زیرساخت‌های دوره مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها فراهم نیست


زیرساخت‌های دوره مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها فراهم نیست

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه معتقد است که هنوز زیرساخت‌های دوره مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها فراهم نیست.

امیر محمودزاده در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره دوره‌های مهارت‌افزایی که اخیراً برای دانشگاه‌ها تعریف شده است، اظهار کرد: هنوز عزم جدی برای این امر ایجاد نشده است. ابتدا لازم است مربی و استاد در این زمینه تربیت شوند. کمتر از پنج درصد استادان موجود به اقتصاد پژوهش و نوآوری مسلط هستند. طبیعتاً نمی‌توانند در این زمینه موفق باشند. استادی که نگاهش به حقوق پایان ماه است و خودش با صنعت و جامعه ارتباط ندارد و نمی‌تواند از جامعه پول دربیاورد، چگونه می‌تواند به دانشجو انگیزه دهد یا او را به سمت کارآفرینی سوق دهد؟

وی ادامه داد: متأسفانه در هر مقطعی شعار و بخشنامه‌ای را مطرح می‌شود که زیرساخت لازم برای آن فراهم نشده است. باید به جوانان و بخش خصوصی اعتماد شود تا بتوانند وارد حوزه آموزش شوند. کسی که هشت سال رئیس بوده دیگر تمام خلاقیتش را ارائه داده است. او چطور می‌تواند مشکلات را حل کند. دولت علاقه‌مند است که برای حل مشکل آب و ریزگردها به دانشگاه‌ها بودجه اختصاص دهد؛ اما یا آدم‌های علمی این حوزه نیستند یا به حرف‌ها گوش داده نمی‌شود.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه ادامه داد:‌ متأسفانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دچار مشکلات روزمره است در صورتی‌ که وزارت علوم دومین وزارتخانه ثروت‌آفرین کشور است. کمتر از 10 روز دیگر به آغاز سال تحصیلی مانده ولی برنامه‌ای برای هیجانات اقتصادی و کارآفرینی در دانشگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.

محمودزاده در پاسخ به اینکه یکی از برنامه‌ها همین دوره مهارت‌افزایی است، به نظر شما استادان موجود می‌توانند علمی به دانشجویان در حوزه مهارت‌افزایی بیفزایند؟ گفت: این طرح بدون استفاده از توان‌بخش خصوصی عملی نمی‌شود؛ نیاز به زیرساخت دارد. استادی که 30 سال با کتاب 30 سال پیش درباره کارآفرینی صحبت می‌کند و روی موج فناوری سوار نیست، چطور می‌تواند دانشجو را وارد دریای علم و فناوری کند. وقتی آموزش‌ها دِمُده باشند نتیجه‌بخش نیستند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه زمانی تولید علم در کشور مطرح بود و شتاب‌زده به سمت تولید مقاله رفتیم، اکنون هم موضوع مهارت‌افزایی مطرح است و به نظر می‌رسد که باز شتاب‌زده امور پیش می‌رود تجربه نشان می‌دهد که راهبردهای این‌چنینی یا نتیجه‌ای ندارند و یا نتایج سطحی خواهند داشت. تأکید کرد: متأسفانه سند آمایش علمی کشور یک سند غیرخلاقانه و غیرکاربردی است، چون هیچ یک از متخصصان کارآفرینی و مهارت‌افزایی در جلسات تدوین و تولید سند آمایشی حضور نداشتند. مباحث مربوط به آموزش عالی مباحث چندمنظوره و چندلایه است اتفاقات کنونی فقط گفتاردرمانی است و عملیاتی نمی‌شود. چطور بدون محتوا می‌توان کارآفرینی کرد. کشورهایی مانند فنلاند که در آموزش عالی توسعه پیدا کردند طرح‌هایی را مدون کردند که کودکان از سن پنج‌ سالگی وارد طراحی شغل می‌شوند و استادان حرفه‌ای تربیت می‌شوند.

رئیس پژوهشگاه شاخص‌پژوه بیان کرد: کشور نیاز به نگاه اقتصادی در علم دارد، با نگاه سیاسی توسعه ایجاد نمی‌شود. اقتصاد واقعی و ناب دانش‌بنیان و خلاقیت‌محور کشور را نجات می‌دهد. شعار دولت باید خلاقیت‌محور و نوآوری باشد. دولت نفتی نمی‌تواند آموزش عالی و آموزش و پرورش را به پیشرفت برساند. اگر هم پیشرفت کند توسعه نمی‌یابد.

انتهای پیام/4040


منتخب امروز


کسب مقام نخست هفتمین جشنواره مد و لباس فجر از سوی دانشگاهیان واحد تهران جنوب