به گزارش الف، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات با انتشار توییتی به بررسی پایان‌نامه دکترای جواد جاویدنیا معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور پرداخت که در ادامه میخوانید:

امیر ناظمی نوشت:

«خواندن مقاله‌ی مستخرج از رساله‌ی دکتری ایشان «واکاوی سیاست های پالایش محتوای مجرمانه (فیلترینگ) از منظر فقهی» را پیشنهاد می‌کنم!

۱-پالایش و ایجاد محدودیت در دسترسی در‌ اینترنت زمانی موثر خواهد‌ بود‌ که پشتوانه درونی و ایمانی از داخل جامعه داشته باشد؛ اما اگر در جامعه القاء شده باشد که این یک محدودیت قانونی است‌ که حکومت صرفا برای مصالح‌ خود دست به وضع آن زده ... هیچ کارایی نخواهد داشت

۲-در شرایط امروز عبور از پالایه‌ (فیلترینگ) به‌ عنوان یک ارزش بین نوجوانان و جوانان مطرح گردیده است

۳-شیوه برخوردی که در مردم چنین القاء کند که حکومت آن‌هـا را افرادی فرض‌ کرده‌ است که قدرت تشخیص ندارند و حکومت باید برای آنچه می‌خواهند دسترسی داشته‌ باشند‌، تصمیم‌گیری کند، بسیار زننده و دارای آثار‌ منفی است‌.

۴-باید شرایطی را مهیا‌ نمود‌ که پالایش شخصی اجرا شود و افراد بالای ۱۸ سال کـه آموزش لازم‌ فکری‌ و عقیدتی و فنی را ... برای حفاظت‌ از‌ خود‌ فراگرفته، امکان استفاده‌ از‌ اینترنت‌ بدون‌ پالایش، البته با هشدارهایی لازم‌ قبل از ورود به وبگاه‌های خاص را به آنها داد

۵-ادله شرعی بر این حد از‌ اعمال پالایش یکسان نسبت به تمامی اقشار جامعه موجود نیست. لذا ثمره‌ای جز‌ هزینه فراوان و کندی سرعت دسترسی به‌ اطلاعات‌، تشویق‌ هر‌چه بـیشتر افراد به‌ عبور‌ از پالایش و... و فرصت سوزی بیشتر‌ برای جبهه‌ داخلی و فرصت‌‌سازی برای دشمنان ندارد»

جانشین خرم‌آبادی در مورد فیلترینگ چه نظری دارد؟

متن کامل مقاله جواد جاویدنیا را میتوانید اینجا بخوانید.