به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی در سفر به سیستان و بلوچستان از پروژههای این استان بازدید کرد و در خصوص راهآهن چابهار- زاهدان گفت: خط ریلی چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به شبکه ریلی احداث شده است.
وی افزود: این محور به طول ۶۱۰ کیلومتر در دو بخش جنوبی حدفاصل چابهار- ایرانشهر و بخش شمالی حدفاصل ایرانشهر- زاهدان در حال احداث است و زیرسازی کل محور حدود ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در خصوص عملیات اجرایی حدفاصل چابهار- ایرانشهر اظهار داشت: این بخش ۳۰۵ کیلومتر است و از شهرهای چابهار و نیکشهر عبور کرده و به ایرانشهر ختم میشود و در حال حاضر حدود ۱۴۰ کیلومتر آماده ریلگذاری است.
خادمی در خصوص برنامه سالجاری برای حدفاصل ایرانشهر- زاهدان تاکید کرد: این بخش ۳۱۳ کیلومتر است و برنامهریزی شده است عملیات اجرایی حدفاصل زاهدان تا خاش با سرعت بیشتری انجام شود و ریلگذاری از سمت زاهدان نیز آغاز شود.
وی با تاکید بر نقش این محور در توسعه کریدور ریلی شرق کشور خاطرنشان کرد: راهآهن چابهار- زاهدان نقش مهمی در توسعه سواحل مکران، اتصال بندر شهید بهشتی به شبکه ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی ایفا میکند و در همین راستا ۲۷۲۳ نفر نیروی انسانی و ۷۱۶ دستگاه ماشینآلان در پروژه فعال هستند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این بازدید همچنین از بزرگراه ایرانشهر- خاش- زاهدان بازدید کرد و در این خصوص گفت: محور ایرانشهر- خاش ۱۵۵ کیلومتر است و در قالب ۴ قطعه مطالعه و طراحی شده و تاکنون ۶۵ کیلومتر از آن به بهرهبرداری رسیده و ۳۲ کیلومتر نیز در دست اجرا است. اعتبار هزینه شده برای این پروژه ۵۱۰ میلیارد ریال است و به منظور اتمام پروژه ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
خادمی در بازدید از محور زاهدان- خاش تاکید کرد: این محور به طول ۱۷۷ کیلومتر است که ۱۸ کیلومتر آن به صورت بزرگراه به بهرهبرداری رسیده است و مطالعات احداث باند دوم برای ۴۵ کیلومتر از مسیر انجام شده است. خادمی خاطرنشان کرد: به منظور اتمام عملیات اجرایی این پروژه ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
گفتنی است این خطریلی دارای ۳۴ ایستگاه مسافری، تشکیلاتی و درجه ۳، ۱۳۲ دستگاه پل خاص به طول ۱۱.۵۰۰متر، ۳۲ دستگاه تونل به طول ۱۰.۸۴۶ متر است و سرعت سیر قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در نظر گرفته شده است. ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به منظور اتمام محور خاش- زاهدان نیاز است.