ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر


 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر

نهمین دوره المپیاد دانش آموزی نانو با هدف تربیت نیروی جوان و خوش فکر در عرصه فناوری پس از دو هفته کار تئوری و آزمایشگاهی 21 شهریور ماه با تقدیر از نفرات برتر پایان یافت.

اتاق خبر 24:
حتما شما هم بار‌ها نام «نانو» به گوشتان خورده است، از جوراب تا مواد غذایی، که برچسبی از این فناوری را بر تن خود دارند. فناوری نانو یا نانوتکنولوژی در واقع فهم و به کارگیری خواص جدیدی از مواد است که در همه بخش‌های علمی و تکنولوژی به کار می‌آید. با تغییر در سبک زندگی و پیشرفت تکنولوژی دیگر روش‌های قدیمی پاسخگوی نیاز جوامع بشری نبوده و از طرفی تولید علم و محتوا نیز دیگر مختص فارغ التحصیلان دانشگاهی نیست. امروزه دانش آموزان نیز از قافله علم عقب نمانده و با بهره گیری از تکنولوژی به دنبال کسب مهارت‌های جدید و حل مسائل پیچیده هستند.
مثلا همین موضوع مهم آلودگی هوا؛ آیا تا امروز به آلودگی هوا و حل این معضل فکر کرده‌اید؟ حتما فکر کرده‌اید و شاید هزار راه حل هم برای آن داشته‌اید، اما اینکه این اندیشه تا چه میزان می‌توانسته اثرگذار باشد، اهمیت دارد. اینکه با چه مکانیزمی و با کمک گرفتن از کدام علوم میتوان این بحران زیست محیطی را حل کرد، مسئله‌ای است که ذهن بسیاری از دانشمندان جهان را به خود درگیر کرده و از هر راهی به دنبال حل آن هستند.
 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر

کشور ما نیز از قاعده گفته شده مستثنی نبوده و به دنبال راه‌های جدید است. المپیاد دانش آموزی نانو یکی از همین ترفندهاست، ابتکاری جالب که در جهان کم‌نظیر است، در بسیاری از کشور‌های جهان مسابقات دانش‌آموزی با تعیین یک طرح مشخص و یا اردو‌های یک هفته‌ای آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی برگزار می‌شود، اما ترکیب مناسبی از رقابت همزمان در حیطه تئوری و عملی که همه مباحث اصلی مطرح در علوم و فناوری نانو را در برگیرد، تا به حال در هیچ کشوری اجرا نشده است.

دانش آموزان توانمند ایرانی امسال نیز در نهمین دوره المپیاد نانو خوش درخشیدند و در کنار اساتید عرصه نانو بر روی پروژه گوگرد زدایی از مشتقات نفتی تحقیق کرده و دستاورد‌های جالبی داشتند. این نتایج می‌تواند در مقاطع بالاتر یکی از راهکار‌های اساسی برای رفع مشکل آلودگی هوا باشد.
 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر

همزمان با اختتامیه نهمین دوره از این رقابت‌ها با داش آموزان و مسئولین فعال در بخش نانو همراه شدیم که در ادامه خواهید خواند:

احمدوند: برگزیدگان المپیاد به عضویت کانون نانو در می‌آیند
عماد احمدوند، مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری با تبیین اهداف نهمین المپیاد دانش آموزی نانو اظهار داشت: فرآیند اجرای این طرح کارکرد‌های ترویجی در کل کشور دارد و باعث می‌شود پژوهش‌سرا‌ها و مدارس نسبت به آموزش فناوری نانو اقدام کنند و با هدف حضور در این المپیاد با مبانی نانو آشنا شوند و دوره‌هایی برگزار کنند.

وی ادامه داد: خروجی این المپیاد، دانش آموزانی هستند که هم سواد علمی در حوزه فناوری نانو دارند و هم به صورت عملی در این حوزه کار کرده‌اند.

احمدوند در این خصوص افزود: این برگزیده‌ها در دوره‌ای دو هفته‌ای زیر نظر اساتید فناوری نانو هستند و در طول این دوره روی یک پروژه عملی کار می‌شود و به دانش آموزان این فرضت داده می‌شود تا با آموزش‌های صحیح نگاه حل مسئله داشته باشند و نگاه آن‌ها صرفا محفوظات علمی نباشد و بتوانند روی یک پروژه صنعتی کار کنند.
 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر

مدیر کارگروه ترویج ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری با اشاره به این که این اختتامیه پایان کار دانش آموزان شرکت کننده در این المپیاد نیست تصریح کرد: برگزیدگان المپیاد بعد از پایان دوره به عضویت کانون برگزیدگان نانو در می‌آیند.

وی با اشاره به این که اعضای این کانون از برگزیدگان دوره‌های قبل المپیاد نانو هستند، گفت: در این کانون فعالیت‌های آموزشی متعددی داریم که بالاتر از سطح دانش آموزی است و براساس استعداد و توانمندی که هر فرد دارد کمک می‌کنیم تا مسیر رشد را با سرعت بیشتری طی کنند. نگاه ما این نیست که همه این افراد صرفا استاد دانشگاه و یا پژوهشگر آزمایشگاهی شوند بلکه تلاش می‌کنیم نگاه کاربردی و صنعتی در آن‌ها تقویت شود و نگاهی به بازار و حل مسائل جامعه داشته باشند.

