پیادهسازی بیش از 50 فرآیند به صورت الکترونیکی در سامانه بهین یاب/ توجه به حقوق شهروندی و تحقق دولت الکترونیک در ارایه خدمات اداری
به گزارش شاتا؛ ابوالفضل تذروی در سومین اجلاس هم اندیشی پیرامون اجرای بهینه تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری با اشاره به پورتال وزارت صنعت، معدن و تجارت(http://www.mimt.gov.ir)، گفت: این سامانه در سال 1394...
به گزارش شاتا؛ ابوالفضل تذروی در سومین اجلاس هم اندیشی پیرامون "اجرای بهینه تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری" با اشاره به پورتال وزارت صنعت، معدن و تجارت(http://www.mimt.gov.ir)، گفت: این سامانه در سال 1394 حدود 163 میلیون بازدیدکننده، در سال گذشته 165 میلیون و در 4 ماهه نخست امسال، 70میلیون بازدید کننده داشت. همچنین رتبه جهانی این پورتال تا پایان تیر ماه امسال، 37 هزار و 679 و رتبه داخلی آن 746 بوده است.
وی با اعلام اینکه سامانه بهین یاب به عنوان یکی از سامانههای زیرمجموعه سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1392 به منظور الکترونیکی شدن صدور مجوزهای بخش معدن و دیگر فرآیندهای این بخش طراحی شد، تصریح کرد: این سامانه در اسفند ماه 1392 در استان آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت و در 16 اسفند 1393 در کل کشور عملیاتی شد.
پیادهسازی بیش از 50 فرآیند به صورت الکترونیکی در سامانه بهین یاب
تذروی افزود: در حال حاضر بیش از 50 فرآیند، زیرفرآیند و خدمت (فرآیندهای جاری و فرآیندهای تکمیل و یا اصلاح اطلاعات) در سامانه بهین یاب و سامانه فرآیندی متصل به آن، به صورت الکترونیکی پیاده سازی شده است.
مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اجرایی شدن برخی از فرایندهای دیگر در دستور کار قرار دارد که تا پایان سال 1396 تکمیل میشود. همچنین برخی از فرآیندهای ذکر شده برون سازمانی هستند و عوامل سازمانهایی غیر از وزارتخانه (نظیر بانک های عامل، بورس کالا، سازمانهای اجرایی ملی و استانی و ..) بر روی درخواست متقاضیان در این سامانهها عملیات اجرایی انجام میدهند.
توجه به حقوق شهروندی و تحقق دولت الکترونیک
تذروی با مهم خواندن توجه به حقوق شهروندی در راس اهداف کلی ایجاد و توسعه این سامانه، افزود: تحقق دولت الکترونیک، اجرای قوانین بالادستی برای ایجاد پنجره خدمات این حوزه، تحقق اهداف بند یازدهم سیاستهای کلی نظام در تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، یکپارچه سازی و شفاف سازی اطلاعات و فرآیندها و تسهیل خدمات ارایه شده به بنگاه ها از مهمترین اهداف ایجاد و توسعه این سامانه بود.
وی همچنین ابراز کرد: در فاز اول الکترونیکی شدن فرآیندهای صدور پروانه اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهرهبرداری و زیرفرآیندهای انتقال این مجوزها انجام گرفته و در فاز دوم نیز الکترونیکی کردن دیگر فرآیندهای حوزه معدن در حال اجرا است .
وی همچنین گریزی به سامانه کاداستر و خدمات این سامانه نیز زد و با اشاره به خدمات سامانه نظرسنجی برای اصلاح فرآیندها و تشویق و تنبیه کارکنان، گفت: میز خدمت ضعفهایی داشت که آسیب شناسی و اجرایی شد.
مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: همچنین در راستای تصویب نامه حقوق شهروندی برای نظرسنجی مستمر از مراجعین در خصوص کارکنان و واحدهای اداری و اعمال نتایج آن در اصلاح فرآیندها و تشویق و تنبیه کارکنان از سال 1394 پروژه سامانه نظرسنجی راه اندازی شده و در تمامی ساختمانهای حوزه ستادی در محل ورودی بر روی دیوایسهای مربوطه نصب شده است، تا مراجعین بتوانند نظرات خود را از طریق این سامانه ارایه دهند.
شایان ذکر است که در سومین اجلاس هم اندیشی در راستای تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری که با حضور دستیار رییس جمهور در امور حقوق شهروندی برگزار شد ، چگونگی اجرای بهینه مفاد تصویب نامه و همچنین شاخصهای ارزیابی حقوق شهروندی در نظام اداری مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
این اجلاس با هدف اجرای بهینه مفاد تصویب نامه و همچنین شاخص های ارزیابی حقوق شهروندی در نظام اداری برگزار شد.