سایه «شبح خاشقچی» بر«داووس کویر»


سایه «شبح خاشقچی» بر«داووس کویر»

قتل «جمال خاشقجی» بر روند اقتصادی و سیاسی و نظامی عربستان تاثیرات منفی گذاشته است به طوری که برگزاری اجلاس سرمایه گذاری در سایه این قتل برگزار می شود و برنامه «بن سلمان» برای جذب میلیاردها دلار با چالش روبه رو شده است.

خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل- فاطمه دوستدار: سایه ترور «جمال خاشقجی» روزنامه نگار و منتقد عربستانی همچنان بر ریاض خیمه افکنده است و تاثیرات اقتصادی و سیاسی و نظامی آن بر این کشور ادامه دارد به طوری که برگزاری اجلاس سرمایه گذاری «داووس در کویر» در ریاض تحت تاثیر این جنایت قرار گرفته است و برخی کشورها و نهاد مختلف اقتصادی و رسانه ای آن را تحریم کردند.

اما با وجود عقب نشینی گسترده بین المللی از این اجلاس، مقامات سعودی اصرار بر برگزاری این اجلاس که هدفش جذب سرمایه برای کشور نفت خیز عربستان است، داشتند و با همین اصرار امروز (سه شنبه یکم آبان) ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در سایه تدابیر شدید امنیتی در هتل «ریتز کارلتون» ریاض آغاز شد.

مقامات سعودی تلاش دارند تا بی توجه به بازتاب قتل خاشقجی این اجلاس را که حادثه مهم اقتصادی برای این کشور به شمار می آید، برگزار کنند تا بتواند در طرح های جدید میلیارد دلاری سرمایه گذاری کنند و سودکلانی به دست آورند.

ریاض برای برگزاری این اجلاس اقتصادی سرمایه گذاری کلانی کرده است، اما اجرای جنایت «جمال خاشقجی» باعث شد تا این اجلاس تحت الشعاع این جنایت قرار گیرد؛ زیرا سعودی ها درصدد بودند تا از این اجلاس سود تجاری ببرند و بتواند گامی در راستای تحقق برنامه چشم‌انداز 2030 عربستان سعودی بردارند و به این ترتیب وابستگی این کشور را به نفت کاهش دهند و فعالیت های دیگر اقتصادی را تقویت کنند و تجارت غیرنفتی با کشورهای دیگر برقرار کنند.

ریاض شاید نمی اندیشید ترور «خاشقجی» تاچه میزان می تواند بر روند اقتصادی و سیاسی و نظامی این کشور تاثیر بگذارد، اما عقب نشینی شمار زیادی از کشورها و شرکت های اقتصادی و رسانه ای نیز مانع نشد تا ریاض به خاطر حفظ اعتبار خود از برگزاری این اجلاس که سرمایه گذاری کلانی برآن کرده بود، دست بکشد.

باوجود اینکه برخی از کشورها و شخصیت های تجاری آمریکایی و اروپایی از حضور در این اجلاس امتناع کردند؛ اما کشورهای آسیایی مانند چین و ژاپن برای منافعشان در این اجلاس حضور داشتند و برخی از کشورهای اروپایی مانند روسیه نیز مسئله خاشقجی را از مسئله اقتصادی جدا دانستند و درآن مشارکت کردند. به طوری که می بینیم «عمران خان» نخست وزیر پاکستان حضور خود در این اجلاس را اینگونه توجیه می کند که در اجلاس سرمایه گذاری ریاض شرکت می کند، اگرچه از کشته شدن خاشقجی داخل کنسولگری عربستان در استانبول ناراحت است.

عمران خان معتقد است که در اجلاس می تواند معاملات تجاری با دیگر کشورها منعقد کند، زیرا کشورش نیاز مبرم پول است.

شاید بتوان اصرار عربستان بر برگزاری این اجلاس را اینگونه گفت که ریاض پس از اوج گیری تحریم ها به این نتیجه رسیده که گرچه این اجلاس با حضور حداکثری کشورها و نهادهای اقتصادی روبه رو نمی شود، اما نمی توان از سود حداقلی آن نیز گذشت. همانگونه که برخی معتقدند که عقب نشینی از این اجلاس ضربه سنگینی به برنامه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان است و به همین دلیل این اجلاس را محکوم به شکست می دانند، اما ریاض همچنان آن حلقه نجاتی برای چشم انداز 2030 می داند.

عربستان از زمان برملا شدن کشته شدن «خاشقجی» تلاش کرد تا خود را مبرا کند و با تنگ شدن فشار های بین المللی بر مرگ وی اعتراف کرد؛ اما هیچ کدام از این تلاش ها نتوانست که سایه «خاشقجی» را از سر ریاض بردارد و باید دید که حضور حداقلی برخی کشورها و موسسه های اقتصادی چقدر می تواند به ریاض برای انعقاد قراردادهای میلیاردی به منظور حمایت مالی پروژه های چشم انداز 2030 کمک کند./

پایان پیام/44

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

رابطه سوره قدر و امامت