طبق اظهارات فعالان بازار، سیمکارتهای دائمی قدیمی که تقاضای زیادی برایشان وجود دارد، تعیینکننده قیمت سیمکارت هستند و با توجه به جایگاهشان نزد کاربران و قدمتی که دارند، به نوعی ایجاد بورس کردهاند تا جایی که قیمت بعضی از این سیمکارتها به چند صد میلیون تومان هم رسیده است!
سیمکارتها با شمارههای رند که راحتتر در خاطر میمانند، همواره از بهایی بالاتر از حد معمول برخوردار بوده و با قیمتی بالاتر از نرخ رایج به فروش میرسند. در این میان قیمت این شمارهها گاهی به چند صد میلیون تومان نیز میرسند. اما این که تعیین قیمت برای این خطوط از چه قاعده و قانونی پیروی میکند، موضوعی است که شاید پاسخ چندان روشنی برای آن وجود نداشته باشد؛ هرچند در این زمینه از سوی رگولاتوری مصوباتی نیز ابلاغ شد و فعالان بازار موبایل نیز بر این نکته تاکید دارند که این تعرفهگذاری براساس تجربیات و وضعیت بازار انجام میشود.
نکته دیگر آن که در گذشته قیمت سیمکارتهای رند در بازار آزاد اغلب به شکل توافقی تعیین میشد، اما اکنون مدتی است اپراتورهای تلفن همراه، خود با راهاندازی سامانههایی وارد این عرصه شدهاند و مستقیم به واگذاری سیمکارتهای رند میپردازند. همراه اول با راهاندازی سامانهای برای واگذاری سیمکارتهای رند شرایطی ایجاد کرد تا به گفته مسئولان این شرکت جلوی قیمتهای نجومی گرفته شود.
با این حال رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیمکارت و لوازم جانبی، با بیان اینکه افزایش قیمت سیمکارت به سرعت افزایش قیمت گوشی نیست، اما آن هم دلایل خاص خود را برای افزایش یا کاهش قیمت دارد، گفت: با توجه به محدودیت عرضه و توزیع، حجمی از تقاضا همیشه وجود دارد و نوسانات نرخ ارز هم چندان تاثیری بر آن ندارد، البته بیتاثیر هم نیست. مضاف بر این عوامل دیگری مانند عرضه سیمکارت، میزان عرضه و تقاضا و عدم توازن بین عرضه و تقاضا بر قیمت سیمکارت خیلی موثر است.
افشار فروتن با اشاره به افزایش نسبی قیمت سیمکارت اظهار کرد: در حوزه سیمکارتهای دائمی با کدهای ثابت به عنوان تعیینکننده و مرجع قیمت، دیگر با آن شمارهها چندان واگذاری نداریم و چون کدهای قدیمی واگذاری جدید ندارند، متقاضی خاص خود را دارند و این بحث تقاضا هست که بر قیمت تاثیرگذار است. اینکه عرضه این سیمکارتها کمتر شده و تقاضا به قوت خود استوار بوده، باعث شده شاهد افزایش قیمت سیمکارت باشیم.
او ادامه داد: چون سیمکارتهای دائمی جدید دیگر عرضه نمیشود و همان سیمکارتهایی که از قبل، عرضه و در بازار توزیع شدهاند، بهصورت چرخشی دست به دست میچرخد، این سیمکارتها با توجه به جایگاهی که در نزد کاربران پیدا کرده و قدمتی که دارند، ایجاد بورس کردهاند، وگرنه تفاوتی با هم ندارد. متقاضی، کاربر و حجم تقاضاست که تاثیر مستقیم و موثری بر افزایش و کاهش قیمت میگذارد.
فروتن درباره قیمت تقریبی سیمکارتها نیز بیان کرد: تقاضا برای سیمکارتهای قدیمی بیشتر برای سیمکارتهای کد ۱ تا ۳ است. قیمتهای سیمکارتهای کد ۱ از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تا چهار میلیون تومان شروع میشود. سیمکارتهای کد ۲ با ۵۰۰ هزار تومان اختلاف ارزانتر و سیمکارتهای کد ۳ با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به سیمکارتهای کد ۱ عرضه میشوند. البته اینها قیمتهای حداقلی است و در بازار، سیمکارتهای تا چند صد میلیون تومانی هم وجود دارد.
منبع:ایسنا