لایحه کاپیتولاسیون همچون عهدنامه ترکمانچای خفت‌بار بود/نقش افشاگرانه امام راحل هیمنه آمریکا را درهم شکست


لایحه کاپیتولاسیون همچون عهدنامه ترکمانچای خفت‌بار بود/نقش افشاگرانه امام راحل هیمنه آمریکا را درهم شکست

دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به هشدار امام راحل نسبت به لایحه خفت‌بار کاپیتولاسیون گفت: سخنرانی امام راحل هیمنه آمریکای مستکبر را درهم شکست. ابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین در گفت‌وگوی با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های...

دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به هشدار امام راحل نسبت به لایحه خفت‌بار کاپیتولاسیون گفت: سخنرانی امام راحل هیمنه آمریکای مستکبر را درهم شکست.

لایحه کاپیتولاسیون همچون عهدنامه ترکمانچای خفت‌بار بود/نقش افشاگرانه امام راحل هیمنه آمریکا را درهم شکستابوالقاسم رئوفیان، دبیرکل حزب ایران زمین در گفت‌وگوی با خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر فرارسیدن سالروز اعتراض امام خمینی (ره) به لایحه کاپیتولاسیون گفت: کاپیتولاسیون در ایران ریشه در دوران قاجار دارد اما دردوران پهلوی دوم در سال ۱۳۴۳ پیمان وین درمجلس شورای ملی به تصویب رسید و در اینجا بود که لایحه کاپیتولاسیون آمریکایی در ایران جان گرفت که برطبق پاراگراف ۳۷ آن دادگاه‌های ایران از حق رسیدگی به جرائم مستشاران امریکایی و گرفتن غرامت ازآنان محروم شدند.

دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به سخنرانی تاریخی امام راحل درباره لایحه خفت‌بار کاپیتولاسیون تصریح کرد: این لایحه خفت بارباعث شدتا امام خمینی (ره) آن سخنرانی تاریخی را ایراد و خطاب به ارتش و علماء وسیاسیون و مراجع و... اعلام خطر کنند.

وی با بیان اینکه سخنرانی امام راحل هیمنه آمریکای مستکبر و شاه مستبد ایران را درهم شکست، خاطرنشان کرد: بنیانگذار کبیر انقلاب سکوت در برابر این توافق ذلت‌بار را گناه دانست و در روز‌های خفقان دوران ستمشاهی فریاد برآورد که این قانون احیاءکایپتولاسیون درایران است.

رئوفیان فرازهایی از سخنان تاریخی امام خمینی(ره) را یادآور شد و تصریح کرد: همانطور که در سخنرانی امام راحل نیز به آن اشاره شد، کاپیتولاسیون به معنای آن بود که اگر شاه مملکت سگ آمریکایی‌‌ها رازیر بگیرد، در محکمه آمریکائیها باید محاکمه شود اما اگر آشپز آمریکایی به شخص اول مملکت اهانت کند، دادگاه‌های ایران حق محاکمه او را ندارند.

وی با اشاره به هشدار امام به حوزه و دانشگاه و سیاسیون نسبت به این لایحه خفت‌بار اظهار کرد: در آن زمان بسیاری از نخبگان جامعه همراه با امام راحل نسبت به این لایحه معترض شده و آن راخفت بارتر از عهدنامه ترکمانچای برشمردند.

این فعال سیاسی ادامه داد: در نهایت لایحه کاپیتولاسیون و الحاق ایران به آن در کنار سخنرانی افشاگرانه امام در افشای ماهیت ذلت‌بار این لایحه، جان تازه‌ای به نهضت امام خمینی بخشید و به حرکت نهضت خرداد ۴۱ شتاب داد و این مساله را می‌توان سرآغاز نهضت امام راحل در ۱۵ خرداد ۴۲ دانست.

رئوفیان در بخش دیگری از سخنان خود به مقایسه آمریکای فعلی به رهبری ترامپ با شرایط آن زمان پرداخت و اظهار کرد: آیا انعقاد بزرگترین قرارداد تسلیحاتی آمریکا در تاریخ این کشور با عربستان سعودی که سرسخت‌ترین دشمن ما در منطقه به شمار می‌رود، نباید خوش‌خیالان امروز را هشیار کند که آمریکای دوران بعد از انقلاب جنگ‌افروزتر ازآمریکای پیش ازانقلاب ۵۷ است.

وی با بیان اینکه آمریکا در طی این سالها بارها توسط ملت ایران تحقیر شده است، خاطرنشان کرد: آمریکا در ۸ سال جنگ تحمیلی که حمایت همه‌جانبه‌ای را از عراق داشت، از ملت ایران شکست خورد، در حادثه طبس رسوا شد و ایالت متحده آمریکا هنوز بعد از ۴۰ سال توطئه‌چینی علیه ایران ناکام مانده است، در نتیجه در عجبم که چرا برخی سیاسیون امروز کشورمان به ماهیت خبیث دولت آمریکا پی نبرده‌اند.

دبیرکل حزب ایران زمین با اشاره به بیانات استکبارستیزانه امام راحل اظهار کرد: مانیفست امام و وصیت نامه سیاسی-الهی این عالم فرزانه انقلاب درباره چگونگی مبارزه با آمریکا بسیار روشن است، از طرفی بیانات مقام معظم رهبری جانشین بر حق امام راحل نیز رهنمودهای بسیاری را در مواجهه با آمریکا به ما می‌آموزد.

وی در پایان با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد آمریکایی‌ها فکر سلطه بر ایران را نیز در سر بپروردند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در سلطه گری و چپاول شناگر ماهری هستند و نمونه آن را امروز در جریان عربستان شاهد هستیم که چه بر سر مردم عربستان می‌آوددو چگونه این گاو شیرده را می‌دوشد.

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(ویدیو) ورود پیکر شهدای خدمت به فرودگاه مهرآباد برای انتقال به قم