پرداخت یارانه سود تسهیلات به طرح‌های اشتغال/یارانه 2 تا 8 درصدی


پرداخت یارانه سود تسهیلات به طرح‌های اشتغال/یارانه 2 تا 8 درصدی

دولت به منظور حمایت از متقاضیان دریافت تسهیلات طرح‌های شتغالزای مشمول «برنامه اشتغال فراگیر»، بخشی از سود این تسهیلات را به تناسب نوع طرح و منطقه اجرای طرح پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس «برنامه اشتغال فراگیر» به عنوان سند بالادستی و نقشه راه سیاستگذاری اشتغال کشور که تیرماه امسال به منظور اشتغال سالانه ۹۷۰ هزار نفر از سوی معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، یارانه سود تسهیلات توسط دولت در نظر گرفته شده که از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار به عنوان سهم دولت کسر می‌شود.

بر اساس شیوه نامه مربوطه، یارانه سود تسهیلات پرداختی به طرح‌های مصوب ۲ درصد تعیین شده است؛ به عبارتی برای طرح‌های اشتغازا، دولت به منظور تعدیل نرخ سود تسهیلات برای متقاضی، ۲ درصد از این سود را به عنوان یارانه، پرداخت می‌کند.

البته برای مناطق روستایی یا مرزی و یا نقاط محروم معادل ۳ واحد درصد و برای مناطق روستایی یا محروم مرزی نیز ۵ واحد درصد به یارانه نرخ سود تسهیلات فوق اضافه خواهد شد.

شیوه‌نامه تعیین، تشخیص و پرداخت تسهیلات طرح‌های سرمایه‌گذاری اشتغالزای مشمول برنامه اشتغال فراگیر سال ۱۳۹۶

به استناد آئین نامه بندهای الف و ب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ مصوبه شماره ۳۸۶۶۹/ت ۵۴۱۸۱ ه مورخ ۹۶.۴.۴ نحوه تعیین، تشخیص و پرداخت یارانه تسهیلات طرح‌های سرمایه گذاری اشتغالزای مشمول برنامه اشتغال فراگیر سال ۱۳۹۶ به شرح زیر می‌باشد:

ماده ۱-در این شیوه نامه اصطلاحات و تعاریف در معانی مشروحه زیر به کار می رود:

آئین نامه: منظور آئین‌نامه بندهای الف و ب تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ مصوبه شماره ۳۸۶۶۹/ ت ۵۴۱۸۱ ه مورخ ۹۶.۴.۴ می باشد:

موسسه عامل: منظور بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و صندوق‌های دارای مجوز از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که می‌توانند به عنوان پرداخت کننده تسهیلات بانکی و یا عامل پرداخت یارانه موضوع آئین نامه تعیین شوند؛

یارانه: مبلغی است که به صورت کمک بلاعوض در قالب اعتبارات عمومی دولت جهت تعدیل نرخ سود و کارمزد تسهیلات بانکی به طرح‌های اقتصادی واجد شرایط آئین نامه پرداخت می گردد؛

طرح: طرح دارای توجیه فنی، اقتصادی و مالی است که از سوی متقاضیان طرح‌های سرمایه گذاری بخش‌های خصوصی و تعاونی که در چارچوب آئین نامه، تسهیلات بانکی دریافت کرده است؛

دستگاه اجرایی: هر یک از دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشند؛

طرح توسعه‌ای:طرح اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی است که به منظور توسعه فعالیت و افزایش تولید، تسهیلاتی در چارچوب آئین نامه جهت خرید تجهیزات، ماشین آلات و توسعه ساختمان و ... دریافت نموده است؛

طرح سرمایه در گردش: طرح اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی است که به منظور حفظ اشتغال موجود و حل مشکل نقدینگی برای اجرای قرارداد فروش، پیمانکاری و تامین خدمات فنی و مهندسی تسهیلات دریافت نموده است؛

رشته فعالیت‌های منتخب: رشته فعالیت‌های اقتصادی منتخب در برنامه اشتغال فراگیر که با استفاده از مطالعات پویای (دینامیک) کسب و کار و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر مستندات شناسایی شده و به پیشنهاد دستگاههای اجرای ذیربط به تصویب کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال می رسند؛

