ماجراهای هیجانانگیز شرکتکنندگان نهمین المپیاد دانشآموزی نانو+تصاویر
نهمین دوره المپیاد دانش آموزی نانو با هدف تربیت نیروی جوان و خوش فکر در عرصه فناوری پس از دو هفته کار تئوری و آزمایشگاهی 21 شهریور ماه با تقدیر از نفرات برتر پایان یافت.
کشور ما نیز از قاعده گفته شده مستثنی نبوده و به دنبال راههای جدید است. المپیاد دانش آموزی نانو یکی از همین ترفندهاست، ابتکاری جالب که در جهان کمنظیر است، در بسیاری از کشورهای جهان مسابقات دانشآموزی با تعیین یک طرح مشخص و یا اردوهای یک هفتهای آموزش فعالیتهای آزمایشگاهی برگزار میشود، اما ترکیب مناسبی از رقابت همزمان در حیطه تئوری و عملی که همه مباحث اصلی مطرح در علوم و فناوری نانو را در برگیرد، تا به حال در هیچ کشوری اجرا نشده است.
همزمان با اختتامیه نهمین دوره از این رقابتها با داش آموزان و مسئولین فعال در بخش نانو همراه شدیم که در ادامه خواهید خواند:
عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری با تبیین اهداف نهمین المپیاد دانش آموزی نانو اظهار داشت: فرآیند اجرای این طرح کارکردهای ترویجی در کل کشور دارد و باعث میشود پژوهشسراها و مدارس نسبت به آموزش فناوری نانو اقدام کنند و با هدف حضور در این المپیاد با مبانی نانو آشنا شوند و دورههایی برگزار کنند.
وی ادامه داد: خروجی این المپیاد، دانش آموزانی هستند که هم سواد علمی در حوزه فناوری نانو دارند و هم به صورت عملی در این حوزه کار کردهاند.
مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری با اشاره به این که این اختتامیه پایان کار دانش آموزان شرکت کننده در این المپیاد نیست تصریح کرد: برگزیدگان المپیاد بعد از پایان دوره به عضویت کانون برگزیدگان نانو در میآیند.
احمدوند بیان کرد: زمانی که این دانش آموزان عضو کانون میشوند هم آموزش میدهند و هم آموزش میبینند و این کلیت نگاهی است که ما داریم تا افراد برگزیده رها نشوند و مسئولیت به آنها داده شود و بدانند که نقش جدی و موثر دارند تا بتوانند برای آینده توسعه فناوری نانو مفید باشند.
نانو از کلاس هشتم!
محمدپارسا مساح: از کلاس هشتم به نانو علاقهمند شدم، اما امکان حضور در المپیاد را نداشتم خودم کتابها را تهیه و مطالعه کردم و تقریبا تفریحی هفتهای دو تا سه ساعت میخواندم و وقتی وارد پایه نهم شدم در آزمون شرکت کردم و پذیرفته شدم. من حتی باور نداشتم در آزمون اولیه هم پذیرفته شوم، اما حال طلای اول را کسب کردم. معتقدم خاصیت نانو این است که در همه حوزههای صنعتی، پژوهشی، پوشاک و تغذیه کاربرد دارد و طی چند سال آینده حوزه آن وسیعتر شده و توسعه پیدا میکند.
وی ادامه میدهد: طرح امسال نهمین المپیاد نانو زمینه جدا کردن گوگرد از ترکیبات نفتی بود که در حال حاضر مشکلات بسیاری در حوزه صنعت ایجاد کرده و اگر ما بتوانیم به استاندارد جهانی برسیم میتوانیم در صادرات هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.
دارنده مدال طلای نهمین المپیاد نانو مایل است پزشک شود و میخواهد از نانو در تجهیزات پزشکی و جراحی استفاده نماید.
جمع نخبههای دانش آموزی این جا جمع است و در بین شرکت کنندگان سیدمجتبی ترابی، رتبه پنج کنکور منطقه سه از استان خراسان جنوبی شهرستان قائن نیز حضور دارد.وی سال گذشته در المپیاد شیمی مدال نقره کسب کرده و امسال نیز در نهمین دوره المپیاد نانو نفر دوم نقره شده است.
ترابی با اشاره به علاقهاش به نانو گفت: به شیمی و فیزیک علاقه بسیاری دارم و از طریق مدرسه با فناوری نانو آشنا و کاملا اتفاقی وارد این عرصه شدم.
نانو رویکردی بین رشتهای دارد
وی ادامه داد: نانو یک رویکرد بین رشتهای دارد و ما با استفاده از همین رویکرد بین رشتهای دانش آموزان را در فضایی قرار میدهیم که بتوانند با سایر رشتهها تعامل داشته باشند و آن را از نزدیک حس و تجربه کنند و بتوانند در مقاطع بالاتر و دانشگاهی انتخاب بهتری داشته باشند.
زارعی افزود: خود فناوری نانو یک رویکردی دارد که برخی پارامترهای خلاقانه را در اختیار ما قرار میدهد و شکوفاییهایی در فکر و ذهن دانش آموزان اتفاق میافتد و هر دو فاکتور کمک میکند تا سطح پژوهش ما در مقاطع دانشگاهی افزایش پیدا کند و منجر شود به اینکه ما افراد متخصص و کارکشتهای را برای صنعت تربیت کنیم.
در حاشیه این مراسم با مهران عبداللهی، رتبه ۳۲۱ کنکور تجربی منطقه سه از استان فارس و دارنده مدال نقره هشتمین دوره المپیاد نانو و نفر دوم طلای نهمین دوره المپیاد هم صحبت شدیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این المپیادها تاثیری در آینده تحصیلی شرکت کنندگان دارد یا خیر؟ گفت: کسانی که در دوران دانش آموزی وارد محیط آزمایشگاهی میشوند و کارهای عملی انجام میدهند که در صنعت کاربرد دارد قطعا با دانشجویی که این دورهها را نگذرانده و وارد دانشگاه شده متفاوت بوده و موجب تمایز این دو گروه از دانشجویان میشود.
وی از جذابیتهای فناوری نانو میگوید و معتقد است نانو در تمام حوزهها نقش پررنگی دارد و عصاره فشرده شدهای از همه علوم در آن جمع شده است.
گفتنی است؛ این مراسم با تقدیر از دانش آموزان برتر، اساتید، دبیرخانهها و استانهای برتر شرکت کننده در این دوره روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه به کار خود پایان داد.