معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی تشریح کرد: روند شناسایی چند بیمهایها/ شرایط کارگران ساختمانی برای برخورداری از بیمه
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سال گذشته ١٠٠ هزارفرد مدعی کارگر ساختمانی را شناسایی کردیم که کارگر ساختمانی نبودند، گفت: سال گذشته سامانه پنجره رفاهی دولت راه اندازی شد و بیمه شدگان ساختمانی ملزم به ثبت نام در آن شدند. امر...
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سال گذشته ١٠٠ هزارفرد مدعی کارگر ساختمانی را شناسایی کردیم که کارگر ساختمانی نبودند، گفت: سال گذشته سامانه پنجره رفاهی دولت راه اندازی شد و بیمه شدگان ساختمانی ملزم به ثبت نام در آن شدند. امر شناسایی و تایید اشتغال کارگران را به انجمن صنفی آنها محول کردیم.
به گزارش صدای ایران محمدحسن زدا درباره روند شناسایی چند بیمهایها و بیمه شدگان من غیر حق اظهار کرد: شناسایی چند بیمهای ها و افرادی که استحقاق دریافت یک نوع بیمه را ندارند از سال گذشته به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت و به نتایج خوبی رسیدیم.
وی افزود: سال گذشته ١٠٠ هزار مدعی کارگر ساختمانی را شناسایی کردیم که کارگر ساختمانی نبودند، همچنین ٧٠ هزار نفر را هم در بیمه قالیبافان شناسایی کردیم که قالیباف نبودند و آنها را از این فهرست حذف کردیم.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اخیرا برنامه مهم دیگری تحت عنوان بازرسی الکترونیک اجرا شد، گفت: بازدیدهای میدانی و خیابانی را تعطیل کردهایم و دیگر به سمت بازرسی سیستماتیک رفتهایم. بر این اساس ممکن است با بیمه شده تماس بگیریم و راستی آزمایی کنیم. به عنوان مثال به فرد اعلام میکنیم وکیل است اما بیمه کارگر ساختمانی شده و به او تاکید کنیم از طریق دفتر وکالت اقدام کند و اجازه دهد یک کارگر ساختمانی از این امکان استفاده کند. اینها رانت محسوب میشود.
زدا ادامه داد: چرا باید شخصی که ٦٠٠ میلیارد تومان تسهیلات بانکی گرفته و یا ٢٥٠ خودروی گرانقیمت دارد، بیمه کارگر ساختمانی باشد؟ ما بدون آنکه بخواهیم قدرت نمایی کرده و از قوه قهریه خود استفاده کنیم، اقدام می کنیم و بیمه افرادی را که مستحق دریافت آن نیستند را قطع میکنیم.
وی درباره شرایط کارگران ساختمانی برای برخورداری از بیمه گفت: یک کارگر ساختمانی باید دارای کارت مهارت از فنی و حرفهای باشد و انجمن صنفی اشتغال او را تایید کند. بر خلاف گذشته رابطه کارگر با پروانه ساختمانی برای پوشش بیمهای را قطع کردهایم. سال گذشته سامانه پنجره رفاهی دولت دایر شد و بیمه شدگان ساختمانی ملزم به ثبت نام در آن شدند. امر شناسایی و تایید اشتغال کارگران را هم به انجمن صنفی آنها محول کردیم.
معاون بیمهای سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه تعامل با شرکای اجتماعی و تشکلهای صنفی در دوره اخیر بهبود پیدا کرده است، افزود: به عنوان مثال در گذشته معضلی به نام بیمه قراردادهای پژوهشی داشتیم و همه گلایه داشتند و اختلالاتی رخ میداد زیرا کارمند تامین اجتماعی در زمینه شناخت قراردادهای پژوهشی تخصص نداشت. برای حل این مشکل نمایندگان پنج دانشگاه مهم را دعوت کردیم و آیین نامهای نوشتیم که مشکل حل شد.
زدا افزود: اکنون در معاونت فرهنگی دبیرخانه دائمی ارتباط با کارفرمایان و بیمه شدگان و مستمری بگیران برقرار است و مردم میدانند اگر مشکلی پیش آمد باید به چه کسی مراجعه کنند. تا چند سال گذشته حتی دسترسی به بخشنامههای معاونت بیمهای بسیار مشکل بود و بخشنامه ها به دست مردم نمی رسید، اما اکنون در پایگاه اطلاع رسانی تامین اجتماعی بخشنامهها بهروز و بازگذاری شده اند و در دسترس هستند. در واقع به این نتیجه رسیدهایم که اگر اطلاع رسانی شود و شفافیت وجود داشته باشد کارها راحت تر پیش میروند.