شهرت سازمانی چیست (قسمت چهارم: عناصر و تبعات شهرت سازمانی)


در بخش‌های پیشین به شهرت سازمانی و برخی از مسائل مربوط به آن پرداخته‌ایم. در این بخش قصدمان بر آن است که به دو مورد دیگر از مسائل مربوط به شهرت سازمانی، یعنی عناصر شهرت سازمانی و تبعات شهرت سازمانی، بپردازیم. با ایران بانکر همراه باشید. عناصر شهرت سازمانی 1-...

در بخش‌های پیشین به شهرت سازمانی و برخی از مسائل مربوط به آن پرداخته‌ایم. در این بخش قصدمان بر آن است که به دو مورد دیگر از مسائل مربوط به شهرت سازمانی، یعنی عناصر شهرت سازمانی و تبعات شهرت سازمانی، بپردازیم. با ایران بانکر همراه باشید.

عناصر شهرت سازمانی

۱- تصویر

معمولاً دو کلمه‌ی «تصویر» و «شهرت» را برابر یکدیگر دانسته و آن‌ها را به جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما یکی از جدیدترین و در عین حال مقبول‌ترین تعاریف از تصویر به قرار زیر است: «تصویر یعنی خلاصه‌ای از برداشت‌ها و ادراکاتی که از ذی‌نفعان خارجی به دست آمده است».

در واقع از آن‌جا که تمرکز ذی‌نفعان خارجی نه بر شرکت بلکه بر مشتریان است، لذا می‌توان گفت تصویر آن نیست که شرکت باور دارد بلکه آن است که مشتری از مشاهدات خود از شرکت باور دارد.

۲- هویت

هویت معمولاً با کیستی و چیستی فرد سروکار دارد. در واقع می‌توان گفت هویت یک تصور پایدار از خود است که فرد در رابطه با دیگران به آن دست می‌یابد.

اریک اریکسون هویت شخصی منسجم را نتیجه‌ی مثبت نوجوانی، و در مقابل بی‌هدفی یا آشفتگی نقش را نتیجه‌ی منفی نوجوانی می‌داند. به زعم او و برخی دیگر، دو مؤلفه‌ی اصلی هویت عبارت‌اند از:

پیدا کردن یک هویت شغلی

دست یافتن به یک ایدئولوژی شخصی

۳- هویت آرمانی (دلخواه)

هویت سازمانی و یا هویت مورد نظر اشاره به نشانه‌های بصری مانند نام، برند و نمادها دارد، و یا نشانه‌های استراتژیک هویت از جمله چشم‌انداز، مأموریت و فلسفه، که به عنوان بخشی از مفهوم فرآیند استراتژیک، استراتژی شرکت را به تصویر شرکت و شهرت متصل می کند.

شکل زیر، نشان‌دهنده‌ی سه عنصر شهرت سازمانی می‌باشد:

شهرت سازمانی چیست (قسمت چهارم: عناصر و تبعات شهرت سازمانی)

تبعات شهرت سازمانی

بدیهی است که پدیده‌ای مانند شهرت سازمانی تبعاتی به همراه دارد. برخی از این تبعات عبارت‌اند از:

تأثیر بر ادراک ذی‌نفعان سازمان. افزایش وفاداری مشتریان افزایش رضایت کارکنان افزایش رضایت مشتریان تشویق سهام‌داران به سرمایه‌گذاری در سازمان افزایش رفتار شهروندی سازمانی توسط کارکنان (تحقیقات یو و کابل در این زمینه نشان از آن دارد که هر اندازه شهرت سازمانی مطلوب باشد و دیگران واحد سازمان را به نحو خوبی ببینند، کارکنان میل بیشتری به بروز رفتار شهروندی سازمانی دارند.)

ادامه در بخش بعد

تبعات شهرت سازمانی - شهرت سازمان - شهرت سازمانی - شهرت سازمانی چیست - عناصر شهرت سازمانی - مقاله شهرت سازمانی - پیامدهای شهرت سازمانی


ویدیو / غول پیکرترین لندکروز ایران؛ این خودرو متعلق به چه کسی است؟