کمپین تبلیغاتی به طور ساده یعنی استفاده از کانالها و رسانههای مختلف جهت رساندن پیامهای تبلیغاتی. این پیامها معمولاً دارای تمی یکسان هستند. به طور کلی، کمپین تبلیغاتی نه آنکه فقط آموزش، بازاریابی مستقیم و غیر مستقیم، پیشنهاد خرید و تبلیغ باشد، بلکه ترکیبی از تمامی این موارد است.
کمپین تبلیغاتی میتواند اهداف متفاوتی داشته باشد. اهدافی همچون ساخت یک تصویر مناسب از برند، معرفی محصول جدید، ترغیب شهروندان جهت خرید محصول، کاهش آثار منفی اخبار در مورد یک محصول و غیره. اما در کلیت امر هدف از کمپین تبلیغاتی دستیابی به مخاطب بیشتر و جذب مشتریان جدید در تعداد حداکثری است.
چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق بسازیم؟
در این نوشته، سعی میکنیم اصول مهم در طراحی و ساخت یک کمپین تبلیغاتی موفق را به صورت مختصر معرفی کنیم:
۱- تحقیق کنید:در ابتدا بایستی در مورد تقاضای محصولات و موقعیت آنها در نزد رقبا یک تحقیق جامع داشته باشید.
۲- مخاطبان هدف خود را بشناسید:یک کمپین تبلیغاتی موفق باید بداند چه قشری از جامعه مشتریان او خواهند بود. در واقع، با شناختن مخاطبان هدف، بهتر و سودمندتر میتوان عملیات تبلیغ را انجام داد، زیرا میتوان سلایق، نوع زندگی و بهترین کانالها جهت برقراری ارتباط با آنها را شناخت و در عملیات تبلیغ از آنها بهره برد.
۳- تم تبلیغاتی مناسبی داشته باشید:بهتر است در تمامی تبلیغات گرافیک مناسب و جذابی داشته باشید. باید نوع برند یا محصول را در ذهن مخاطب حک کنید. استفاده از رنگ مناسب، موسیقی مناسب، زبان مناسب و … میتواند نقشی بسیار مهم در نقش بستن تصویر محصول یا برند در ذهن مخاطب ایفا کنند. این موارد اگر در تمامی اشکال تبلیغ یکسان باشند بهتر و کارآمدتر عمل خواهند کرد.
۴- رسانهای مناسب انتخاب کنید:با توجه به مخاطب هدف خود، باید بتوانید یک یا چند رسانهی مناسب جهت دسترسی به مخاطبان هدف خود انتخاب کنید.
۵- تبلیغتان را به عنصر مزیت آمیخته کنید:محصولات و برندهای متفاوتی در بازار وجود دارند. برای جذب مشتریان به سوی محصولات برند خود، شما باید تبلیغتان را به عنصر مزیت آمیخته کنید. منظور این است که باید استفاده از محصولات برند خود را با یک مزیت همراه سازید. مشتریان محصولات شما را هنگامی خرید خواهند کرد که مزیتی به نسبت سایر محصولات در آنها باشد. روی مزیت و یا مزیتهای محصولات برند خود در تبلیغات زوم کنید.
۶- متفاوت باشید:اگر دقت کرده باشید، از میان تبلیغاتی که از رسانههای مختلف پخش میشوند آنهایی در ذهن میمانند که متفاوتاند. به عنوان مثال تبلیغ مدرسان شریف یک تبلیغ متفاوت است که با استفاده از کی؟ کجا؟ و … نام خود را در ذهن مخاطبان حک میکند. برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی متفاوت سعی کنید نسبت به رقبا از تبلیغ متفاوتی استفاده کنید.
۷- هزینه کنید:سعی کنید در استفاده از کمپین تبلیغاتی صرفهجو نباشید.
سایر مواردی که باید مد نظر داشته باشید:
مدتزمان تبلیغ نحوهی ارتباط با مخاطب فعالیت در شبکههای اجتماعی
نویسنده: آرش شمسی
منابع:
بیلاود مارکتینگ
متمم
هورموند
فرنیان
چطور
اخبار رسمی
اصول طراحی کمپین تبلیغاتی - تعریف کمپین تبلیغاتی - مخاطب هدف در کمپین تبلیغاتی - مراحل طراحی کمپین تبلیغاتی - موارد مهم در کمپین تبلیغاتی - نکات مهم در طراحی کمپین تبلیغاتی - چگونه کمپین تبلیغاتی طراحی کنیم - چگونگی طراحی کمپین تبلیغاتی - کمپین تبلیغاتی چیست