گردان61 پایگاه هوایی بوشهر


گردان61 پایگاه هوایی بوشهر

نخستین واکنش به حمله عراق به ایران از پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر صورت گرفت.

گردان61 پایگاه هوایی بوشهربه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، ظهر روز 31 شهریورماه 1359 ، آغاز جنگ تحمیلی و شلیک نخستین گلوله توپ به سوی ایران از سوی صدام، سنگ اندازی این دیوانه را پاسخی قاطع می بایست.
پایگاه هوایی ششم شکاری بوشهر، ساعت 16 بعد از ظهر یعنی دقیقا دو ساعت پس از آغاز جنگ تحمیلی.
پرواز 4 فروند فانتوم از پایگاه هوایی بوشهر به مقصد پایگاه شعیبیه عراق در بصره؛ این پایگاه یکی از مهم ترین تاسیسات نظامی عراق است.
دسته پروازی چهارتایی متشکل از چهار فروند فانتوم از بوشهر به پرواز درآمد. جنگنده‌ها در دل آسمان آرایش گرفتند و خط ساحلی را از طریق بندر دیلم و قروه به سوی خسروآباد و سپس به سوی آبراه اروندرود در آسمان عراق پی گرفتند.
عراقی‌ها انتظار چنین پاسخ سریعی را نداشتند. آنها مطمئن بودند که حمله نخستین آنها به اندازه کافی کارآمد بوده که تا چهل و هشت ساعت نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران را از هرگونه عکس‌العملی بازدارد.
در میان بهت و ناباوری عراقی ها پایگاه شعیبیه در زیر انبوهی از آتش چهار جنگنده ایرانی قرار گرفت؛ بدون این که دفاع هوایی عراق مقاومتی از خود نشان دهد.
نخستین عملیات هوایی پایگاه بوشهر آن قدر قوی و کارآمد بود که تا چند هفته بعد میگ های 23 و 25 عراق بر فراز آسمان ایران پیدایشان نشدو عراق مجبور شد آنها را به پایگاه الولید در مرز اردن منتقل کند.


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس/ استوری عجیب ژیلا صادقی که برایش دردسرساز شد!