چالشهای چهارگانه صنعت بیمه
یک کارشناس صنعت بیمه عدم ایجاد، حفظ و توسعه، روابط تجاریِ هوشمند با مشتریان، عدم استفاده از روشهای نوین مشتریمداری، در ذهنِ مشتریان و دشواری فروش بیمهنامهها را به عنوان اصلی ترین چالش های صنعت بیمه در ایران نام برد.
به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،مجید صفدری درباره چالش های صنعت بیمه در ایران اظهار کرد: از مهم ترین ویژگیهای خدمات بیمهگری ناملموس بودن، پیچیدگی بسیار زیاد و عدم آشنایی طبقات مختلف جامعه از انواع خدمات بیمهای و تفکر تحمیلی دانستن خرید بیمهنامهها است.
وی ادامه داد: جلب اعتماد در ایجاد همدلی و تعهد و وفای به عهد و عمل به وعدههای قبل از فروش از جمله مهمترین چالشهای فروش بیمهنامهها است. برای پاسخگویی به چالشهای اشاره شده تمرکز بر پیادهسازی بازاریابی رابطهمند در صنعت بیمه که تعامل با مشتریان نقش محوری را ایفا میکند، ضروری است.
این کارشناس صنعت بیمه افزود: شرکتهای بیمهگر در صورتی میتوانند در فضای فرا رقابتی کنونی به وفای خود ادامه دهند و رشد کنند که مشتریان را همچون دارایی ارزشمندی مدنظر قرار دهند و نتیجه فعالیت آنها منجر به حفظ و وفادارسازی مشتری شود.
صفدری از عدم استفاده از روشهای نوین مشتریمداری به عنوان اصلی ترین چالش صنعت بیمه نام برد و بیان کرد: اصلی ترین چالشهای صنعت بیمه ایران عدم ایجاد، حفظ و توسعه، روابط تجاری هوشمند با مشتریان، عدم استفاده از روشهای نوین مشتریمداری، عدم جایگاه مناسب برای برخی از بیمهنامهها در ذهن مشتریان و در نهایت دشواری فروش بیمهنامهها است.
وی با بیان اینکه عناصر کلیدی بازاریابی رابطهمند عبارتند از ایجاد پیوند، ارتباط، ارزشهای مشترک، همدلی، عمل متقابل، تعهد و کنترل تعارض، گفت: توجه به این شاخصهای کلیدی موجب میشود تا یک شرکت بیمهگر با تمرکز بر آنها در رعایت اصول بازاریابی رابطهمند به مزیتهایی دست یابند.
این کارشناس صنعت بیمه اضافه کرد: بازاریابی رابطهمند باعث ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان، ایجاد توسعه، حفظ مراودات در فروش شده و از پیچیدگی خدمات میکاهد. همچنین موجب وفادارسازی مشتریان و تبلیغ دهان به دهان مثبت آنها خواهد شد.
صفدری با اشاره به لزوم گسترش فرهنگ بیمه گفت: بازاریابی رابطهمند موجب ایجاد تعاملات و ضوابط شبکه های ارتباط طرفین میشود و به مشتری کمک میکند تا ارزیابی بهتری را برای خرید در زمان استفاده از خدمات داشته باشند. با توجه به تماسها و ارتباطات مکرری که در ماهیت این نوع بازارها وجود دارد مدیریت و کنترل مشتریان راحتتر انجام میشود. موجب صرفهجویی در هزینههای بازاریابی و فروش میشود، زیرا که هزینههای جلب مشتری جدید بسیار بیشتر از حفظ مشتریان موجود است.
به نوشته ایسنا ،وی افزود: بازاریابی رابطهمند منجر به کاهش هزینههای ارائه خدمات به مشتریان میشود و افزایش ارزش مادامالعمر هر یک از مشتریان را به دنبال خواهد داشت و در نهایت از جذب آنها توسط رقبا جلوگیری میکند.