یک کمپین بازاریابی، نه تنها میتواند شما را به یک چشمانداز صحیح برساند، بلکه قادر است در صورتیکه به شکل درستی ایجاد شده و انجام گرفته باشد، همگان را از شرکت شما، محصولات و خدماتتان آگاه سازد. اشتباهات بازاریابی میتوانند نتایج متضادی را، از آنچه از کمپین انتظار میرود، به دنبال داشته باشد. حتی ممکن است این نتایج فاجعهآمیز باشند و تجارت شما را با کاهش چشمگیر درآمد و سایر هزینهها برای شرکتتان مواجه سازند.
در اینجا لیستی از پنج اشتباهی که در بازاریابی رایج هستند و همچنین طریقهی اجتناب از آنها را ارائه میکنیم.
۱- فقدان تحقیق و آزمایش
تحقیق و آزمایش در بازاریابی بسیار حیاتی هستند، چرا که میتوانند کارایی تمامی تلاشهای بازاریابی شما را تعیین نمایند. تحقیق و آزمایش پیشبینی میکنند که مشتریان بالقوهی شما از شما چه میخواهند. همواره اطمینان حاصل نمایید که تمام تلاش خود را در مورد آزمایشِ پیشنهادهای مختلف در مورد قیمت و پکیجهای بازاریابی انجام دادهاید. بعد از انجام آزمایشهای کافی، نتیجه را به مشتریان خود ارائه کنید تا واکنش آنها را در برابر پیشنهادات خود مشاهده نمایید.
۲- تأکید و موضعگیری نابهجا
تنها برای ساختن واحد تجاری بازاریابی نکنید. این جمله بدین معناست که نباید در مورد «برند» در فرایند بازاریابی مسامحه به خرج داد. بازاریابیای ایجاد نمایید که پاسخ سریعی از دریافتکننده مطالبه نماید. تأکید و موضعگیری نابهجا در بازاریابی میتواند توسط یک راه حل در مورد موضع گیری درست در بازاریابی، برطرف شود.
۳- بازاریابی بدون یک موضعگیری فروش منحصر به فرد
موضعگیری فروش منحصر به فرد تنها گزارهای است که شما را در رقابت با دیگر واحدهای تجاری یکتا میسازد. یک موضعگیری فروش منحصر به فرد باید در تمام اجزای بازاریابی مد نظر گرفته شود. به موضعگیری فروش منحصر به فرد خود به عنوان پایهی فلسفی تجارت خود نگاه کرده و بدون آن دست به بازاریابی نزنید
۴- شکست در نگهداشتن مشتریانی که به طور پیاپی به محصولات شما رجوع میکنند.
به یاد داشته باشید که ۸۰ درصد از کارایی تجارت از مشتریان حال حاضر واحد تجاری حاصل میشود و تنها ۲۰ درصد آن مربوط به مشتریان جدیدی میگردد که شما جذب میکنید. ناتوانی شما در فروش مجدد محصولات خود به مشتریان حال حاضرتان میتواند تأثیر مخربی بر سوددهی شما داشته باشد. فروش یک محصول به یک مشتری جدید در برابر فروش همان محصول به یک مشتری موجود پنج برابر هزینهی بیشتری برای شما به دنبال خواهد داشت.
۵- فقدان توجه به نیازهای مشتریان بالقوه
آیا شما به درستی میدانید که مشتریان بالقوه چه نیازی دارند و خواستار چه چیزی هستند؟ اگر شما از نیاز و خواست مشریان بالقوهی خود آگاهید، در مسیر درستی گام بر میدارید، اما حقیقت این است که تعداد بسیار اندکی از تجارتها فهم درستی از آنچه مشتریان نیاز دارند و خواستار آن از تجارت هستند، دارند. راز اجتناب از این خطای رایج، یافتن نیازی در جامعه است که شما میتوانید آن نیاز را بهتر از هر شخص دیگری برآورده سازید.
در صورت شکست چه کنیم؟
متاسفانه اشتباهات بازاریابی رخ دادهاند. برنامهی شما، تحقیقاتتان، راهاندازی بازاریابیتان و کمپین بازاریابی شما شکست خورده است. برای جبران چه میتوان کرد؟ اولین اقدام این است که شما یک گام به عقب بازگردید و یک نفس عمیق بکشید! بله نفس عمیق بکشید! بدترین اقدامی که که ممکن است شما در این مقطع انجام دهید این است که فکر کنید شما تنها فردی هستید که چنین شکستی را تجربه میکنید. سوالاتی که در ادامه خواهند آمد به شما کمک میکنند تا روی نقطهای که دچار اشتباه شدهاید متمرکز شوید. آیا پیام بازاریابی، شما را به اهدافتان رسانیدهاند؟ [منظور از پیام بازاریابی به طوری کلی نوعی شعار برای تبلیغ واحد تجاری است- م.]
آیا ممکن است مشتریان پیام بازاریابی شما را اشتباه فهمیده باشند یا در این پیام سوءتفاهمی وجود داشته باشد؟ آیا شما تحقیقات کافی انجام دادهاید؟ فقدان تحقیقات علت بسیاری از شکستها در کمپینهای بازاریابی است. ممکن است طراحی بازاریابی شما به علت فقدان پاسخگویی دچار نقص باشد؟ آیا شما از قانون آزمون و خطا، زمانی که بازاریابیتان به اجرا گذاشته میشود، استفاده میکنید؟ به این سوالات صادقانه پاسخ دهید و سپس به ابتدا بازگردید. ناامید نشوید، شما میتوانید شکستتان را اصلاح کنید.
ترجمه: آرش شمسی
منبع: the balance
5 اشتباه بازاریابی - اشتباه بازاریابی - اشتباهات بازاریابی - اصول بازاریابی - ترفند بازاریابی - ترفندهای بازاریابی - مفهوم بازاریابی - نبایدهای بازاریابی