آرژانتین، جهانیترین مرکز فناوری آمریکای لاتین
از اواخر دهه ۱۹۸۰، آرژانتین با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه شده است. از زمانی که آرژانتین با بدترین رکود در تاریخ کشور دست و پنجه نرم کرد، طرحهای بازسازی پرداخت، تورم بالا و سایر موارد مطرح شدند. اکنون این کشور با تلاشهای زیاد به یک قدرت اقتصادی و جهانی تبدیل شده است.
آرژانتین یکی از ۳ کشور آمریکای لاتین است که در گروه جی۲۰ عضو است و اکوسیستم استارتآپی آن آینده خوبی دارد. با بر سر کار آمدن دولت جدید، این کشور روی بودجههای خطرپذیر و وضع قوانین جدید سرمایهگذاری میکند تا به تسهیل راهاندازی و سرمایهگذاری در شرکتها کمک کند.
صحنه استارتآپی همچنان در حال رشد است و نسل جدیدی از شرکتها هر ماه فعالیت خود را آغاز میکنند. این نسل شامل بلواسمارت، استارتآپ ماهوارهای ساتلاجیک، بازار کار آنلاین اگروفی، پلتفرم کراودفاندینگ کرادیوم و غیره میشود.
تاریخچه اقتصادی آرژانتین به جمعیت این کشور یاد داده است که در مواجهه با مصیبتها اقدامات زیرکانه انجام دهند و امروز تعداد زیادی داستان موفقیت در حوزه بیتکوین و فینتک وجود دارند که این موضوع را ثابت میکنند. برای مثال، افلوئنتا، یک پلتفرم وامدهی نقطه به نقطه است که سال گذشته ۸میلیون دلار بودجه دریافت کرد. رگتک نیز امروز به خوبی کار میکند.
بیشتر قدرت این کشور به سرمایه انسانی آن مربوط میشود. در گذشته موفقترین شرکتها در آمریکای لاتین شرکتهایی بودند که از آرژانتین فعالیت خود را آغاز کرده بوده و کارآمدترین شرکتها در بازارهای بینالمللی بودند. فرهنگ اکوسیستم استارتآپی آرژانتین اکنون در حال تغییر است. لیزا بسرمن، بنیانگذار استارتآپ Buenos Aires میگوید که در گذشته همکاریهای کمتری صورت میگرفت. موفقیت کسبوکارهایی مانند مرکادولیبر، دیجیتال ونچرز و اوالایکس به خوبی نشان میدهد که آرژانتین دارای اکوسیستم استارتآپی موفقی است اما هنوز ریسکهایی برای سرمایهگذاری روی این اکوسیستم وجود دارد. به همین دلیل، دولت آرژانتین به دنبال رسیدگی به نگرانیهای مربوط به تورم و نامشخصبودن وضعیت اقتصادی است. از سوی دیگر میزبانی WEF Latin America در این کشور و ریاست جی۲۰ موجب شده مردم نسبت به آینده اکوسیستم استارتآپی آرژانتین خوشبینتر شوند. سابقه اکوسیستم استارتآپی در آرژانتین خیلی بیشتر از سایر کشورها در آمریکای لاتین است. پس از یک دهه بازیابی و اصلاح، استارتآپهای زیادی در سال ۱۹۹۹ به شکل پلتفرم تجارت الکترونیک فعالیت خود را آغاز کردند. یکی از موفقترین داستانهای استارتآپی مربوط به مرکادولیبر میشود که به عنوان یک بازار خریداران و فروشندگان را به هم وصل میکند. این استارتآپ در مدت کوتاهی خدمات خود را به سایر کشورها در آمریکای لاتین ارائه داد. همبنیانگذاران این استارتآپ، کازا و گالپرین، هر دو از سرمایهگذاران و مربیان در جامعه فناوری آرژانتین هستند. پس از این استارتآپ، هر سال بازیکنان بیشتری وارد اکوسیستم استارتآپی آرژانتین شدند. در سال ۲۰۱۲، کواسار ونچرز، یک سازمان که کسبوکارها را راهاندازی میکند، بنیانگذاری شد. این شرکت یک صنعت را انتخاب کرده و سپس یک تیم میسازد و آنها را در طول مسیر به سوی موفقیت راهنمایی میکند. در سال ۲۰۱۳، یک سازمان به نام Startup Buenos Aires راهاندازی شد استارتآپها و کارآفرینی را در شهر تبلیغ میکرد. در سال ۲۰۱۱، وایرا، شتابدهنده جهانی، اولین دفتر خود را در آرژانتین افتتاح کرد. در سال ۲۰۱۵، دولت شهر بوینس آیرس وارد این اکوسیستم شد و طراحی را برای آموزش ساخت شرکت و کسبوکار به شهروندان راهاندازی کرد. در همین سال، استارتآپ تجارت الکترونیک آونیدا ۳۰ میلیون دلار سرمایه از سرمایهگذارانی مانند نسپرز و تایگر گلوبال کسب کرد. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۷، مسیر پیشرفت برای آرژانتین مسیر دشواری بود اما اکوسیستم استارتآپی این کشور شکوفا شد. امسال این کشور قانونی را تصویب کرد تا بیش از پیش کارآفرینی را در آرژانتین تقویت کنند. این قانون به انگیزههای مالیاتی، روند سریع ثبت شرکت، حمایت از شتابدهندگان و بودجههای دولتی برای سرمایهگذاری مشترک با سرمایهگذاران خصوصی پرداخت تا پروژههای استارتآپی را تقویت کند.