مشارکت در اخلال نظام ارزی کشور به مبلغ بیش از 151 میلیون دلار با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد


مشارکت در اخلال نظام ارزی کشور به مبلغ بیش از 151 میلیون دلار با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات 5 متهم ارزی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی آغاز شد.  

مشارکت در اخلال نظام ارزی کشور به مبلغ بیش از 151 میلیون دلار با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد اتاق خبر 24:

اولین جلسه رسیدگی به اتهامات ۵ متهم ارزی، در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم مفسدان و اخلالگران اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام و به صورت علنی برگزار شد.

گزارش تصویری دادگاه را اینجا ببینید.

فیلم دادگاه را اینجا ببنید.

نماینده دادستان تهران در قرائت کیفرخواست صادره گفت: اینکه دشمنان نظام در تمام سال‌های پس از انقلاب اسلامی به ویژه در سالیان اخیر بر تحریم‌های ظالمانه اقتصادی تمرکز کرده اند موضوع جدیدی نیست و هدف آن‌ها ایجاد نارضایتی در بین مردم است؛ اما تحریم‌ها به تنهایی نمی‌تواند یک جامعه اسلامی را در تنگنا و فشار قرار دهد بلکه در صورتی می‌تواند به هدف خود برسد که اقتصاد آن کشور اقتصادی سالم و پویا و درون‌زا نباشد.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: متاسفانه در سالیان اخیر در موضوعات اقتصادی سازوکار‌های نظارتی به شکل درستی شکل نگرفت و نظام پولی و بانکی خروجی و عملکرد مناسبی نداشته است.

وی افزود: با زمزمه‌هایی مبنی بر خروج امریکا از برجام در حالی که هنوز هیچ تحریمی اعمال نشده است افرادی سودجو و منفعت طلب با ایجاد جوی روانی در بازار ارز موجب افزایش قیمت بی سابقه ارز، سکه و طلا شدند.

نماینده دادستان تهران عنوان کرد: این اقدام افراد سودجو زمینه خروج سرمایه‌های مردم را از بانک‌ها و از عرصه تولید فراهم کرده است.

وی افزود: کاهش ارزش پول ملی افزایش تورم و افزایش قیمت لوازم خانگی، مسکن و سایر مایحتاج مردم را به دنبال داشته است.

نماینده دادستان تهران خاطرنشان کرد: اگرچه اعمال تحریم‌های خارجی و ایجاد یک جو تبلیغاتی توسط دشمن در ایجاد این جو روانی موثر بوده است، اما این اقدامات جدید نبوده است و این اقدامات دشمن سابقه‌دار بوده است.

وی گفت: دولت در سالیان اخیر جهت مدیریت بازار ارز اقدام به توزیع ارز مبادله‌ای کرده است که به علت عدم نظارت صحیح بر این موضوع متاسفانه برخی از صرافی‌ها با سواستفاده از برخی خلا‌های قانونی و رانت‌ها به عنوان پیاده نظام دشمن در راستای اهداف دشمن قدم برداشته‌اند.

نماینده دادستان تهران افزود: این افراد با همکاری تعدادی از دلالان بازار ارز و سواستفاده از کارت‌های ملی افراد مختلف، ارز‌های مداخله‌ای بازار را تصاحب کرده‌اند که این کارشان موجب افزایش قیمت ارز و کالا‌های اساسی شده و موجب افزایش نارضایتی‌ها گردیده است.

وی ادامه داد: اگرچه اعمال برخی سیاست‌های نادرست توسط بانک مرکزی بر این افزایش قیمت‌ها موثر بوده است، اما اقدامات برخی افراد سودجو موجب شده که امکان استفاده و بهینه از ارز‌های مبادله‌ای صورت نگیرد.

نماینده دادستان تهران بیان کرد: مداخله کلان در معاملات ارزی توسط این افراد موجب شده است ارز‌های مداخله‌ای بانک مرکزی به جای اینکه صرف حمایت از تولید داخل و واردات اقلام ضروری مثل دارو‌ها شود به دست افراد سودجو بیفتد و در گاوصندوق‌های آن‌ها نگهداری شود.

وی افزود: بدیهی است اخلال دز نظام ارزی کشور به اقدامات یک شخص واحد وابسته نیست بلکه تحقیقات نشان می‌دهد اقدامات افراد زیادی در این موضوع موثر بوده است.

وی اسامی و اتهامات متهمان را به شرح زیر اعلام کرد:

۱) احسان صفوی امیر فرزند محمد بازداشت از تاریخ ۱۷ مردادماه ۹۷، اهل و ساکن تهران، مدیرعامل شرکت صرافی صفوی متاهل با تحصیلات دیپلم و همچنین شرکت صرافی صفوی به عنوان شخص حقوقی مرتکب جرم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۴۱ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۳۹۰ دلاربه طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد متهم هستند.

۲) بهزاد بهرامی، فرزند احمد بازداشت از تاریخ ۲۰ مردادماه سال ۹۷، متولد ۱۳۳۹ اهل و ساکن تهران، مدیرعامل شرکت بهرامی متاهل و تحصیلات دیپلم، همچنین شرکت صرافی بهرامی به عنوان شخص حقوقی مرتکب جرم متهم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۳۹ میلیون و ۱۹۰ هزار و ۸۵۰ دلار به طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد متهم هستند.

۳) سید مازن قائنی فرزند سید جواد بازداشت از تاریخ ۲ مردادماه سال ۹۷ متولد ۱۳۴۶ اهل و ساکن تهران مدیرعامل شرکت صرافی قائنی، متاهل به همراه شرکت صرافی قائنی به عنوان شخص حقوقی مرتکب جرم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ سی میلیون دلار به طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد، متهم هستند.

۴) مجید انصاری فرزند عظیم بازداشت از تاریخ ۱۷ مردادماه ۹۷ متولد ۱۳۴۱ اهل و ساکن تهران، مدیر عامل شرکت صرافی ایران زمین، متاهل با تحصیلات دیپلم به همراه شرکت صرافی ایران زمین به عنوان شخص حقوقی مرتکب جرم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۲۴ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۴۵۰ دلار به طور صوری و با سوء استفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد متهم هستند.

۵) پیمان ارغوانی فرزند محمود بازداشت از تاریخ ۱۷ مردادماه سال ۹۷ متولد ۱۳۶۳ اهل و ساکن تهران مدیر شرکت صرافی ارغوان، مجرد و با تحصیلات لیسانس به همراه شرکت صرافی ارغوان با عنوان شخص حقوقی مرتکب جرم به مشارکت در اخلال در نظام ارزی کشور به صورت عمده از طریق خرید و فروش غیرقانونی به مبلغ ۱۵ میلیون و ۷۸۷ هزار و ۹۸۴ دلار به طور صوری و با سوءاستفاده از کارت‌های ملی اشخاص متعدد، متهم هستند.

نماینده دادستان تصریح کرد: مجموع مبالغ مربوط به ۵ متهم، مبلغ ۱۵۱ میلیون و ۱۱۲ هزار و ۶۷۴ دلار است.

خبر در حال تکمیل است...


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


غربالگری دوم بارداری/ ویدئو