احمدوند بیان کرد: زمانی که این دانش آموزان عضو کانون می‌شوند هم آموزش می‌دهند و هم آموزش می‌بینند و این کلیت نگاهی است که ما داریم تا افراد برگزیده رها نشوند و مسئولیت به آن‌ها داده شود و بدانند که نقش جدی و موثر دارند تا بتوانند برای آینده توسعه فناوری نانو مفید باشند.

 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر
در میانه مراسم با محمدپارسا مساح از استان اصفهان همکلام شدیم. وی دانش آموز پایه دهم و جوانترین شرکت کننده در این المپیاد بوده و مدال طلای نهمین المپیاد نانو را کسب کرده است.

نانو از کلاس هشتم!
محمدپارسا مساح: از کلاس هشتم به نانو علاقه‌مند شدم، اما امکان حضور در المپیاد را نداشتم خودم کتاب‌ها را تهیه و مطالعه کردم و تقریبا تفریحی هفته‌ای دو تا سه ساعت می‌خواندم و وقتی وارد پایه نهم شدم در آزمون شرکت کردم و پذیرفته شدم. من حتی باور نداشتم در آزمون اولیه هم پذیرفته شوم، اما حال طلای اول را کسب کردم. معتقدم خاصیت نانو این است که در همه حوزه‌های صنعتی، پژوهشی، پوشاک و تغذیه کاربرد دارد و طی چند سال آینده حوزه آن وسیع‌تر شده و توسعه پیدا می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: طرح امسال نهمین المپیاد نانو زمینه جدا کردن گوگرد از ترکیبات نفتی بود که در حال حاضر مشکلات بسیاری در حوزه صنعت ایجاد کرده و اگر ما بتوانیم به استاندارد جهانی برسیم می‌توانیم در صادرات هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

دارنده مدال طلای نهمین المپیاد نانو مایل است پزشک شود و می‌خواهد از نانو در تجهیزات پزشکی و جراحی استفاده نماید.

جمع نخبه‌های دانش آموزی این جا جمع است و در بین شرکت کنندگان سیدمجتبی ترابی، رتبه پنج کنکور منطقه سه از استان خراسان جنوبی شهرستان قائن نیز حضور دارد.وی سال گذشته در المپیاد شیمی مدال نقره کسب کرده و امسال نیز در نهمین دوره المپیاد نانو نفر دوم نقره شده است.

ترابی با اشاره به علاقه‌اش به نانو گفت: به شیمی و فیزیک علاقه بسیاری دارم و از طریق مدرسه با فناوری نانو آشنا و کاملا اتفاقی وارد این عرصه شدم.

 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر

نانو رویکردی بین رشته‌ای دارد

محمدرضا زارعی، مدیر باشگاه نانو با اشاره به برگزاری ادوار گذشته المپیاد نانو تصریح کرد: این المپیاد به عنوان یکی از رویداد‌های ثبت شده در بنیاد ملی نخبگان برگزار شد. امسال نهمین دوره آن بود و هدف از برگزاری المپیاد نانو هدایت دانش آموزان در مقاطع تحصیلی بالاتر است.

وی ادامه داد: نانو یک رویکرد بین رشته‌ای دارد و ما با استفاده از همین رویکرد بین رشته‌ای دانش آموزان را در فضایی قرار می‌دهیم که بتوانند با سایر رشته‌ها تعامل داشته باشند و آن را از نزدیک حس و تجربه کنند و بتوانند در مقاطع بالاتر و دانشگاهی انتخاب بهتری داشته باشند.

 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر

زارعی افزود: خود فناوری نانو یک رویکردی دارد که برخی پارامتر‌های خلاقانه را در اختیار ما قرار می‌دهد و شکوفایی‌هایی در فکر و ذهن دانش آموزان اتفاق می‌افتد و هر دو فاکتور کمک می‌کند تا سطح پژوهش ما در مقاطع دانشگاهی افزایش پیدا کند و منجر شود به اینکه ما افراد متخصص و کارکشته‌ای را برای صنعت تربیت کنیم.

المپیادی‌ها با علم بیشتر وارد دانشگاه می‌شوند
در حاشیه این مراسم با مهران عبداللهی، رتبه ۳۲۱ کنکور تجربی منطقه سه از استان فارس و دارنده مدال نقره هشتمین دوره المپیاد نانو و نفر دوم طلای نهمین دوره المپیاد هم صحبت شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این المپیاد‌ها تاثیری در آینده تحصیلی شرکت کنندگان دارد یا خیر؟ گفت: کسانی که در دوران دانش آموزی وارد محیط آزمایشگاهی می‌شوند و کار‌های عملی انجام می‌دهند که در صنعت کاربرد دارد قطعا با دانشجویی که این دوره‌ها را نگذرانده و وارد دانشگاه شده متفاوت بوده و موجب تمایز این دو گروه از دانشجویان می‌شود.

وی از جذابیت‌های فناوری نانو می‌گوید و معتقد است نانو در تمام حوزه‌ها نقش پررنگی دارد و عصاره فشرده شده‌ای از همه علوم در آن جمع شده است.

 ماجرا‌های هیجان‌انگیز شرکت‌کنندگان نهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو+تصاویر

گفتنی است؛ این مراسم با تقدیر از دانش آموزان برتر، اساتید، دبیرخانه‌ها و استان‌های برتر شرکت کننده در این دوره روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ماه به کار خود پایان داد.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه