شرکتهای خارجی، سرمایه شرکت های افغانستان را به یغما برده اند


شرکتهای خارجی، سرمایه شرکت های افغانستان را به یغما برده اند

کابل - ایرنا - معاون اتاق تجارت افغانستان با اشاره به اتلاف منابع در برخی پیمان های همکاری مشترک میان شرکت های داخلی این کشور با طرف های خارجی گفت که برخی شرکت ها و موسسات خارجی صدها میلیون دلار پول شرکت های افغانستان که شریک کاریشان بودند را با خود برده اند.

«خان جان الکوزی» روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت که طی 17 سال گذشته دولت افغانستان و کشورهای خارجی قراردادهای همکاری زیادی را به شرکت های داخلی واگذار نکرده اند و علت آن را ضعف برنامه ریزی و مدیریت طرح شرکت های افغان برشمرده اند.
وی ادامه می دهد که به همین دلیل اغلب طرف های اصلی قرارداد های بزرگ در افغانستان، شرکت های خارجی بودند و به واسطه آنها شرکت های داخلی با درصدی از هزینه به عنوان پیمان دوم در اجرای طرح ها شراکت می کردند.
وی می گوید که در بسیاری از این نوع همکاری های مشارکتی، شرکت خارجی تمام هزینه قرارداد را از کارفرمای اصلی گرفته و به عنوان مثال تمام کار اجرایی ساختمانی یک طرح را توسط شرکت های داخلی افغانستان تمام کرده است اما با نزدیک شدن پایان کار و زمان تسویه حساب با طرف افغان پول را به خارج انتقال داده و کشور را ترک کرده اند.
الکوزی گفت که به همین دلیل شمار زیادی از شرکت های داخلی افغانستان در پرداخت دستمزد کارمندان خود مانده و بابت هزینه اجرایی طرح هایشان بدهکار مانده اند و شرکت اصلی طرف قرارداد ، سهم آنها را از درصدی مشارکت نداده است.
معاون اتاق تجارت افغانستان از این که دولت به توانایی شرکت های داخلی اعتماد نمی کند ، انتقاد کرد و گفت که تنها به دلیل این که شرکت های داخلی در تدوین طرح توجیهی و ارایه برنامه های اجرایی طرح ضعف دارند نباید قرارداد را به شرکت های خارجی داد بلکه باید توان شرکت های داخلی را بالا برد.
وی اظهار داشت که صدها میلیون دلار کمک های خارجی وارد شده به چرخه سازندگی از همین مسیر به دلیل سهیم نبودن و نداشتن قرارداد طرف افغان ، دوباره به کشور خارج و به مبادی ارسال برگشته اند و شرکت ها داخلی نه تنها از آن سودی نبرده اند بلکه متضرر هم شده اند.
به گفته الکوزی اکنون شماری زیادی از این شرکت ها که تعداد آنها به 200 نمونه می رسد ، پشت در دادگاه های افغانستان سرگردان هستند و هنوز موفق به گرفتن حق خود نشده اند.
وی از دولت خواست که به شرکت های داخلی اعتماد کند و اطمینان داد که آنها توانایی خوبی برای اجرایی کردن طرح های زیربنایی دارند و باید قراردادها مانند سایر کشورها به اعتبار شرکت های داخلی به مشارکت شرکت های خارجی گذاشته شود.
پیش از این هم شماری از نمایندگان مجلس و اداره ویژه بازرس آمریکا برای افغانستان از حیف و میل شدن پول های روند بازسازی افغانستان انتقاد کرده بودند.
در خرداد ماه امسال اداره بازرس ویژه آمریکا موسوم به سیگار اعلام کرد که یک شرکت هندی و چینی که قرار داد جاده کمربندی « قیصار- لامان» را در استان بادغیس در شمال غرب افغانستان بر عهده داشت با هزینه 249 میلیون دلار برای طرح 233 کیلومتری این جاده ، تنها 15 درصد آن را انجام داده است.
کل هزینه برآورد شده اولیه برای احداث این جاده 721 میلیون دلار بود که با هزینه حدود 35 درصد این کل این اعتبار تنها نزدیک به 35 کیلومتر آن ساخته شده است.
بسیاری از کمک های مالی که کشورهای خارجی به افغانستان می کنند با سر جمع هزینه ماموریت مستشاران، برگزاری دوره های نظامی ، تامین تجهیزات و مهمات و خرید آذوقه و سوخت نیروهای ارتش و تعدادی از خدمات تثبیت کننده جمعیت و ممانعت از مهاجرت فاکتور می شود.
آساق*291*1104*1663**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی بهاره رهنما از اکسسوری عجیب ولی شیک صورتش/ خیلی شبیه عینکه ولی شیشه نداره!+عکس