گاز گرفتن زبان در خواب: 12 مهمترین علت و درمان گاز گرفتن زبان در خواب


گاز گرفتن زبان در خواب: 12 مهمترین علت و درمان گاز گرفتن زبان در خواب

همه ما در طول روز آنقدر خسته می شویم که برای داشتن روز خوب دیگری نیاز داریم که خواب شبانه بهتری داشته باشیم. اگر زمانی که در خواب به سر می بریم اتفاق ناخوشایندی رخ بدهد، بدون شک این اتفاق می تواند روال خواب شبانه ما را به هم بزند. در واقع ما قادر نیستیم بیشتر چیزهایی که به هنگام خواب برایمان رخ می دهد را احساس کنیم اما اگر آن چه در طول خواب احساس...

همه ما در طول روز آنقدر خسته می شویم که برای داشتن روز خوب دیگری نیاز داریم که خواب شبانه بهتری داشته باشیم. اگر زمانی که در خواب به سر می بریم اتفاق ناخوشایندی رخ بدهد، بدون شک این اتفاق می تواند روال خواب شبانه ما را به هم بزند. در واقع ما قادر نیستیم بیشتر چیزهایی که به هنگام خواب برایمان رخ می دهد را احساس کنیم اما اگر آن چه در طول خواب احساس می کنیم تجربه ای دردناک باشد، قطعا متوجه آن ها خواهیم شد . یکی از چیزهایی که اکثرا در هنگام خواب متوجه آن میشویم گاز گرفتن زبان در خواب است. این تجربه دردناک قطعا باعث می شود که از خواب بیدار شوید و خواب شما را مختل می کند. در اینجا ما به دلایل احتمالی این تجربه و چگونگی درمان گاز گرفتن زبان در خواب می پردازیم.

گاز گرفتن زبان در خواب: 12 مهمترین علت و درمان گاز گرفتن زبان در خواب

علت های گاز گرفتن زبان در خواب

۱. تکانهای شدید در خواب

گاز گرفتن زبان در خواب تجربه ای بسیار رایج میان اکثر افراد است. این تجربه در اکثر موارد کاملا طبیعی است و با هیچ علت جدی یا خطرناکی در ارتباط نیست. برخی از تکان های بدن شما در هنگام خواب موجب شکل گرفتن این تجربه می شوند که هیچ خطری هم برای شما به همراه ندارد. با این وجود، برخی اوقات علت های دیگری موجب گاز گرفتن زبان در هنگام خواب می شوند.

۲. تشنج در خواب

تشنج یکی از علت های گاز گزفتن زبان در هنگام خواب است. تشنج حرکات و واکنش هایی غیرقابل کنترل را در بدن موجب می شود و به این ترتیب بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر تا کنون تجربه تشنج داشته اید یا فردی را دیده اید که چنین حمله ای به او دست داده است خوب می دانید که در هنگام تشنج واکنش های بدن از کنترل ما خارج می شود. بنابراین گاز گرفتن زبان می تواند علامت تشنج شبانه یا تشنج در خواب باشد. شما این تجربه را کاملا احساس می کنید و در چنین شرایطی لازم است که فورا به پزشک مراجعه کنید.

عکس برداری از سر در این وضعیت یکی از اقدامات اساسی و ضروری است زیرا باید امواج مغزی شما به هنگام خواب مورد معاینه و بررسی قرار بگیرند. احتمالا به هنگام بیداری بدن شما هیچ واکنشی نشان نمی دهد یا واکنش های موجود را آشکار نمی سازد اما در شب وقتی بدن شما در حال استراحت به سر می برد و مغز شما به کار کردن ادامه می دهد این واکنش ها نیز رخ می دهند.

در صورت لزوم پزشک داروهایی را برایتان تجویز می کند و به شما توصیه می کند که تغییری در برنامه های روزانه و رژیم غذایی خود بوجود آورید تا از بروز مجدد این اتفاق جلوگیری کنید.

مطلب مرتبط: سفیدی زبان: ۱۶ درمان خانگی سفید شدن زبان که خیلی سریع و موثر است

۳. دندان قروچه

دندان قروچه یکی دیگر از علت های گاز گرفتن زبان در خواب است. وقتی دندان قروچه می کنید، ممکن است بطور اتفاقی زبان خود را هم گاز بگیرید. بسیاری از افراد تحت تاثیر اختلال دندان قروچه قرار دارند. این اختلال ریشه در علت های متعددی دارد که برخی از آن ها عبارتند از اضطراب، افسردگی، اعتیاد به نوشیدنی های الکی و بسیاری علت های دیگر. برای جلوگیری از گاز گرفتن زبان در خواب باید کمی عمیق تر به بررسی این اختلال بپردازید و علت های اصلی آن را پیدا کنید. با حذف این علت ها خواهید دید که دیگر در خواب زبان خود را گاز نمی گیرید.

