اطمینان از توسعه بندر چابهار با سرمایهگذاری آستان قدس و ورود بخش خصوصی
در نشست مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان و مدیر عامل عمران و توسعه اقتصادی آستان قدس رضوی، سرمایهگذاری آستان قدس در بندر چابهار و ورود بخش خصوصی به این بندر، از مصادیق اطمینان از توسعه و ثبات بندر چابهار اعلام شد.
ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از روابط عمومی ادارهکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در نشست با مدیر عامل عمران و توسعه اقتصادی آستان قدس رضوی ضمن تأکید بر نقش بندر چابهار در ارتقاء جایگاه تجارت دریایی کشور، بهرهگیری از فرصتها و قابلیتهای ترانزیتی و ترانشیپی بندر چابهار را عامل ایجاد جذابیت، تحرک و توسعه محور شرق و شکوفایی اقتصادی کشور خواند.
بهروز آقایی در این نشست ضمن تشریح فرصتها و مشوقهای سرمایهگذاری ویژه بندر چابهار افزود: بندر چابهار فرصتی بی نظیر به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات، صادرات و صادرات مجدد کالا است.
وی ضمن تشریح فرصتهای بیشمار سرمایهگذاری در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، این بندر را، بندری بدون محدودیت با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای معرفی کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب جهت حمل و نقل دریایی و همچنین مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS ، بندر چابهار را دارای امتیازات ویژه کرده که سرمایهگذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیهپذیر میکند.
وی با تأکید بر اهمیت تخصیص 20 درصد کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار تصریح کرد: فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیاء محور شرق با اختصاص تخلیه کالای سهم استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان جنوبی، رضوی و خراسان شمالی به بندر چابهار تحقق خواهد یافت که این پروژه با ورود و سرمایهگذاری بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی نظیر آستان قدس رضوی میسر خواهد شد.
آقایی گفت: بندر چابهار آمادگی همکاری همه جانبه با تجار، صاحبان کالا و بخشهای خصوصی را دارد.
وی مشارکت در ساخت، تجهیز و اپراتوری فازهای 2 تا 5 بندر شهید بهشتی با تضمین ترافیک کالا و کشتی، احداث اسکله و ترمینال نفتی و پتروشیمی و گالری خطوط لوله انتقال، احداث کارخانجات فرآوری کالا از قبیل کارخانه های تولید خوراک دام، تصفیه شکر، روغن کشی، تصفیه روغن و بسته بندی مواد غذایی، احداث انبارهای مکانیزه کالا، احداث انبار کالای فله و عمومی، ساخت انبار مکانیزه و سیلوی نگهداری غلات، ساخت مخازن نگهداری روغن خام و روغن صنعتی و احداث تأسیسات و مخازن خدمات سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینگ) را بخشی از فرصتهای سرمایهگذاری در بندر چابهار دانست.
بهروز آقایی در این نشست ضمن تشریح فرصتها و مشوقهای سرمایهگذاری ویژه بندر چابهار افزود: بندر چابهار فرصتی بی نظیر به واسطه برخورداری از موقعیت ترانزیتی، واردات، صادرات و صادرات مجدد کالا است.
وی ضمن تشریح فرصتهای بیشمار سرمایهگذاری در بزرگترین بندر اقیانوسی کشور، این بندر را، بندری بدون محدودیت با موقعیت ممتاز جغرافیایی و منطقه ای معرفی کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان افزود: واقع شدن در مسیر کریدور شمال – جنوب و برخورداری از زیرساخت مناسب جهت حمل و نقل دریایی و همچنین مبادلات گسترده تجاری کشورهای هندوستان، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و CIS ، بندر چابهار را دارای امتیازات ویژه کرده که سرمایهگذاری و حضور صاحبان کالا را در این بندر اقیانوسی توجیهپذیر میکند.
وی با تأکید بر اهمیت تخصیص 20 درصد کالاهای اساسی کشور به بندر چابهار تصریح کرد: فعال سازی بندر شهید بهشتی چابهار و تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیاء محور شرق با اختصاص تخلیه کالای سهم استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان، سمنان، خراسان جنوبی، رضوی و خراسان شمالی به بندر چابهار تحقق خواهد یافت که این پروژه با ورود و سرمایهگذاری بخش خصوصی و بنگاههای اقتصادی نظیر آستان قدس رضوی میسر خواهد شد.
آقایی گفت: بندر چابهار آمادگی همکاری همه جانبه با تجار، صاحبان کالا و بخشهای خصوصی را دارد.
وی مشارکت در ساخت، تجهیز و اپراتوری فازهای 2 تا 5 بندر شهید بهشتی با تضمین ترافیک کالا و کشتی، احداث اسکله و ترمینال نفتی و پتروشیمی و گالری خطوط لوله انتقال، احداث کارخانجات فرآوری کالا از قبیل کارخانه های تولید خوراک دام، تصفیه شکر، روغن کشی، تصفیه روغن و بسته بندی مواد غذایی، احداث انبارهای مکانیزه کالا، احداث انبار کالای فله و عمومی، ساخت انبار مکانیزه و سیلوی نگهداری غلات، ساخت مخازن نگهداری روغن خام و روغن صنعتی و احداث تأسیسات و مخازن خدمات سوخت رسانی به کشتی ها (بانکرینگ) را بخشی از فرصتهای سرمایهگذاری در بندر چابهار دانست.