سامانه: سامانه الکترونیکی مستقر در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس kara.mcls.gov.ir که در آن تمامی اطلاعات مربوط به فرایند ارائه تسهیلات رشته فعالیت های اقتصادی منتخب ثبت می‌شود؛

نیروی کار جوان: به نیروی کار در گروه سنی ۳۵-۱۵ سال گفته می‌شود؛

طرح دانش بنیان: طرح‌هایی که بنا به آئین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب ۱۳۹۱ هیئت وزیران، در زمینه گسترش و کاربرد اختراع و نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه شامل (طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده بالا فعالیت می نمایند؛

مناطق محروم: مناطق کمتر توسعه یافته مندرج در تصویب نامه شماره ۲۶۲۶۵۰/ت ۴۸۸۸۷۴ ه مورخ ۹۱.۱۲.۲۸ هیئت وزیران به شرح پیوست (۱-۵)؛

قرارداد فروش: قراردادی است که مابین تولید کننده و خریدار جهت تحویل کالا یا خدمات از سوی تولید کننده به خریدار در زمان مقرر منعتقد می گردد؛

مناطق مرزی: عبارت از شهرها و روستاهای مرزی مندرج در دستورالعمل تعیین شهرها و روستاهای مرزی (بخشنامه شماره ۱.۴.۴۲.۱۴۴۵۳۸ مورخ ۱۳۹۱.۱۱.۱۷ وزارت کشور) به شرح پیوست (۲-۵) می باشد؛

کارگروه: منظور کارگروه تخصصی اشتغال استان می باشد؛

ماده ۲- طرح های مشول این شیوه نامه به شرح زیر است:

کلیه طرح‌های بخش خصوصی و تعاونی که از طریق فرایند برنامه اشتغال فراگیر در سال ۱۳۹۶و بعد از آن در رسته فعالیت های منتخب، تسهیلات دریافت نموده و به بهره برداری رسیده باشند.

ماده ۳- منابع اعتباری مربوط به یارانه سود تسهیلات بانکی موضوع این شیوه نامه از محل اعتبارات ردیف شماره ۱۰۸-۵۵۰۰۰۰ جدول شماره ۹ پیوست قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور تامین می‌شود که بر اساس موافقت نامه متبادله بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صرف تحقق اهداف آئین نامه می‌شود؛

تبصره: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است به گونه ای عمل نماید که تعهدات سال جاری و سالهای آتی برای یارانه سود تسهیلات و حمایت های نهادی، آموزشی و اجرایی موضوع آئین نامه از سقف ردیف یاد شده بیشتر نشود و چنانچه تعهداتی بیش از سقف تعیین شده ایجاد شود از سایر منابع آن وزارت باید پرداخت گردد.

ماده ۴-مبنای محاسبه و میزان یارانه سود تسهیلات پرداختی به طرح‌های مصوب کارگروه اشتغال و کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال که از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار کسر می گردد، مطابق جدول ذیل می باشد:

ردیف نوع طرح میزان یارانه سود تسهیلات سقف تسهیلات مشمول یارانه سهم تسهیلات از کل تسهیلات ابلاغی استان
۱ طرح‌های سرمایه در گردش برای اجرای قرارداد فروش پیمانکاری و تامین خدمات فنی و مهندسی ۲ واحد درصد ۵ میلیارد ریال ۲۰ درصد
۲ طرح توسعه‌ای بنگاه‌های موجود با اجرا در بازه زمانی زیر ۶ ماه ۲ واحد درصد ۷ میلیارد ریال ۳۵ درصد
۳ طرح توسعه‌ای بنگاه‌های موجود با اجرا در بازه زمانی بالای ۶ ماه ۲ واحد درصد ۱۰ میلیارد ریال ۲۰ درصد
۴ طرح‌های جدید ۲ واحد درصد ۲۰ میلیارد ریال ۲۵ درصد

تبصره ۱: برای مناطق روستایی، یا مرزی و یا نقاط محروم معادل ۳ واحد درصد و برای مناطق روستایی یا محروم مرزی نیز ۵ واحد درصد به یارانه نرخ سود تسهیلات مندرج در جدول فوق اضافه خواهد شد. همچنین میزان یارانه سود تسهیلات در طرح های دانش بنیان در رشته فعالیت های مصوب شورا، یک واحد درصد افزایش می یابد، منوط به آنکه از دیگر مشوق های مالی دولت بهره مند نشده باشند.

بر اساس ستون سوم جدول ماده ۴ و تبصره ذیل آن، یارانه تخصیصی به طرح های مشمول یارانه در مناطق مخلتف کشور که از نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار کسر می‌شود، به شرح جدول زیر تعیین می گردد:

مناطق طرح کلیه مناطق به استثنای موارد الف تا ج الف – مناطق محروم ب- مناطق مرزی ج- مناطق محروم مرزی
شهری روستایی شهری روستایی شهری روستایی شهری روستایی
طرح‌های غیر دانش بنیان (واحد درصد) ۲ ۵ ۵ ۵ ۵ ۷ ۷ ۷
طرح‌های دانش بنیان- نوآورانه و نخبگانی (در چارچوب ضوابط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری) –(واحد درصد) ۳ ۶ ۶ ۶ ۶ ۸ ۸ ۸

تبصره ۲: پرداخت یارانه منوط به موارد ذیل می باشد:

-اعلام به بهره برداری رسیدن طرح توسط دستگاه اجرایی به دبیرخانه کارگروه؛

-بکارگیری نیروی کار جوان جدید که قبلا در سامانه مراکز کاریابی ثبت نام نموده اند؛

-ثبت مشخصات شاغلین جدید در لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی کارگاه؛

-ثبت اطلاعات کامل طرح توسط دستگاه اجرایی، دبیرخانه کارگروه و موسسه عامل پرداخت کننده تسهیلات در سامانه کارا به آدرس kara.mcls.gov.ir ؛

تبصره ۳: یارانه نرخ سود تسهیلات متقاضی پروژه‌ها در شهرهای تهران و کرج، صرفا به پروژه‌های دانش بنیان بر اساس چارچوب معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور تعلق می گیرد؛

تبصره ۴: در صورت عدم تحقق کامل اشتغال تعهد شده توسط مجری طرح، میزان یارانه تخصصی با نظر کارگروه و بر اساس درصد تحقق اشتغال محاسبه می‌گردد؛

ماده ۵: پرداخت یارانه سود تسهیلات، توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا واحدهای استانی آن، پس از طی دوره اجرا و تنفس پروژه (طرح مصوب) و تایید تحقق اهداف مقرر توسط کمیسیون تخصصی و یا کارگروه صورت می‌پذیرد.

ماده ۶: یارانه مصوب پروژه به نسبت سال‌های بازپرداخت تسهیلات تقسیط شده و در ماه آخر هر سال شمسی به عنوان فدرالسهم دولت در آن پروژه به صورت بازپرداخت اقساط تسهیلات مربوطه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به موسسه عامل طرف قرارداد پرداخت می‌شود و موسسه عامل پرداخت کننده تسهیلات، موظف است مبلغ مذکور را از اقساط باقی مانده متقاضی کسر نماید.

ماده ۷:مبنای تعیین تعداد نیروی کار جوان جدید در کارگاه‌های موضوع این شیوه نامه به شرح زیر تعیین می گردد:

الف-در کارگاههای دایر دارای لیست بیمه تامین اجتماعی، نیروی کار جوان مازاد بر بیشترین تعداد بیمه شدگان سال گذشته آنها طبق لیست بیمه سازمان تامین اجتماعی کارگاه؛

ب- در کارگاههای جدید التاسیس که در سال ۱۳۹۶ ایجاد می شوند، تعداد نیروی کار جوان مندرج در لیست ارسالی کارفرما به سازمان تامین اجتماعی در بازه زمانی سه ماهه؛

تبصره ۱: در صورت وقوع هرگونه تغییر در نوع شخصیت کارفرما (حقیقی یا حقوقی) یا انتقال مالکیت بنگاه، نیروی کار قبلی به منزله نیروی کار موجود محسوب می گردد؛

تبصره ۲: در صورت وجود مغایرت بین لیست ارسالی کارفرما و لیست تامین اجتماعی هر کدام که بیشتر باشد معیار عمل قرار می گیرد؛

ماده ۸- سازمان تامین اجتماعی موظف است برای طرح های توسعه ای و تکمیلی فهرست شاغلین موجود در زمان ارائه درخواست تسهیلات مجری طرح و فهرست شاغلین بیمه شده در زمان بهره برداری را به دستگاه اجرایی و دبیرخانه کارگروه اعلام نماید.

ماده ۹- فرایند پرداخت یارانه به شرح زیر می باشد:

الف- دستگاه اجرایی موظف است نسبت به اطلاع رسانی در خصوص نحوه یارانه به مجریان طرح اقدام نماید؛

ب-دستگاه اجرایی موظف است پس از اخذ استعلامات مورد نیاز و مطابقت محتوایی مدارک و مستندات، نسبت به اعلام بهره برداری طرح از طریق کاربرگ شماره ۱ به دبیرخانه کارگروه اقدام نماید؛

پ-دبیرخانه کارگروه موظف است ضمن مطابقت شکلی مدارک و مستندات مجری طرح با شرایط اعلام شده نسبت به تکمیل قسمت اول کاربرگ شماره ۲ و کاربرگ شماره ۳ ظرف مدت ۲ روز اقدام و آنها را به شعبه تامین اجتماعی و بانک ارسال نماید؛

ت- سازمان تامین اجتماعی محل اجرای طرح موظف است فهرست نیروی کار جوان جدید رابر اساس کاربرگ شماره ۲ ظرف مدت ۲ روز به دبیرخانه کارگروه اعلام نماید؛

ث- موسسه عامل پرداخت کننده تسهیلات موظف است مبلغ تسهیلات پرداختی را مطابق کاربرگ شماره ۳ ظرف مدت ۳ روز به دبیرخانه کارگروه اعلام نماید؛

ج-دبیرخانه کارگروه موظف است پس از بررسی استعلامات واصله از سازمان تامین اجتماعی و موسسه عامل پرداخت کننده تسهیلات نسبت به برگزاری جلسه کارگروه و تعیین میزان یارانه قابل پرداخت به طرح، اقدام نموده و نسخه اصلی صورتجلسه تکمیل شده مبنی بر تعیین مبلغ قطعی یارانه تخصیصی به طرح را طبق کاربرگ شماره ۴ به موسسه عامل پرداخت کننده یارانه اعلام نماید؛

تبصره- کارگروه می تواند به منظور سرعت بخشیدن به کار و تسهیل امور، اختیارات مربوط به تعیین میزان یارانه را به کمیته ای متشکل از نمایندگان سازمان برنامه و بودجه استان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، دستگاه اجرایی ذیربط و موسسه عامل پرداخت کننده تسهیلات در استان واگذار نماید.

چ- موسسه عامل پرداخت کننده تسهیلات موظف است مطابق رویه ماده ۵ و ۶ این شیوه نامه در پایان هر سال شمسی نسبت به کسر مبلغ یارانه از اقساط باقی مانده متقاضی اقدام و مراتب را به دبیرخانه اعلام نماید؛

ماده ۱۰- مسئولیت نظارت بر نحوه پرداخت یارانه در استان‌ها بر عهده کمیته‌ای متشکل از نمایندگان دبیرخانه کارگروه، دستگاه اجرایی و موسسه عامل پرداخت کننده یارانه می‌باشد.

ماده ۱۱- با توجه به فرایند عملیاتی و اجرایی گردش کار پرداخت یارانه، دستگاه اجرایی و موسسه عامل پرداخت کننده یارانه مسئول پاسخگویی به وظایف محموله در این شیوه نامه بوده و موظفند با به کارگیری تمامی ابزارهای کنترلی، نظارت لازم بر حسن اجرای امور را اعمال نمایند.

ماده ۱۲- دبیرخانه کارگروه موظف است نسبت به تهیه و تدوین گزارش روند اجرایی پرداخت یارانه و موانع و مشکلات اجرایی آن اقدام نموده و جمع بندی آن را هر شش ماه یک بار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال نماید.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مرد جوان پسر مورد علاقه مادرزنش را به قتل رساند!