اسلوونی؛ بازاری کوچک با رویاهایی بزرگ
صحنه استارتآپی اسلوونی...
صحنه استارتآپی اسلوونی زنده است و هر روز به سرعت قدرتمندتر میشود. در چند سال گذشته، مجموعه جدیدی از شرکتهای موفق اسلوونی تولید محصولات خاص و ورود آنها به بازارهای جهانی را آغاز کردند از قبیل زمانتا، سلترا، وکس، دابل ریکال و تاشل. این استارتآپهای جوان الهامبخش بسیاری از افراد در اسلوونی هستند و تاثیر مهمی روی فرهنگ استارتآپی این کشور گذاشتهاند.
از آنجا که دولت اسلوونی به اندازهای که اکثر کارآفرینان انتظار دارند به این حوزه کمک ارائه نمیدهد، طرحهای غیررسمی مختلفی در هر کجا از کشور در حال ظهور هستند. به نظر میرسد که این جزئی از فرهنگ اسلوونیهاست اما نباید فراموش کرد که داستانهای موفقیت و افراد پشت صحنه این موفقیتها تاثیر مثبت و بزرگی روی صحنه استارتآپی این کشور گذاشتهاند. اسلوونی همیشه خانه تعداد زیادی شرکت فناوری پیشرفته بوده است. حتی میتوان گفت نسل اولیه از کارآفرینان موفق اسلوونی راه را برای نسلهای بعد هموار کردهاند. آنها با محصولات مهندسی فناوری پیشرفته از قبیل سلولهای خورشیدی، قایقهای پیشرفته و هواپیماهای فوق سبک توانستهاند به بازارهای جهانی نفوذ کنند. البته، مجموعه جدید استارتآپهای اسلوونی بیشتر روی نرمافزار و فناوریهای دیجیتالی از قبیل اینترنت، تلفن همراه، ارتباط از راه دور، رسانه اجتماعی، نرمافزار به عنوان خدمات و غیره تمرکز دارد. هنوز نمیتوان گفت که اسلوونی یک کشور استارتآپی بالغ است زیرا اکثر استارتآپهای این کشور در مراحل اولیه به سر میبرند.
اما برای یک چنین صحنه جوانی، اسلوونی موفقیتهای مثبت و چشمگیری را تاکنون کسب کرده است. تعدادی از استارتآپهای جوان تصمیم گرفتند در سالهای گذشته وارد شتابدهندهها شوند. برخی نیز بودجه خود را برای اداره استارتآپ از انکوباتورهایی مانند سیدکمپ دریافت کردند. برای مثال، دستیار وبلاگنویسی رمانا، خدمات وکس و بازی جغرافیایی اوست.می (Oust.me).
سایر استارتآپها نیز با شتابدهندگان جهانی مانند وای کامبینیتور (ارائهدهنده درگاه پرداخت آنلاین دابل ریکال)، ۵۰۰ استارتآپس (اپلیکیشن ردیاب هزینه تاشل)، وایرا (راهکار تلفن هوشمند برای سکندسایت) و تکاستارز (جمعآوریکننده اپلیکیشنهای فضای ابری زپلین) همکاری کردند. بنیانگذاران دیگر راههای دیگری را برای تامین بودجه مورد نیاز خود انتخاب کردند مانند پلتفرم تبلیغات رسانهای همراه سلترا و جستوجوی اپلیکیشن همراه اپ-او-پی).
دسترسی به طرحهای استارتآپی جهانی به تقویت و رشد صحنه استارتآپی این کشور کمک شایانی کرده است. با رشد شبکهها، ایدههای جدید و راههای نوین کسبوکار، افراد بیشتری هر روز به دنبال راهاندازی یک کسبوکار جدید میروند و این امر باعث میشود ایدهها کاری و انتظارات جدیدی در حوزه کارآفرینی شکل بگیرد. در حال حاضر، بسیاری از استارتآپهای اسلوونی در حال رشد هستند. از سوی دیگر اما ۲ میلیون شهروند این کشور بازار بزرگی ایجاد نکردهاند که بتوان از بودجه حاصل از آن برای تحقیق و توسعه استفاده کرد.
