مواد اولیه تولید قطعات خودرو در دست واسطه‌هاست!/ خروج شرکت‌های خودروساز خارجی تأثیری بر بازار ندارد


مواد اولیه تولید قطعات خودرو در دست واسطه‌هاست!/ خروج شرکت‌های خودروساز خارجی تأثیری بر بازار ندارد

نوسانات نرخ ارز و مشکلات عدیده برای تأمین مواد اولیه، بسیاری از واحدهای قطعه‌سازی را در معرض خطر تعطیلی قرار داده است.

نوسانات نرخ ارز و ابهام در تخصیص ارز دولتی به قطعه سازان، این صنعت را با تلاطم‌های فراوانی مواجه کرده است تا جایی که بسیاری از تولیدکنندگان با ۵۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند.

وضعیت مبهم تولید شرایط را به سمت واردات سوق داده است امری که می‌تواند نرخ اشتغال را تحت تأثیر قرار دهد.

سهم تولیدکنندگان داخلی ۱۵ درصد از بازار است

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلات ارزی کشور اظهار کرد: تأمین و قیمت گذاری ارز و ثبات در تهیه مواد اولیه سه مشکل عمده برای قطعه سازان خودرو است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تصریح کرد: مواد اولیه به طور میانگین ۵۰ درصد افزایش داشته است که تأثیر مهمی در قیمت تمام شده خودرو‌های داخلی می‌گذارد و از طرفی به دلیل عدم ثبات در قیمت ارز، تولیدکنندگان مواد اولیه از فروش محصولات خودداری می‌کنند.

به گفته وی؛ به دلیل کمبود نقدینگی بسیاری از تولیدکنندگان امکان خرید از بورس را ندارند و مواد اولیه را با نرخ بالاتر از واسطه‌ها تأمین می‌کنند.

بیگلو با اشاره به کیفیت قطعات تولید داخل بیان کرد: نوسانات نرخ ارز در کنار کمبود مواد اولیه و از سوی دیگر قیمت گذاری دستوری شورای رقابت، کاهش کیفیت قطعات را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به واردات قطعات خودرو به کشور بیان کرد: به دلیل توانایی بالای قطعه سازان داخلی، این انجمن مخالف ورود قطعات خارجی به بازار کشور است این درحالی است که سهم تولیدکنندگان داخلی ۱۵ درصد از بازار است.

دبیر انجمن قطعه سازان خودرو با اشاره به خروج خودروسازان خارجی بیان کرد: بسیاری از قطعه سازان در سال‌های گذشته برای تهیه قطعات باکیفیت سرمایه گذاری گسترده‌ای انجام دادند که خروج شرکت‌های رنو و پژو به دلیل فشار‌های آمریکا، زیان هنگفتی را به آنها وارد کرده است.

بیگلو گفت: برای رونق صنعت خودروسازی، دولت باید از اعمال نظر و قیمت گذاری در آن خودداری کند و با ایجاد آزاد شرایط را برای رقابتی شدن بازار فراهم کند.

بیشتر بخوانید:دومینوی تعطیلی کارخانه‌های قطعه سازی/ اگر دولت فکری نکند فاجعه بزرگتری اتفاق می‌افتد

مواد اولیه به جای تحویل به تولیدکنندگان در دست واسطه هاست

فرهاد بهنیا عضو هیات مدیره و سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نوسانات نرخ ارز در کشور اظهار کرد: قیمت مواد اولیه مانند فولاد، پتروشیمی و پلاستیک تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز افزایش داشته و مواد اولیه به جای تحویل به تولیدکنندگان در دست واسطه هاست که افزایش قیمت آن را تشدید کرده و از سوی سازمان‌های نظارتی توجه به این موضوع نشده است.

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به انحصاری بودن فضای تولید مواد اولیه در کشور تصریح کرد: بسیار از کارخانه‌های دولتی مانند فولاد اصفهان که ماهیت دولتی دارد به دلیل انحصار در تولید و عدم نظارت، تولیدات آنها با قیمت بالاتر به دست فعالان اقتصادی می‌رسد.

به گفته وی؛ افزایش قیمت خودرو‌های داخلی نتیجه مثبتی در عملکرد تولیدکنندگان قطعات نخواهد گذاشت و شورای رقابت باید نظارت بر تولیدکنندگان مواد اولیه را افزایش دهد.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان ایران با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه در کشور بیان کرد: فولاد مصرفی تولیدکنندگان میانگین از ۱۷۰۰ تومان به ۶ هزار تومان رسیده است که نشان از افزایش ۲۰۰ درصدی دارد و در حالی که شورای رقابت قیمت خودرو‌های داخلی را ۷ درصد افزایش داده است که این تصمیم کاهش ظرفیت تولید و پایین آمدن تیراژ خودرو را به همراه دارد.

بهنیا با اشاره به کیفیت قطعات خودرو تولید داخل اظهار کرد:با وجود کاهش ۵۰ درصدی تولیدات قطعات سازان، کیفیت آن‌ها تغییری نکرده است و در صورت تخطی تولیدکنندگان، جریمه‌هایی سنگینی بر آن‌ها تحمیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه خروج شرکت‌های خودروسازی به دلیل تحریم‌های امریکا، تاثیر در بازار کنونی ندارد، ابراز کرد:کاهش تولید خودرو که ناشی از پایین آمدن تولید قطعات است نشان می‌دهد که صنعت خودروسازی برای تهیه پلتفرم‌های داخلی نیز با مشکلات عدیدی مواجه است و رفتن پژو و رنو از ایران عملا تاثیری بر میزان تولید نخواهد گذشت و مشکلی اصلی عدم نظارت قیمت مواد اولیه و قیمت گذاری از سوی شورای رقابت است.

به گفته وی؛ وزارت صمت باید ضمن شکایت از خودروسازان خارجی و دریافت غرامت، زیان قطعه سازان داخلی را پرداخت کنند.
وی با اشاره به مشکلات قطعه سازان برای دریافت ارز دولتی تصریح کرد: تنها ۱۵ درصد قطعه سازان در مرحله اول توانستند ارز دولتی دریافت کنند و بسیاری از فعالان این حوزه در دریافت ارز با مشکل مواجه هستند.

صنعت نیازمند حرکت به سمت تولید پلتفرم ایرانی

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به ظرفیت تولید قطعات در کشور اظهار کرد: با توجه به سرمایه گذاری قطعه سازان در این صنعت، تامین قطعات مورد نیاز خودرو در بازار کشور امکان پذیر است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مونتاژ خودرو باید کاهش یاید، تصریح کرد: خودروسازی کشور باید از مونتاژ کار بودن صرف در این صنعت به سمت تولید خودرو‌های ملی با پلتفروم ایرانی حرکت کند که با نظارت کیفی و تامین قطعات به این مهم نائل شویم.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به سهم بالای قطعات وارداتی در بازار کشور، گفت: مونتاژ خودرو در داخل کشور باعث افزایش سهم قطعات خارجی از بازار کشور شده است.

وی با اشاره به تخصیص ارز برای قطع سازان بیان کرد: ابتدا باید نیاز سنجی شود که قطعه ساز به چه دلیلی نیاز به ارز دارند اگر بنا به وارداتقطعه باشد خودرو سار این کار انجام دهند بهتر است، اما اگر برای تامین مواد اولیه باشد در اولویت قرار می‌گیرد.

فرهنگی در پایان گفت: شرکت رنو هنوز برای خروج از بازار ایران به جمع بندی نرسیده است.


منتخب امروز

شعر غمگین شب یلدا + مجموعه اشعار زیبای غم و ناراحتی شب یلدا