۴. اختلال حرکتی ریتمیک

اختلال حرکتی ریتمیک را نیز می توان یکی دیگر از علت های گاز گرفتن زبان در خواب دانست. این اختلا موجب می شود بدن ما بطور غیرقابل کنترلی حرکت کند و هیچ کاری از ما ساخته نخواهد بود. علت های شکل گیری چنین اختلالی همچنان ناشناخته هستند. این اختلال با عملکردهای مغزی ما در ارتباط است و برخی افراد خاص به این اختلال مبتلا هستند. داروهای خاصی برای کمک به درمان این اختلال وجود دارد اما درمان قطعی و شناخته شده ای برای آن تعیین نشده است.

۵. داشتن ارتودنسی در دهان

برخی اوقات داشتن ارتودنسی در دهان می تواند موجب گاز گرفتن زبان شود. بویژه اگر مدت کوتاهی است که آن ها را در دهان خود گذاشته اید و هنوز به آن ها عادت ندارید احتمالا بیشتر زبانتان را گاز می گیرید. کنار آمدن با ارتودنسی ممکن است چندان راحت نباشد و در هنگام خواب که ما کنترل کاملی بر حرکات خود نداریم احتمالا چیزهایی مثل گاز گرفتن زبان را تجربه می کنیم. شاید شما عادت دارید که به شکل خاصی بخوابید ( مثلا فک شما در وضعیت متفاوتی قرار بگیرد) اما با داشتن ارتودنسی در دهان چنین وضعیت هایی عملا غیرممکن می شوند. در این شرایط زبان شما فضای زیادی نخواهد داشت و بنابراین تجربه هایی دردناک برایش به وجود خواهد آمد.

گاز گرفتن زبان در خواب: 12 مهمترین علت و درمان گاز گرفتن زبان در خواب

مطلب مرتبط:۲۴ درمان خانگی سندرم سوزش دهان +علائم و علت سوزش زبان و دهان

۶. آپنه در خواب

آپنه در خواب (وقفه تنفسی در خواب) زبان ما را شل تر می کند. وقتی زبان کاملا شل می شود، می تواند جایی در گلو یا بین دندان ها بیفتد، نفس کشیدن سخت تر می شود و در این هنگام احتمال گاز گرفتن زبان بیشتر می شود. ممکن است این اتفاق چندین بار در طول شب رخ دهد و دانستن چگونگی درمان این وضعیت بسیار مهم است. به این منظور لازم است که به پزشک مراجعه کنید و از او راهنمایی بخواهید. در طول درمان لازم است که از دارو نیز استفاده کنید. دارو به شما کمک می کند تا در هنگام خواب این وضعیت را کنترل کنید و از صدمه زدن به خودتان جلوگیری کنید.

۷. استرس داشتن

استرس می تواند منجر به وضعیت های گوناگونی در بدن ما شود که یکی از آن ها گاز گرفتن زبان است. شاید بدن ما شب هنگام با انجام چنین حرکاتی در حال مقابله کردن با این شرایط وحشتناک یا همان استرس است و کنترل این حرکات نیز از عهده ما خارج است. زنان باردار نیز در دوران بارداری به دلیل هورمون هایی که بدن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد احتمالا گاز گرفتن زبان در خواب را تجربه می کنند.

۸. عفونت های بدن

عفونت هایی مثل بیماری لایم نیز یکی از علت های احتمالی گاز گرفتن زبان در خواب هستند. این وضعیت مغز ما را تحت تاثیر قرار می دهد و سیگنال های اشتباهی را به سیستم عصبی مرکزی ما ارسال می کند. این سیگنال ها موجب بروز حرکت های غیرقابل کنترلی در بدن می شوند. بیماری لایم حتی می تواند منجر به تشنج های شبانه نیز بشود. به این ترتیب لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید و معاینات لازم را انجام دهید. پروبیوتیک ها از جمله داروهایی هستند که در درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. پروبیوتیک ها فلور گوارشی شما را ترمیم می کنند و گوارش تان را متعادل می سازند.

درمان های بعد از گاز گرفتن زبان

۱. مراجعه به پزشک برای جراحت های شدید

وقتی زبان تان را گاز میگیرد و آسیبی به آن وارد می کنید، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که آن بخش آسیب دیده را درمان کنید. وخامت این جراحت بسته به علت و ریشه آن می تواند متغیر باشد. برخی اوقات جراحات بوجود آمده بسیار دردناک هستند و حتی زخم هایی نیز روی زبان به وجود می آید. در موارد حاد تر این جراحات با خونریزی همراه خواهند بود. در چنین مواردی پیشنهاد می شود که حتما به پزشک مراجعه کنید. اگرچه ممکن است این جراحت یک جراحت ساده و بی اهمیت به نظر برسد اما علت به وجود آمدن آن ممکن است خطرناک تر از تصور شما باشد. برخی از علت هایی که در بالا به ذکر آن ها پرداختیم واقعا خطرناک هستند و در صورتیکه درمان نشوند می توانند تهدیدی جدی برای زندگی و حیات فرد به شمار روند.

بنابراین وقتی از خواب بیدار شدید و جراحتی جدی را در زبان خود دیدید، با پزشک خود تماس بگیرید و معاینات لازم را انجام دهید. اگر این جراحت چندان جدی نیست، می توانید قبل از مراجعه به دکتر و پیدا کردن علت گاز گرفتگی زبان از درمان های خانگی برای کاهش درد خود استفاده کنید.

مطلب مرتبط:درمان خشکی دهان و زبان: ۲۰ درمان موثر برای رفع خشکی دهان

۲. قرار دادن تکه یخ روی محل جراحت

می توانید یک چیز خنک روی زبان خود قرار دهید. برای این کار از تکه های یخ یا چیز دیگری استفاده کنید و آن را روی زبان تان بگذارید. این کار درد را برای مدتی ساکت می کند و به تدریج التهاب زبان را از بین می برد. ممکن است این درد بسیار شدید باشد. همه ما یک بار در عمرمان چنین دردی را تجربه کرده ایم.

۳. شستشو دهان با آب نمک

برای از بین بردن باکتری هایی که زخم دهان شما را تحت تاثیر قرار می دهند بهتر است دهان خود را با آب نمک شستشو دهید. این کار دهان شما را پاکسازی و عفونت های احتمالی را از دهان می زداید. می توانید این کار را تا زمان بهبود زخم ها یا از بین رفتن دردتان تکرار کنید.

۴. پرهیز از غذاهای داغ و پر ادویه

توصیه می شود تا زمان بهبودی از خوردن غذاهای داغ یا تند و ادویه دار پرهیز کنید. غذاهای تند درد شما را افزایش می دهد و بدون شک از خوردن غذا لذتی نخواهید برد. چیزهایی بخورید که نیازی نیست زیاد آن ها را بجوید. مایعات و مواد غذایی نرم گزینه های خوراکی بهتری در این شرایط به شمار می روند.

دوره درمان به شدت زخم و جراحت شما بستگی دارد. هرچه جراحت شدیدتر باشد، به زمان بیشتری برای بهبود کامل نیاز است. جراحت های کوچک تر در مدت کوتاهی درمان می شوند. درمان جراحت های شدید زبان کار بسیار سختی است به ویژه در شرایطی که گاز گرفتگی زبان مکرر اتفاق می افتد و ما هیچ اقدامی برای درمان آن نمی کنیم.

به همین دلیل پیدا کردن علت اصلی برای بروز چنین وضعیتی بسیار مهم است. در صورت خونریزی زخم باید حتما به پزشک مراجعه کنید. شاید در این شرایط به درمانی جدی تر نیاز داشته باشید.

این وضعیت در بیشتر موارد کاملا طبیعی است و هیچ عامل تهدیدکننده ای وجود ندارد. روال روزانه زندگی خود را بررسی کنید تا ببینید که آیا اخیرا تغییری به وجود آورده اید که می تواند منجر به این وضعیت در شما شود. اگر چیزی به ذهنتان نمیرسد، پس بهتر است از مشاوره پزشکی بهره مند شوید؛ شاید علت جدی تری برای بروز این وضعیت وجود داشته باشد.

استرس را به عنوان یک عامل احتمالی در شکل گیری این وضعیت از زندگی خود حذف کنید. سعی کنید سرگرمی های بیشتری در زندگی روزمره خود بگنجانید. اگر این کارها کمکی به مهار کردن این وضعیت نمی کند، پس بهتر است معاینات لازم را انجام دهید تا علت اصلی آن را شناسایی کنید. بدون شک، تجربه چنین دردی در خواب تجربه چندان خوشایندی برای هیچ یک از ما به شمار نمی رود.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده- فاطمه یحیی

منبع:dreamingandsleeping

گاز گرفتن زبان در خواب: ۱۲ مهمترین علت و درمان گاز گرفتن زبان در خواب

نوشته های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !