مزایای استفاده از بانکداری الکترونیک میلیونها نفر را در سراسر ایالات متحده به سمت تغییر رویه و استفادهی هر چه بیشتر از بانکداری الکترونیک سوق داده است. در حقیقت استفاده از بانکداری الکترونیک از سال ۲۰۰۴ دوبرابر شده و تا سال ۲۰۱۵ به حدود ۷۱ درصد رسیده است.
انتظار میرود که این روند تا پوششدهی ۸۱ درصد از مشتریان تا سال ۲۰۲۱ رشد نماید. این طرح [یعنی افزایش آمار مشتریان بانکداری الکترونیک تا ۸۱ درصد تا ۲۰۲۱] بر اساس پیشبینی صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ بانکداری الکترونیک میباشد و مبتنی بر بهسازی بانکداری الکترونیک در عصر موبایل و استراتژی و تحقیق مؤسسهی ژاولین* است.
به عنوان تلاشی برای استمرار فعالیت، در جهت افزایش آگاهی، پیرامون انعطافپذیری و سهولتی که توسط بانکداری الکترونیک ارائه میگردد، بانک الی (ALLY Bank)، یکی از برجستهترین بانکها، در سال ۲۰۱۵ روزی را با عنوان روز ملی بانک الکترونیک نامگذاری کرده است. این بزرگداشت سالانه در دومین دوشنبهی اکتبر هر سال برگزار میگردد.
اگر شما هنوز از بانکداری الکترونیک استفاده نکرده و از مزایای آن برخوردار نشدهاید، در اینجا ما برخی از کلیدیترین مزایای استفاده از بانکداری الکترونیک را ذکر میکنیم تا سوق دهندهی شما به استفاده از بانکداری الکترونیک باشند:
۱- کارآمدتر شدن پول:
بانکداری الکترونیک ساختار هزینهی پایینتری برای شما دارد و نرخ بهرههای آن رقابتی هستند.
۲- دستیابی سریع و آسان به خدمات بانکی:
هیچ مرز یا محدودیتی برای ساعات ارائهی خدمات بانکی در بانکداری الکترونیک وجود ندارد. بسیاری از بانکهای الکترونیک ۲۴ ساعت شبانهروز و ۷ روز هفته آمادهی سرویسدهی به مشتریان هستند. در آمریکا این بانکها حتی در تعطیلات بانکی نیز به مشتریان خدمات ارائه میدهند. به عنوان مثال در روز ۱۰ اکتبر سال ۲۰۱۶، یعنی همانطور که گفته شد، سالگرد روز ملی بانکداری الکترونیک و یا در روز کلمبوس**.
۳- انعطافپذیری بانکداری الکترونیک در مورد زمان و مکان بانک شما:
شما میتوانید با استفاده از بانکداری الکترونیک، تراکنشهای بانکی خود را به صورت امن، چه در سفر و چه در منزل خود در راحتی و آسودگی انجام دهید. بسیاری از بانکهای الکترونیک، با استفاده از تلفن یا چت، برای مشتریان خود حمایت زنده و پشتیبانی فراهم میسازند تا بتوانند برنامهریزیهای خود را مورد پیگیری قرار دهند. اپلیکیشنهای موبایل، پرداخت الکترونیک صورتحساب، به حساب خواباندن چک به صورت الکترونیک و سرویسهای پرداخت با تلفن همراه نظیر اپل پی، اندروید پی، سامسونگ پی و مستر پی، با این هدف ایجاد شدهاند تا مشتریان بتوانند از تراکنشهای متعدد خود محافظت نمایند.
۴- هزینههای پایین خودپرداز:
بسیاری از بانکهای الکترونیک به مشتریان خود امکان دسترسی رایگان به دستگاههای خودپرداز در سراسر کشور را از طریق شبکهای نظیر آل پوینت میدهند. این بانکها گاهی هزینههای مرتبط با استفاده از خودپردازهای تحت شبکه را خود پرداخت میکنند.
۵- امکانات هوشمند و ساده:
بسیاری از بانکهای الکترونیک به شما این امکان را میدهند تا صورتحسابهای خود را پرداخت نمایید، وجوه خود را انتقال دهید و به صورت الکترونیکی پسانداز کنید. بهتر از همه این است که شما میتوانید تمام این کارها را به هنگام سفر با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه انجام دهید.
۶- کنترل بیشتر بر روی پول:
شما میتوانید هر زمان که خواستید به تراز حساب خود و تراکنشهایتان دسترسی داشته باشید و نه فقط زمانی که این مدارک برای شما از طرف بانک ارسال میشوند.
۷- بی نیاز شدن از کاغذ:
بانکداری الکترونیک انتخاب مناسبی برای حفاظت از محیط زیست است، چرا که شما به وسیلهی آن میتوانید تمام صورتحسابهای خود را به صورت الکترونیک مشاهده کنید و در نتیجه در مصرف کاغذ و همچنین هزینههای مرتبط با ارسال صورتحسابها به مشتریان صرفهجویی نمایید. همچنین با استفاده از این شیوه میتوان به فرمهای مالیاتی و صورتحسابهای چندین سال قبل به صورت الکترونیک دسترسی داشت. این امکانات به مشتریان اجازه میدهند تا تنها آن چیزی را که نیاز دارند پرینت گرفته و از درخواست آنها به صورت ارسال ایمیل از بانک بینیاز شوند.
*******************
* مؤسسه ژاولین مؤسسهای است که زمینهی اصلی تحقیقاتاش پیرامون بهبود مسائل مالی است.
** روز کلمبوس، ۱۲ اکتبر، روزی است که کریستف کلمب آمریکا را کشف کرد.
ترجمه: آرش شمسی
منبع:
https://www.gobankingrates.com/
استفاده از بانکداری الکترونیک - بانکداری آنلاین چیست - بانکداری الکترونیک چیست - بانکداری الکترونیکی چیست - بانکداری اینترنتی - تعریف بانکداری آنلاین - تعریف بانکداری الکترونیک - فواید بانکداری الکترونیک - مزایای استفاده از بانکداری الکترونیک - مقاله بانکداری الکترونیک