چگونه محتوای پرسونامحور تولید کنیم؟
مشتری ایدهآل خود را مجسم کنید: پرسونای خریدار باید فردی باشد که شما تلاشهای محتوایی خود را انجام میدهید تا بیشترین کمک را به آنها بکنید. برای اینکه تصویر کسی که هست (پرسونا) را بسازید، به فرد یک نام دهید و مهمترین ویژگیهای مهم مربوط به کسبوکار خود را بنویسید. این طراحی شخصیت به عنوان پایه و اساس پرسونای شما عمل میکند.
اهداف و موانعی که پرسونا ممکن است با آن روبهرو شود را بررسی کنید: برای مثال، برای موفقیت در کار خود باید به چه اهدافی دست یابد؟ چه چالشهایی او را از کارش ناامید میکند؟ چه شکافهایی را باید پر کرد و یا چه مشکلات خاصی را باید حل کرد تا این ناامیدی کاهش یابد؟ چه چیزی ممکن است مانع از حل و بررسی این شکافها و مشکلات او شود؟
نقش پرسونا را در راستای چرخه خرید کسبوکار توصیف کنید: پرسونا باید دید روشنتری از روابط پرسونا با مردم و تیمهای درونسازمان که در تصمیمگیریهای خرید شرکت درگیر هستند، به شما ارائه دهد. پاسخ به پرسشهایی مانند سؤالات زیر میتواند به شما کمک کند تا دیگر پرسوناهای ذینفع را که باید هدف قرار دهید، پیدا کنید: چه سؤالاتی باید بپرسید تا معیارهای خرید او برآورده شوند؟ چه موانعی ممکن است هنگام تلاش برای برآوردهکردن معیارها بر سر راه او قرار گیرد؟ چه کلیدواژههایی را برای پاسخ به نیازهای خود جستوجو میکند؟
اولویتهای ارتباطات شخصی پرسونا را انتخاب کنید: برای اینکه بیشترین ارزش را از پرسوناهای خود بهدست آورید، باید برای ساخت پرسونا با یک بینش عمیق وقت بگذارید تا تیم شما بتواند ایدهها و موضوعاتی که الهامبخش هستند را توسعه دهند. نهتنها پرسونای شما باید شامل بینش کاربردی مربوط به کارتان باشد بلکه جزئیات مربوط به اولویتهای محتوای شخصی پرسونا مانند موضوعات مورد علاقه او، پلتفرمهای محتوای مورد علاقه او، فرمتها و کانالهای اجتماعی و غیره را نیز دربرگیرد. برای مثال، چگونه به محتوا دسترسی دارد؟ چه مقدار اطلاعات میخواهد دریافت کند؟ چه چیزی یا چه کسی بر میزان مصرف محتوای پرسونا اثر میگذارد؟ تمام این موارد را مدنظر قرار دهید.
مرحله آخر؛ دیدگاههای خود را برای اهداف راهبردی خود مشخص کنید
بعد از اینکه همه اطلاعات لازم را برای ایجاد پرسونا جمعآوری کردید، اطلاعات را به یک سناریوی جذب مشتری تبدیل کنید که کمک میکند تیم تولید محتوای شما ایدههایی برای تولید محتوا به کار گیرد که در راستای نیازهای پرسونای شماست. شاید اطلاعاتی را که برای ایجاد پرسونای خود نیاز دارید در دست نداشته باشید. خوشبختانه، راههای بسیاری برای جمعآوری بینش دقیق درباره علایق و انگیزه خریدار، اولویتهای محتوا و رفتارهای معمولی خرید وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره میکنیم.
مشاوره با تیم فروش: هنگام جمعآوری نظرات مخاطبان، مصاحبه با فروشندگان و استخراج دادههای CRM موجود باید اولین قدم شما باشد، چراکه اعضای تیم فروش بیشترین تعامل را با مشتری دارند بنابراین، به احتمال زیاد اطلاعات فراوانی دارند که میتوانند با شما به اشتراک بگذارند. این کار کمک میکند پرسوناهای خود را با افراد و مشتریانی که تیم فروش بیشتر با آنها تعامل دارند، همسو سازند.
مصاحبه با مشتری: هیچچیز به اندازه توانایی دریافت مستقیم اطلاعات از مشتریان فعلی ارزشمند نیست چون آنها میتوانند جزئیات و اطلاعات بیشتری درباره نیازها و اولویتهای محتوای پرسونای خریدار به شما بگویند.
تحلیل الگوهای مصرف محتوا: دادههای تحلیلی از قبیل بازدیدهای صفحه، مدت زمان صرفشده در سایت، تعداد دانلود، نرخ بازکردن خبرنامه و نرخ دفع کاربر نیز بینشهای مهم درباره نیازها و علایق اصلی مخاطبان به شما ارائه میدهد.
بهروزرسانی پرسونا: هنگامی که پرسونای خود را ساختید، به احتمال زیاد هرچند وقت یکبار به آنها رجوع میکنید. اطلاعات و محتوای پرسونای شما ممکن است بعد از ماهها یا سالها قدیمی شده باشد. شما باید پرسونای خود را به طور منظم چک کنید و آنها را در صورت نیاز بهروزرسانی کنید. به خاطر داشته باشید که محتوای پرسونای شما باید با اهداف کسبوکار فعلی خود و استراتژی بازاریابی محتوا هماهنگ باشد.
به اشتراکگذاری پرسوناها با بخشهای دیگر: در حالی که توسعه پرسوناها در درجه اول یک کار بازاریابی است، انتشار و به اشتراکگذاری این اطلاعات با تیمهای فروش و دیگر تیمها در سازمان لازم است. پرسونا میتواند به آنها کمک کند با مشتریان فعلی و بالقوه در یک سطح عمیقتر آشنا شوند. درنتیجه بهتر است همه افراد سازمان شما از همان اطلاعات استفاده کنند.