین، چالشها و ابتکارات دشواری هستند که سازمانها میتوانند با برخی برنامههای بلندمدت ده ساله، و یا شاید طولانیتر، عهدهدار آن شوند. این سازمانها علاوه بر این بایستی تیمهایی متشکل از صدها کارگر برای رسیدن به حادثهی عظیمی چون «بیگ بنگ» [منظور از بیگ بنگ همان اجرای بانکداری متمرکز مدرن است.- م] اختصاص دهند.
صرفنظر از اینکه شما چگونه این برنامهها را تعریف یا ارزیابی نمایید، بدیهی است که این یک حوزه در حال پیدایش است که در آن همکاری و مذاکره میتواند به گسترش بهترین شیوهها در آن بینجامد.
*****************************************************************************************************
* دید ۳۶۰ درجه از مشتری، عبارتی است که اشاره به تحلیل رفتار یک مشتری خاص در ارتباط با یک سازمان تجاری دارد. علاقهمندی یک مشتری به محصولات یک سازمان تجاری، امتناع وی از معامله با این سازمان بعد از گذشت مدتی و یا هر گونه تغییر نگرش مشتری در مورد محصولات سازمان از جمله مواردی هستند که در دید ۳۶۰ درجه از مشتری تحلیل میشوند. با استفاده از این تکنیک سازمانهای تجاری میتوانند رفتار مشتریان خود را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و آن را در تصمیمات مدیریتی خود لحاظ نمایند.
منبع: http://www.corebankingblog.com
ترجمه: آرش شمسی
امکانات پلتفرم های بانکداری متمرکز - بانکداری متمرکز - بانکداری متمرکز الکترونیک - بانکداری متمرکز الکترونیک(core banking) - بانکداری متمرکز سنتی - بانکداری متمرکز مدرن - بانکداری متمرکز چیست - دید 360 درجه از مشتری - پلتفرم های بانکداری متمرکز مدرن