ماجرای آزار و اذیت جنسی دانش آموزان دبیرستانی چه بود؟
بیش از 8 دانشآموز در یکی از دبیرستانهای غیردولتی پایتخت توسط معاون مدرسه مورد آزار و اذیت جنسی قرار میگیرند، با انتشار ابعاد مختلف این ماجرا از سوی خانواده دانشآموزان و ورود پلیس امنیت، معاون بازداشت و پرونده او برای بررسی قضایی ارجاع شده است.
ماجرای آزار و اذیت جنسی بیش از هشت دانشآموز پایتخت در دو هفته گذشته از سوی خانواده آنها خبرساز شد؛ در این حادثه که در یکی از دبیرستانهای پسرانه غیردولتی منطقه ۲ شهر تهران رخ داده است، معاون انضباطی مدرسه بیش از هشت دانشآموز را مورد اذیت و آزار قرار داده است.
آنگونه که دانشآموزان و خانوادهها مدعی هستند، این فرد بهبهانه اردو، با بردن دانشآموزان به محیطی خارج از مدرسه آنها را مورد آزار و اذیت قرار داده است، این اتفاق دو بار و در قالب دو اردوی مختلف رخ داده و این فرد به اتهام خود نیز اقرار کرده است. طبق ادعای خانوادهها ۸ دانش آموز روانکاوی شدهاند که به ۸ نفر تعرض شده است.
طبق گفتههای دانش آموزان معاون مدرسه، اقدام به پخش فیلمهای مستهجن کرده و پس از آن به آزار و اذیت آنها میپرداخت؛ این فرد امسال برای نخستین سال در این مدرسه حضور یافت و سالهای قبل در منطقه ۶ آموزش وپرورش شهر تهران مشغول به کار بوده است.
روز شنبه نیز بهدنبال تجمع والدین دانشآموزان در مدرسه میان آنها و این فرد درگیری پیش آمده است که منجر به ورود پلیس به ماجرا، بازداشت فرد و بررسی ابعاد بیشتر موضوع شد.
در همین رابطه ناصر کوهستانی مدیر آموزش و پرورش منطقه ۲ شهر تهران با ابراز تأسف از وقوع چنین حادثهای در یکی از مدارس غیردولتی پایتخت اظهار کرد: برای بررسی این موضوع جلسات مختلفی برگزار کردهایم و پرونده معاون انضباطی مدرسه که مرتکب این تخلف شده است به مجتمع قضایی ارسال شده و در حال رسیدگی است.
وی افزود: شنبه نیز میان خانوادهها و معاون مدرسه درگیری ایجاد شد و با حضور پلیس در مدرسه، ماجرا به دادسرا ارجاع شد.
مدیر آموزش و پرورش منطقه دو شهر تهران گفت: این معاون بازداشت شده و پروندهاش در مجتمع قضایی بعثت در حال بررسی است و سیستم حقوقی آموزش و پرورش نیز بهعنوان شاکی حقوقی علاوه بر خانوادهها، شکایت خود را از این فرد ثبت کرده است.
کوهستانی در پاسخ به این پرسش که "آیا این فرد برای ورود به مدرسه غیردولتی گزینش نشده بود؟ " عنوان کرد: این فرد گزینش شده بود و از منطقه دیگری امسال به منطقه دو و این مدرسه آمده است و مدرسه با این تصور که او یک مهره قوی است و میتواند به مدرسه کمک کند او را جذب کرده است.
وی بیان کرد: این فرد اخراج شده و اطلاعات او به گزینش ارائه شده است تا دیگر نتواند در هیچ نهاد دولتی اقدام به کار کند و پرونده مدرسه به شورای نظارت ارسال شده است تا دیگر از نظر توسعه و گسترده کردن فعالیتها اجازه نداشته باشد و مدیر مدرسه نیز برکنار شده است.
در ماجرای آزار و اذیت جنسی دانشآموزان که فقط بخشی از آنها به رسانهها درز پیدا میکند، نکته مهم خدشه به حریم مدرسه بهعنوان جایگاهی امن برای آموزش و تربیت دانشآموزان است و در این ماجرا سؤالات متعددی مطرح است که باید به آنها پاسخ داده شود.
چگونه این فرد بهآسانی به سیستم آموزش و پرورش کشور وارد شده و در مدارس که باید جزو امنترین مکانها باشند، سالها فعالیت میکند؟
گزینش آموزشوپرورش در ورود چنین افرادی به نظام آموزشی کشور تا چهاندازه قصور دارد؟ آیا روند گزینش در آموزش و پرورش نیاز به بازنگری دارد؟
بحث سنجش سلامت روان افراد که سالهاست از سوی کارشناسان مطرح میشود تا چهاندازه در گزینش آموزش و پرورش برای جذب معلم به مدارس کشور مورد توجه قرار میگیرد؟
آیا بر نحوه فعالیت افراد و میزان سلامت روان آنها در طول سالهای خدمتشان در مدارس رصدی اعمال میشود تا افرادی که احتمال آسیب از ناحیه آنها برای دانشآموزان وجود دارد، شناسایی و از چرخه فعالیت محروم شوند؟
تلاش میکنیم در سلسلهمصاحبهها و گزارشهای بعدی به این سؤالات پاسخ دهیم.