پنج برنامه جدید در مسیر تحول بانکداری مدرن


پنج برنامه جدید در مسیر تحول بانکداری مدرن

امروزه، تکنولوژی‌های جدید در سیستم بانکداری بخش مالی را دستخوش تحولاتی کرده است، طوری‌که انتظار می‌رود چشم‌انداز بانکداری سنتی تا 5 سال آینده تغییرات چشمگیری را به خود ببیند.

شاخصه‌های ایمنی‌محور مثل رمزنگاری پیشرفته به جلوگیری از کلاهبرداری‌های بانکی کمک می‌کند و اپلیکیشن‌های راه دور انجام این کار را آسان‌تر می‌کند، ضمن اینکه نیاز مشتری برای مراجعه به بانک را نیز حذف خواهد کرد. در ادامه به چند تکنولوژی جدید اشاره می‌کنیم که می‌توانند سیستم بانکداری را متحول کنند.

1.تکنولوژی بلاک‌چین

تکنولوژی بلاک‌چین ماموریت دارد تا به‌طور اساسی سرویس‌های بانکی و مالی را متحول کند. این تکنولوژی در واقع، تمرکز مدیریت مالی را از قدرت مرکزی به شبکه گسترده‌ای از کامپیوتر تغییر می‌دهد. در این تکنولوژی، تراکنش‌های مالی ابتدا به بلوک‌های رمزگذاری‌شده تجزیه می‌شوند و پس از آن برای امنیت بیشتر به زنجیره‌ای از کدها و رمزهای کامپیوتری اضافه می‌شوند. از آنجایی که این تکنولوژی پتانسیل کافی برای بهبود عناصر متعدد بانکی را دارد و پایه‌ای برای سایر روندهای تکنولوژی‌ بانکی مثل بیت‌کوین محسوب می‌شوند، دیگر این سوال مطرح نیست که آیا بلاک‌چین صنعت بانکداری را متحول خواهد کرد یا خیر، بلکه سوال اصلی حول محور زمان می‌چرخد که چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد.

2.دستگاه‌های خودپرداز بروزرسانی‌شده

دستگاه‌های خودپرداز یا «ای‌تی‌ام» زمانی که برای نخستین بار در سال 1967 معرفی شدند، سیستم بانکی را متحول کردند. تحول بعدی در این دستگاه‌ها احتمالا پرداخت‌ پول بدون نیاز به تماس با دستگاه خواهد بود، به این صورت که از طریق تلفن همراه هوشمند تراکنش‌های مالی خود از دستگاه خودپرداز را بدون مراجعه به آن انجام دهید. برخی از نوآوری‌ها در حوزه دستگاه خودپرداز اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در دسترس هستند. به‌عنوان مثال، احراز هویت بیومتریک در حال حاضر در کشور هند موجود است و شناسایی عنبیه در دستگاه‌های خودپرداز بانک ملی قطر امکان‌پذیر است. این تکنولوژی‌ها با حفاظت دستگاه‌های خودپرداز از هک‌شدن می‌توانند به امنیت کلی بانک‌ها کمک کنند.

3.ترویج موسسات غیربانکی

همانطور که می‌دانید سهم زیادی از منابع مالی بانک‌ها به مقوله امنیت و مسائلی از این دست تخصیص می‌یابد و امکان شکوفایی و رونق در شرکت‌ها (غیربانکی) بیشتر می‌شود. از آنجایی که این شرکت‌ها می‌توانند درصد بالایی از دارایی‌های خود را به تکنولوژی مالی پیشرفته اختصاص دهند، ممکن است نسبت به بانک‌های سنتی، نوآوری سریع‌تری داشته باشند.

4.موبایل و بانکداری دیجیتال

موبایل و تحول دیجیتال در سیستم بانکی به تازگی آغاز شده و رشد آن در حال حاضر بسیار چشمگیر است. بانک‌ها قویا در تکنولوژی بانکداری دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند که در آن مشتریان برای بهره‌مندی از خدمات بانکی، از موبایل، وب یا پلتفرم‌های دیجیتال استفاده می‌کنند. راه‌حل‌های هوش مصنوعی نظیر چت‌باتس اغلب به مشتریان در انجام کارهای ساده مثل پرداخت کردن کمک می‌کند. به‌طور کلی، رفتار مشتریان و روندهای دستگاه‌های هوشمند پیشرفت‌های تکنولوژی بانکی را به سمت راحتی و سهولت هدایت می‌کنند. تکنولوژی‌های روز دنیا این امکان را برای مشتریان فراهم کرده که از راه دور و با فشار دکمه تلفن هوشمند با بانک مربوطه ارتباط برقرار کند.

5.مشارکت

اگرچه بانک‌ها می‌توانند پول زیادی را در زمینه تکنولوژی تخصیص دهند، اما سریع‌ترین راه برای نوآوری مالی در آینده مشارکت‌های استراتژیک است. شرکت‌های سریع‌الرشد که در حال حاضر تکنولوژی مالی جدید یا پلتفرم‌های شبکه اجتماعی دارند، می‌توانند شرکای عالی برای بانک‌های سنتی به حساب بیایند که که تقویت جذب مشتری از اصول بنیادین آن‌هاست.

منبع: بانکداری 24

منتخب امروز

قتل خونین همسر با دستور زن خیانتکار+گفتگو با متهم