ذات اقدس پروردگار انقلاب و نهضت حسینی را بیمه کرد/ شهید مطهری مهمترین خطر را تحریف معنوی قیام عاشورا می‌دانست


به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام مصطفی کرمی کارشناس امور مذهبی، در...
به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام مصطفی کرمی کارشناس امور مذهبی، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلسفه شهادت امام حسین علیه السلام را حفظ نظام اسلامی خواند و بیان کرد: زنده نگه داشتن شعائر حسینی یعنی نگه داشتن اسباب و لوازم احیا و استمرار دین. یکی از دلایلی که نهضت عاشورا ماندگار شده است، به...
ذات اقدس پروردگار انقلاب و نهضت حسینی را بیمه کرد/ شهید مطهری مهمترین خطر را تحریف معنوی قیام عاشورا می‌دانست
به گزارش خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام مصطفی کرمی کارشناس امور مذهبی، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فلسفه شهادت امام حسین علیه السلام را حفظ نظام اسلامی خواند و بیان کرد: زنده نگه داشتن شعائر حسینی یعنی نگه داشتن اسباب و لوازم احیا و استمرار دین. یکی از دلایلی که نهضت عاشورا ماندگار شده است، به غیب و ملکوت و مشیت و تقدیر پروردگار بر می‌گردد. زیرا نهایت اخلاص، توحید و ایثار در این واقعه بوده است و ذات اقدس پروردگار این انقلاب و نهضت حسینی را بیمه کرد. تا روزی که گردش چرخ فلک و آیند و روند شب و روز وجود دارد، این نهضت باقی است و نام امام حسین علیه السلام مثل یک مشعل فروزنده فروغ دارد و از نورش کم نمی‌شود.
وی افزود: مهمترین درس عاشورا، درس اخلاص، ایثار و توحید است. به نظر می‌آید همه اسلام، همه ادیان الهی و همه هویت نور در مقابل ظلمت در یک نصف روز آشکار شد. در واقع ما هیچ صحنه‌ای را نداریم که قوای نور و ظلمت در نصف روز تقابل کرده باشند و نهایت نتیجه به نفع قوای ملکوتی نورانی عالم تمام شده باشد.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: این واقعه زیباترین جلوه هستی است و همه اصول انسانی و ارزش‌های اسلامی در آن متبلور است؛ لذا عوامل ضمانت و ماندگاری را در خودش دارد و هرچه جلوتر می‌رویم، نهضت عاشورا گسترده‌تر و پر نفوذتر می‌شود. درس‌های عاشورایی شفاف و روشن است و ما فقط باید همت عمل کردن به آن را داشته باشیم. اجتماعات حسینی و گردهمایی‌هایی که حول محور امام حسین علیه السلام و براساس محبت به سیدالشهدا تشکیل می‌شود، آثار و برکات بی شماری دارد و شاید شرکت در هیچ مراسمی اینقدر توصیه نشده که به اقامه عزا و احیای امر حضرت حسین توصیه شده است؛ زیرا بار معنوی بسیاری در این گردهمایی‌ها وجود دارد.
حجت‌الاسلام کرمی درباره نظر شهید مطهری پیرامون واقعه عاشورا و لزوم حفظ و مراقبت از ارزش‌های آن گفت: شهید مطهری در کتاب حماسه حسینی با اشاره به تبلیغ و شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام بحث تحریف را مطرح می‌کنند. ایشان مهمترین خطر را تحریف معنوی این حادثه و قیام حسینی می‌دانند و معتقدند اهداف و چشم انداز‌ها و اصول محوری و خطوط کلی که نهضت عاشورا براساس آن شکل گرفته را باید از آفت و گزند حفظ کرد. ضمن اینکه اگر انسان انحراف ظاهری، فرمی و شکلی در نحوه عزاداری برای امام حسین علیه السلام دید باید با آن مقابله کند.
وی افزود: شهید مطهری می‌گویند مهمترین فلسفه قیام عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بوده است. مقام معظم رهبری این نظر را پردازش و اینطور بیان کردند که هدف اصلی این قیام انجام تکلیف و عمل به وظیفه بوده است.
این کارشناس مذهبی در پایان تاکید کرد: درس‌های عاشورایی از ابعاد گسترده‌ای برخوردار است؛ اما مهمترین درسی که شاکله، شالوده و ستون فقرات و عمود همه درس‌ها بوده توحید است. اینکه انسان متمرکز به یک نقطه و مطیع یک مبدا باشد، مهمترین درس عاشوراست. مسئله دیگر عاشورا امر به معروف است و امام حسین علیه السلام به سه شیوه امر به معروف کرد؛ شیوه نخست اعلام انزجار خود نسبت به منکر، دوم اظهار این انزجار در قالب یک گفتمان و مرحله سوم برخورد یدی و عملی بود؛ چرا که تقابل با منکر و حاکم فاسد وظیفه جامعه اسلامی است.

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته