نخستین جایزه داستان نویسی حماسی برگزار می‌شود


نخستین جایزه داستان نویسی حماسی برگزار می‌شود

دبیر نخستین جایزه داستان‌های حماسی گفت: دبیرخانه جایزه از میان مجموعه داستان‌های حماسی شاهنامه «رزمنامه ایران و توران» را برگزیده تا علاقه‌مندان با استفاده از کلید واژه‌های حماسی آن، داستان‌هایی مبتنی بر نیاز‌های جامعه را خلق کنند.

نخستین جایزه داستان نویسی حماسی برگزار می‌شودبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، میثم مرادی در نشست خبری نخستین جایزه داستان‌های حماسی به مناسبت محرم با تاکید بر اینکه موضوع هنر حماسی گمشده سال‌های پس از انقلاب است، افزود: اگر هنر حماسی روحیه دهنده و شورآفرین را از انقلاب بگیریم دیگر نمی‌توانیم مفاهیم انقلابی را تبیین کنیم.

مدیر حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پهلوی اول و دوم اشعار فردوسی را دستاویزی برای تثبیت خودشان قرار دادند، گفت: بعضی از محققان ما پس از انقلاب فکر می‌کردند نباید از فردوسی و شاهنامه نام ببرند در حالی که نگاه مقام معظم رهبری به فردوسی واژه حکیم است که می‌فرمایند باید اثر ارزشمند شاهنامه بررسی شود تا ببینیم حکمت‌های فردوسی چیست؟ در این سال‌ها گروه‌های مختلفی در این زمینه کار کرده اند، اما هنوز از منظر هنری به این شاهنامه نپرداخته اند.

دبیر نخستین جایزه داستان‌های حماسی افزود: ما در خطه خراسان کسی را داریم که استاد مسلم حماسه است درباره فردوسی صحبت‌های زیادی می‌شود، اما بیشتر نگاه نوستالوژیکی به او می‌شود تا نگاه کاربردی برای جامعه امروز.

وی گفت: در شرایطی که ما مورد هجمه‌های مختلف دشمنان قرار گرفته ایم باید در حوزه هنر و ادبیات به منابع قوی تکیه و استناد کنیم که مهمترین این منابع شاهنامه فردوسی است که بیگانه ستیز است و روحیه بیداری را در جامعه می‌دمد و ما در شرایط امروز جامعه به این روحیه نیاز وافری داریم.

مرادی با تاکید بر اینکه متن شاهنامه باید بازخوانی شود، افزود: دبیرخانه‌ای را در حوزه هنری خراسان رضوی با رویکرد پرداختن به متون حماسی دایر کرده ایم تا تولیدات مبتنی بر نیاز‌های جامعه شکل بگیرد به همین خاطر از بین مجموعه داستان‌های شاهنامه حکیم فردوسی، رزمنامه ایران و توران را که متناسب‌ترین بخش با شرایط امروزی است برگزیدیم که کلید واژه‌های حاکم در آن تقابل دو جبهه حق و باطل است و با توجه به تحولات ۴۰ ساله اخیر همواره این تقابل را در کشورمان با دشمنان داشته ایم.

دبیر نخستین جایزه داستان‌های حماسی گفت: بیش از هر زمانی احتیاج داریم که هنرمندان ما خوی فردوسی داشته باشند چرا که فردوسی در زمان تاخت و تاز بیگانگان و زمانی که زبان فارسی در خطر فراموشی بود این شاهکار بزرگ را خلق کرد و ما امروز به هنرمندانی نیاز داریم که شرایط امروز جامعه را درک و پیوند‌های دینی و ملی ما را در قالب‌های هنری ثبت و ماندگار کنند.

مرادی با بیان اینکه هنرمند امروز ما باید حماسه‌ها، دستاورد‌ها و توانمندی‌های انقلاب اسلامی را ببیند و به دشمنان و پدیده‌ها بی تفاوت نباشد، افزود: علاقه‌مندان برای شرکت در این جایزه تا ۱۵ آبان فرصت دارند طرحواره داستان خود را به دبیرخانه ارائه کنند تا با استفاده از چند واژه «داد» به معنای عدالت خواهی و ظلم ستیزی، «پهلوانی»، «راستی»، «خرد»، «آبادانی» و «میهن دوستی»، داستان بلند با محدودیت حداکثر ۱۵۰۰۰ کلمه خلق کنند.

وی افزود: از میان طرح‌های ارسالی نهایتا ۱۵ طرحواره انتخاب و با کمک چهار میلیونی حمایت خواهند شد و ۲۵ اردیبهشت همزمان با زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی در مراسم اختتامیه به ۳ برگزیده اول تا سوم جوایزی به ارزش ۱۰ میلیون، ۵ میلیون و ۳ میلیون تومان پرداخت می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لغت نامه ورزشی