توزیع خدمات آنلاین در این منطقه بسیار ساده است اما رقابت تنگاتنگی نیز وجود دارد. استارتآپهای اسلوونی یاد گرفتهاند که برای موفقیت در خارج از کشور به کمک و پول نقد نیاز دارند و اگر بخواهند به حساب بیایند و یک تیم جدی تشکیل دهند، باید در خارج از کشور موفق شوند. بودجه اضافی به استارتآپ امکان تبلیغات را خواهد داد و این برای موفقیت آنها اهمیت دارد.
کارآفرینانی که در خارج از کشور فعالیت داشتهاند، به کشور خود بازگشته و میدانند که سایر کارآفرینان به کمک نیاز دارند. برخی کارآفرینانی هستند که سازماندهی میکنند؛ طرحهایی در این زمینه در اسلوونی وجود دارد مانند انجمن غیررسمی کارآفرینان سیلیکون گاردنز، جامعه فناوری و فضای همکاری هکونیک، انکوباتور کارآفرینی توارنا پادجیموو و مرکز کارآفرینی سید. سایر کارآفرینان با ارائه سخنرانی و اشتراکگذاری دانش خود در رویدادهای مختلف فعالیت خود را انجام میدهند. برای مثال، هر هفته گردهماییهایی را برگزار میکنند و در آن به صنعت دستگاه همراه و وب میپردازند برای مثال سخنرانی کارآفرینان موفق انجمن علوم کامپیوتر و اطلاعات.
تمام فعالیت کارآفرینان به این مورد ختم نمیشود. آنها حتی سعی میکنند به سرمایهگذار فرشته تبدیل شوند و بودجه ایدههای جدید را تامین کنند، اما مهم آن است که اکثر آنها تا حد امکان به سایر استارتآپها کمک میکنند چه از طریق اشتراکگذاری منابع و مخاطبان خود یا از طرق دیگر. به نظر میرسد حسادت جامعه سنتی اسلوونی در این چرخه وجود ندارد. مانند هر کشور دیگری در اروپا، تعداد کنفرانسها و رویدادهای استارتآپی در اسلوونی در حال رشد است؛ رویدادهای کارآفرینی مانند بزرگترین کنفرانس اسلوونی درباره شرکت پودیم. در حال حاضر رویدادهای جدید دیگری مثل مسابقه استارتآپ، گردهماییبارکمپ و انتخاب بهترین استارتآپهای گازلا با هدف تقویت استارتآپها برگزار میشود.
رویدادهای دیگری نیز در ماریبور، بلد و لجوبلیانا برگزار شده است. به علاوه طرحهایی مانند باندبریکر ایجاد شدهاند که میخواهند به شرکتها کمک کنند تا بر سیلیکونولی و انکوباتور استارتآپ محلی به نام تیاس استارتآپ غلبه شود. در کل، اسلوونی شاهد شروع یک اکوسیستم استارتآپی خوشآتیه است که تاثیر مهمی را در سالهای آینده روی کشور خواهد گذاشت.
همه چیز در صحنه استارتآپی اسلوونی مهیاست و فقط به یک خروجی بزرگ نیاز است تا این صحنه شکوفا شود. در ماه دسامبر گذشته، خردهفروش آنلاین نتریتیل بزرگترین تجارت الکترونیک اسلوونی به نام میمورست را به یک مبلغ فاشنشده خریداری کرد. این یک قدم مثبت است اما برای اینکه این کشور موج جدیدی از موفقیتهای استارتآپی را مشاهده کند، باید خروجیهای بیشتری وجود داشته باشد.ملتهای کوچکی در تاریخ بودهاند که تاثیر جهانی روی بازارهای فناوری گذاشتهاند مانند کشور استونی. اسلوونی نیز میتواند گزینه خوبی برای دستیابی به یک موفقیت مشابه باشد. این کشور از منابع و سرمایه انسانی کافی برای دستیابی به اکوسیستم استارت آپی موفق برخوردار است.