توجه به مدیریت تقاضا، دیدگاه اصلاحطلبانه نجفی به شهر است/ نیاز تهران به 1000واگن جدید مترو
یک کارشناس شهری گفت: تفاوت نگاه نجفی با قالیباف در حوزه حمل و نقل عمومی این است که، اولویت قالیباف توسعه زیرساخت، معابر، ایجاد بزرگراه، پل و تونل بود. در حالی که دیدگاه اصلاح طلبانه آقای نجفی توجه به مدیریت تقاضا است.
اقتصادآنلاین - فائزه مومنی؛ علی نوذرپور، با بیان اینکه ممکن است برنامههای دو نامزد یکی باشد اما رویکردشان متفاوت، ادامه داد: چیزی که آقای نجفی به عنوان برنامه خودش برای حمل و نقل تهران مطرح کرد توجه به دو عنصر آسایش و آرامش شهروندان بود.
وی ادامه داد: این دو، عنصرهای بسیار کلیدی هستند. آسایش یعنی اینکه کیفیت زندگی شهری به اندازهای بالا باشد و ارتقا پیدا کند که شما به عنوان شهروند احساس آرامش کنید.
این کارشناس شهری اضافه کرد: قطعا این موضوع یعنی اینکه شما از یک سیستم حمل و نقل قابل اطمینان استفاده کنید . جهت گیری مدیریت جدید شهری به سمت توسعه حمل و نقل عمومی است.
او همچنین ادامه داد: یکی از اصول توجه به مدیریت تقاضا، توسعه حمل و نقل عمومی است. یعنی ما حمل و نقل عمومی را به اندازهای گسترش بدهیم که برای فرد استفاده از وسیله نقلیه شخصی توجیه نداشته باشد.چون به راحتی میتواند از وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کند. طبق این نگاه بودجه، به جای اینکه به ساخت بزرگراه یا پل اختصاص داده شود، صرف توسعه مترو میشود.
نوذرپور با اشاره به عزم دولت برای خرید دو هزار واگن مترو، اضافه کرد: وزارت کشور با همکاری سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران پیگیر برگزاری مناقصه بین المللی برای خرید دو هزار واگن با استفاده ازفاینانس هستند.
به گفته او با اختصاص هزار واگن به تهران، نیازهای خطوطی که در حال حاضر ایجاد شده و در برنامه پنج ساله آمده تامین میشود.
نوذرپور اضافه کرد: در برآوردی که سال گذشته در وزارت کشور داشتیم، هزار واگن برای تهران و هزار واگن برای هشت کلان شهر کافی است.البته با سهم 50درصدی که دولت تاکنون قبول کرده است.
وی بیان کرد: این ناوگان تقریبا حدود پنجاه درصد از هزینه ها را جواب میدهد و اگر بخشی از منابع شهرداری هم صرف توسعه زیر ساخت مثل ایجاد تونل و غیره شود قاعدتا باید بتوانیم در پایان چهار سالی که پیشرو داریم سهم حمل و نقل با مترو که در وضعیت کنونی کمتر از ۱۵ درصد است را به ۳۰ درصد از سهم سفرهای درون شهری برسانیم.