به گزارش «اخبار خودرو»، بیستسالگی یکی از نشانههایی است که نشان میدهد در سواری با موتوراسپرت به تجربه کامل رسیدهاید یا آماده ورود به مسابقات جدی هستید. اما بیست ساله مورداشاره ما در این متن به شبیهسازی اشاره دارد که تجربه رانندگی را به خیلی از علاقهمندان واقعی موتوراسپرت تقدیم کرده است.
سونی توانسته از این سری سود خوبی کسب کند و جزو یکی از پرفروشترین محصولات بخش سرگرمی این کمپانی بهشمار آید. اما وبسایت تاپگیر به مناسبت ۲۰ساله شدن سری بازیهایی که بهاختصار به نام جیتی شناخته میشود، شش خودرو ژاپنی را که جزو کاراکترهای اصلی این بازی بهشمار میرود، در کنار هم گذاشته تا تفاوت تجربه رانندگی در جیتی و پیست را بررسی کند.
در بین این شش خودرو هوندا NSX را داریم که در طراحی فنی آن ارتیون سنا همکاری داشته است؛ نیسان اسکایلاین GT-R که شش نسل موفق را پشت سر گذاشته؛ مزدا RX-7 با پیشرانه روتاری انقلابی تویوتا سوپرا که بهعنوان یکی از نمادهای تیونینگ بهحساب میآید و درنهایت سوبارو امپرزا و میتسوبیشی لنسرایو که لیست کاندیدها را کامل میکنند.
جیتی در طی این سالها کاری کرد که احساس رانندگی با این خودروها را به اتاق خود بیاوریم. خوشبختانه این شش خودرو را میتوان به دو دسته موتورجلو محور عقب و چهار چرخ متحرک تقسیم کرد؛ کاری که باعث میشود تجربه رانندگی در جیتی تاثیر زیادی داشته باشد.
خودروهای چهارچرخ متحرک این شبیهساز فرمان نرمتری دارند و کمتر در پیست سر میخورند، اما برای کنترل خودروهای دیفرانسیل عقب بهدقت بیشتری نیاز دارید. حقیقتش را بخواهید با گذراندن یک دور در پیست واقعی روکینگهام متوجه میشوید که رانندگی با دیفرانسیل عقبها آنقدرها هم سخت نیست، این مورد درباره RX-7 بیشترین نمود را پیدا کرده بود که به خاطر نقطه ثقل پایین فیزیک متعادلی داشت و کمتر زمانی پیش میآمد که وزن خودرو روی یک چرخ بیفتد.
اما در نسخه جیتی این مزدا رانندگی کسلکنندهتر و سختتری را شاهد بودیم، گویی که فرمان آن را از سنگ ساخته بودند. البته سوپرا به خاطر اضافهوزن ۳۰۰ کیلوگرمی شرایط متفاوتی داشت و در پیست لحظاتی شد که همان حس گرنتوریسمو را تجربه کردیم.
در نقطه مقابل خودروهای چهار چرخ متحرک را داریم که در جیتی باکلاس 4WD مشخصشده بودند. بههرحال در دنیای واقعی آنچه باعث میشود جهت راندن تغییر پیدا کند، دایره بزرگی به نام فرمان است ولی با استفاده کردن از دستههای پلیاستیشن سونی شما لذت بیشتری از سرعت را تجربه خواهید کرد.
در خودروهای چهار چرخ متحرک چرخهای عقب در دنیای واقعی کمتر زمانی شاهد کمفرمانی هستیم، اما در جیتی طراحان فیزیک خودرو بیشتر سعی کردهاند لغزش چرخهای عقب را کاهش دهند.
شما در این خودروها نیاز دارید سریعتر لغزندهای را که حکم فرمان دارد به چپ و راست تکان دهید ولی همین کار باعث میشود بهتر زبان این نوع خودروها را بشناسید و از رانندگی کردن با آنها لذت بیشتری ببرید. بنابراین واضح است که آقای کازانوری یامائچوی، خالق این سری در اولین نسخه از جیتی، تاکید بیشتری روی واقعی نشان دادن فیزیک خودروهای چهار چرخ متحرک داشته است.
بنابراین اگر بخواهیم از بین این شش خودرو، دو موردی را انتخاب کنیم که بیشترین شباهت را داشته باشند، انتخاب ما امپرزا و لنسر ایو خواهد بود. این دو خودرو از بهترینهایی هستند که هم در فضای صفر و یک و هم در دنیای واقعی رانندگی لذتبخشی دارند.