ابتلائات امام حسین (ع) تاریخ بشریت را همچون فانوس روشن کرده است


ابتلائات امام حسین (ع) تاریخ بشریت را همچون فانوس روشن کرده است

استاد فیاض بخش گفت: ابتلائات امام حسین(ع) چنان بلند و برجسته است که تمام طول تاریخ بشریت را همچون فانوس روشن کرده است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، محمدتقی فیاض بخش به مناسبت سوگواری دهه اول صفر در موسسه فرهنگی جلوه نور علوی به سخنرانی پرداخت و با اشاره به آیاتی از قرآن کریم درباره فرعون، گفت: ساحران جزو رعایای فرعون بودند.

کارشناس مذهبی و استاد دانشگاه افزود: ساحران روز مسابقه با حضرت موسی(ع) با سحر خود چنان چشم همه را خیره کردند که حضرت موسی(ع) لحظاتی نگران شد که مبادا نتواند مردم را قانع کند اما به دستور الهی وقتی عصای خود را افکند همه طومار آنها را درهم پیچید.

فیاض بخش ادامه داد: وقتی ساحران این معجزه الهی را مشاهده کردند چون خود به سحر آشنا بودند فهمیدند که حضرت موسی(ع) به حق سخن می‌گوید به او ایمان آوردند با وجود اینکه فرعون آنها را به بدترین عذاب‌ها تهدید کرده بود. فرعون چنان ظالم بود که نوزدان را جلوی چشم والدین سر می‌برید یا جنین را از شکم مادر خارج کرده و سر می‌برید.

این استاد دانشگاه درباره ظلم و ستم فرعون و طاغوتیان امروز عنوان کرد: امروز آن کسانی که از فرعون زمان می‌ترسند بدانند که روز قیامت خداوند ما را به عنوان شیعه محشور کرده این ساحران را مقابل ما خواهد گذشت که چرا ترسیدید.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند انسان‌ها را به خوف، مال، فرزند، جان آزمایش می‌کند، اظهارکرد: هر کس بر این موارد صبر کند خداوند او را بشارت می‌دهد به چیزهایی که نه چشمی دیده و نه گوشی وصف آن را شنیده است. علامه طباطبایی در این زمینه می‌فرماید اگر خداوند می‌توانست آنچه برای صابران آماده کرده را وصف کند به طور قطع در قرآن بیان می‌کرد اما چون قابل وصف نیست بیان نکرده است.

فیاض‌بخش با بیان اینکه علامت صابران این است که از ابتلائات الهی درباره فرزند، مال و جان سربلند خارج می‌شود، گفت: خداوند زنان و مردان صابر را هدایت می‌کند.

استاد دانشگاه گفت: ابتلائات امام حسین(ع) چنان بلند و برجسته است که نه تنها زمان خود را روشن کرده که طومار امویان، مروانیان و عباسیان را در هم پیچیده است و تمام طول تاریخ بشریت را همچون فانوس نورافکن روشن کرده است.

وی درباره آثار ابتلاء حسینی و زینبی، اظهار داشت: قرآن می‌فرماید که ما در زندگی مومن به تناسبی که می‌خواهد در مقام بالا قرار گیرد او را امتحان می‌کنیم بنابراین مومنان برای رسیدن به درجات بالای ایمان صرفا نباید به انجام اعمال نیک کفایت کنند بلکه باید قدر هر لحظه زندگی خود را دانسته و بر ابتلائات الهی صبور باشد.

فیاض‌بخش افزود: ما نباید فکر کنیم اگر یک روز نماز خود را بدون حضور خواندیم روز بعد جبران خواهیم کرد هر روز برای همان روز است، بنابراین به سادگی از امور دینی عبور نکنیم هر امر دینی پله الهی برای رسیدن انسان به سعادت است.

وی درباره ارزش و اهمیت پرداختن به حق الله، بیان کرد: اگر کسی به صورت غیرعمد یک وعده نماز نخواند حق الهی را ضایع کرده است اما اگر آن را جبران کند خداوند بخشنده و مهربان است، اما درباره آبروی مومن بخشش به این سادگی ممکن نیست بلکه شخص باید ادای دین کند.

پایان پیام/487

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

گام اول فعالیت‌های قرارگاه امداد اجتماعی تشریح شد