اولین گالری تخصصی در هنر خوشنویسی تأسیس شد
خوشنویسی در ایران پیشینهای طولانی و پرباری دارد که در سالهای اخیر با رونق گرفتن حوزه هنرهای تجسمی در راهی جدید قرار گرفته و مخاطبان خاص خود را دارد. در همین زمان است که گالریها، حراجها و به تازگی موزهای نیز اختصاصاً به خوشنویسی تعلق گرفته است.
خوشنویسی در ایران پیشینهای طولانی و پرباری دارد که در سالهای اخیر با رونق گرفتن حوزه هنرهای تجسمی در راهی جدید قرار گرفته و مخاطبان خاص خود را دارد. در همین زمان است که گالریها، حراجها و به تازگی موزهای نیز اختصاصاً به خوشنویسی تعلق گرفته است.
امید کیا کاظمی (مدیر گالری دال) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص پیشینهی این گالری تازه تأسیس گفت: این نگارخانه به پشتوانه تجربه شرکت و نگارخانه شمسه که سالها در حوزه هنرهای کلاسیک ایرانی ازجمله خوشنویسی فعالیت میکرده و به تازگی در مکانی جدید، در همین حوزه کار خود را آغاز نموده است. فعالیت شرکت شمسه در واقع در زمینه خرید و فروش آثار هنری و همینطور برگزاری نمایشگاههایی در داخل و خارج از کشور بود. شرکت شمسه در زمینه سفال، سرامیک و حوزه معماری ایرانی اسلامی نیز فعالیت میکرد که این زمینه علاقه شخصی خودم هم بود و شخصاً بیشتر در رشته سفال فعالیت داشتم.
او ادامه داد: هنر خوشنویسی قطعاً یکی از هنرهای ماندگار است البته شاید بعضیها خوشنویسی را به عنوان هنر نشناسند اما وقتی که اصول و قواعد آن را بدانند و قلم در دست بگیرند متوجه سختی و هنر آن خواهند شد. امروزه شاهکارهایی را در این حوزه میبینیم که مربوط به دورههای قبل است و فرد را حیرتزده میکند. حوزه خوشنویسی در مشرق زمین جایگاه ویژهای دارد و به خصوص ایرانیها در طی سالها این هنر را به چنان درجهای از زیبایی رساندهاند که عملاً نمیتوان به چنین تناسب فرمی و هندسی نام دیگری جز هنر گذاشت.
مدیر گالری دال عامه مردم را مخاطبین این حوزه دانست و افزود: هر کسی از نگاهی با این هنر ارتباط برقرار میکند بعضیها یک سطر خوانا را میپسندند و بعضیها یک سیاهمشق گرافیکی را. اما اینکه این هنر مورد توجه هست یا نه، بنظرم نیازمند بررسی بیشتری است چون به واسطه زندگیهای مدرن و تبادل فرهنگ شرق و غرب، امروزه انتخاب آثار هنری دقیق و حرفهای صورت نمیگیرد. این وضعیت به دلیل نداشتن شناخت اتفاق افتاده است و انتخاب آثار هنری را دشوارتر کرده، و برخی گالریها نیز بدون توجه به لزوم فرهنگسازی، تنها به فروش بسنده میکنند.
او دربارهی فعالیت این گالری در حوزهی نقاشیخط اظهار داشت: نقاشیخط ایران در مارکت جهانی به جز آثار هنرمندان معدودی اعم از پیشکسوتان و نسل جدید، جایگاه ویژهای ندارد و غیر از برخی مخاطبان داخلی و خارجی که خریدار همیشگی این نوع آثار هستند، نقاشیخط ما جایگاه ویژهای در کشورهای دیگر که خط و فرم را نشناسند ندارد. البته که بعضی از هنرمندان این رشته بسیارحرفهای هستند و آثار کاملاً پختهای ارایه میدهند ولی برخی مخاطبین این رشته میخواهند اثر را با دکور و مبلمان منزلشان هماهنگ کنند و هنرمند خاص و حرفهای را از هنرآموز ساده تشخیص نمیدهند که همین امر تمایل ما را جهت کار در این حوزه کمتر میکند.
کاظمی درخصوص مبحث اقتصاد هنر در این حوزه گفت: من رشد اقتصادی خوبی را در این کار پیشبینی میکنم، هم برای سرمایهگذار و هم برای هنرمند. اما باید هر دو توجه داشته باشند که حراج و قیمت فروش آن، فقط یک اتفاق خوب است و نباید خریدار و هنرمند سیاستهای خود را برطبق این اصل و قیمت پایهریزی کنند، چون بهتر است که مسیر رشد به صورت معقول و مناسب طی شود، چون صعود جهشی امکان نزول جهشی را هم ایجاد میکند که تبعات این اتفاق برای هیچ کدام از طرفین خوب نیست. البته فعالیت در خصوص آثار خطی قدیمی و هنرهای مرتبط به خوشنویسی قواعد خاص دیگری را دارد.
او درخصوص زمینهی فعالیتهای گالری تازهتأسیس دال گفت: با توجه به اقبال جهانی در مورد هنر دوران قاجار و افتتاح نمایشگاهی در فروردین سال جاری در موزه لوور، گالری دال سال جاری را به هنر دوره قاجار خواهد پرداخت که اولین رویداد در 12 اردیبهشت با رونمایی40 اثر نفیس خوشنویسی از محمدحسین شیرازی (کاتب السلطان دوره قاجار) به همراه رونمایی کتاب و نمایش فیلم مستند خواهد بود و نمایشگاه بعدی نمایش چند نسخه خطی با موضوع دعای صباح از خوشنویسان و کاتبان قاجاری خواهد بود.