رسانه های دیجیتال، راه گردشگری را هموار می کنند


رسانه های دیجیتال، راه گردشگری را هموار می کنند

اگر بخواهیم کشورهای جهان را از نظر ظرفیت های گردشگری تقسیم کنیم می توانیم به سه دسته از کشورها در این خصوص اشاره کنیم. نخست کشورهایی که هیج اثر تاریخی و باستانی و طبیعی ندارند. دوم کشورهایی که به طور نسبی از این آثار برخوردارند و سوم کشورهایی که از ظرفیت های گردشگری خوبی برخوردارند. ایران از نظر داشته های گردشگری در ردیف سوم این...

اگر بخواهیم کشورهای جهان را از نظر ظرفیت های گردشگری تقسیم کنیم می توانیم به سه دسته از کشورها در این خصوص اشاره کنیم.
نخست کشورهایی که هیج اثر تاریخی و باستانی و طبیعی ندارند. دوم کشورهایی که به طور نسبی از این آثار برخوردارند و سوم کشورهایی که از ظرفیت های گردشگری خوبی برخوردارند.
ایران از نظر داشته های گردشگری در ردیف سوم این تقسیم بندی قرار دارد یعنی از ظرفیت های گردشگری خوبی برخوردار است اما بدلیل ضعف تبلیغات و مدیریت نتوانسته از داشته های خود در این زمینه بدرستی استفاده کند.
اما یک تفاوت اساسی بین برخی کشورهای ردیف نخست و دوم با کشور ما وجود دارد و آن این است که تعدادی از همین کشورها با اینکه از بضاعت گردشگری برخوردار نیستند یا اندک بهره مندند، از نظر در آمد و اشتغال در بخش گردشگری بهتر از ما عمل کردند.
ایجاد اماکن گردشگری، رسیدگی به زیرساخت های گردشگری مثل راه، حمل و نقل و هتل از جمله اقدامات این کشورها برای جذب توریسم بوده است.
ایران برای رشد گردشگری ضمن اینکه باید رسیدگی به زیرساخت های گردشگری را مورد توجه قرار دهد باید از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه نیز بهره گیری کند.
در بحث گردشگری باید از همه امکانات و ابزارها از جمله رسانه های دیجیتال استفاده کنیم تا به نقطه مطلوب برسیم.
صنعت گردشگری تا حدودی زیادی به تبلیغات متکی است و اکنون رسانه های دیجیتال بهترین ابزار برای این اطلاع رسانی هستند. محصولات و تولیدات این رسانه ها قابل دسترسی همه افراد در سطح دنیا هست بنابر این با استفاده از این ابزار می توان با کمترین زمان و هزینه، بیشترین سود و منفعت را نصیب جامعه کرد.
صنعت گردشگری دارای ظرفیت های مختلف برای کسب در آمد و اشتغال است، به عبارتی صنعت گردشگری هم دارای درآمد بالا و هم دارای ظرفیت های مختلف برای ایجاد شغل است. کشور ما به هر دو جنبه این صنعت یعنی کسب در آمد و اشتغال نیازمند است.
یکی از ضعف های صنعت گردشگری ایران، ناآشنایی و ناآگاهی بسیاری از گردشگران خارجی از بضاعت گردشگری ایران است.
اکنون شمار گردشگران خارجی در ایران به ۵ میلیون نفر می رسد در حالیکه خیلی از کشورها از جمله کشور مالزی با کمترین ظرفیت های گردشگری، بیشترین منافع را از این صنعت کسب می کنند.
همین کشور (مالزی) که حدود ۲۸ میلیون جمعیت دارد و قدمت آن خیلی کمتر از بسیاری از کشورها از جمله ایران است، سالانه ۲۵ میلیون گردشگر می پذیرد که بیشترین عامل افزایش آن، مدیریت صحیح، تبلیغات کارآمد، تسهیلات برای گردشگران و ایجاد زیرساخت های مناسب گردشگری است.
استفاده از رسانه های دیجیتال آسان ترین و درعین حال کم هزینه ترین راه برای معرفی صنعت گردشگری ایران به جهان است.
هر چند شمار زیادی از فعالان رسانه های دیجیتال و آژانس های مسافرتی اکنون خیلی از فعالیت های گردشگری خود را از طریق رسانه های دیجیتال انجام می دهند اما به نظر می رسد هنوز این رسانه ها نتوانسته اند به صورت فراگیر و اثرگذار در شناسایی و معرفی آثار باستانی و تاریخی و همچنین طبیعی ایران وارد شوند.
برای معرفی ظرفیت ها و داشته های گردشگری ایران، به ایجاد سایت های تخصصی بیشتری مرتبط با گردشگری نیازمند هستیم تا مخاطب به سرعت به مطالب دسته بندی شده در این خصوص دسترسی پیدا کند.
یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال با شعار’ ایجاد فضای سالم، ایمن و مفید’ تا ۲۶ آبان همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد بزرگ دیجیتال و فضای مجازی است.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق