امیر حسین کاکایی عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو با بیان این مطلب گفت: چنانچه 15 سال پیش از بنده سوال می کردند که آیا باید از صنعت خودروی چین برای مشارکت و حضور در صنعت خودروی ایران استفاده کرد؛ به جد جواب بنده منفی بود اما؛ چین امروز با چین 15 سال پیش تفاوت های آشکاری کرده است.
وی ادامه داد: ترجیح صنعت خودرو ایران این است که با صنعت خودروی چین در دوره جدید کاری همکار شود زیرا پیشرفت چینی ها در زمینه تولید خودرو بسیار چشمگیر بوده و توان طراحی و فناوری بسیار خوبی در اخیتار ایشان قرار دارد و ما می توانیم از این توان به نفع خودمان بهره برداری کنیم.
تیراژ خودرو در فضای رقابتی باید 2 میلیون دستگاه باشد
کاکایی در خصوص ورود خودروهای ایرانی به بازارهای جهانی و یا حضور موفق در بازارهای رقابتی حتی در داخل کشور گفت: با تیراژهای فعلی صحبت از حضور در بازارهای رقابتی اشتباه است زیرا حداقل تیراژ یک خودرو برای ورود به بازارهای جهانی 1 میلیون دستگاه و البته این رقم تا 2 میلیون دستگاه نیز قابل استناد است و کمتر از این میزان تولید برای قطعه ساز و خودروساز صرفه و توجیه اقتصادی ندارد.
وی افزود: در مقیاس جهانی شما برخی از قطعات را باید در تیراژ 10 میلیون تولید کنید تا صرفه اقتصادی داشته باشد و قطعه سازای و خودروسازی ما از این رقم فاصله بسیاری دارد.
این کارشناس صنعت خودرو استفاده از دانش و فناوری کشورهای مختلف در بخش های صنعتی کشور را مهم دانست و افزود: امروز به دلیل گستردگی فناوری های استفاده شده در تولید خودرو و قطعه، دیگر نمی توان بر روی توان صنعتی یک یا دو کشور اتکا کرد و باید گزینه های مختلفی را برای خود انتخاب کنیم.
قرار نبود در صنعت خودرو، یک واردکننده صرف باشیم!
این استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو شرایط فعلی خودروسازی ایران را با اهداف اولیه این صنعت مغایر دانست و افزود: اگر قرار باشد با چین، تایلند، تایوان و هند همکاری خودرویی داشته باشیم یعنی اینکه ما قرار است دوباره به یک واردکننده صرف تبدیل شویم زیرا این کشورها نیز اجازه انتقال تکنولوژی های خاص به ایران را ندارند و ما در بسیاری از موارد تنها می توانیم قطعات و خودرو از ایشان به کشور وارد کنیم اما؛ هدف صنعت خودروی ما این نبوده و نیست.
وی ادامه داد: ما همیشه دنبال این بودیم که یک خودروساز بزرگ جهانی شویم یا حداقل این آرزو را داشتیم اما جدا از تحریم های خارجی، برخی تصمیمات اشتباه و رشد ناهمگون صنایع تاثیر گذار در خودروسازی کشور، این روند را کاملا معکوس کرده است و حالا به جای خودروساز شدن باز به همان پله قبل که واردکننده خودرو بودن است، بر می گردیم.
کاکایی در پایان خاطرنشان کرد: چنانچه در دو سال گذشته از اقدامات و سرمایه گذاری های فرانسوی ها بهتر استفاده می کردیم شاید امروز دل نگرانی کمتری نسبت به آینده صنعت خودرو وجود داشت.