آبرسانی به تهران در شرایط اضطراری


آبرسانی به تهران در شرایط اضطراری

وقتی زلزله رودبار در استان گیلان در تابستان 69 اتفاق افتاد شایعه وقوع زلزله مهیبی در تهران بر سر زبان ها افتاد که خوشبختانه اتفاق نیافتاد.

آبرسانی به تهران در شرایط اضطراریبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ زلزله 21 آبان پارسال در کرمانشاه و به دنبال آن زلزله ای در ملارد در 29 آذر پارسال که تهران را لرزاند، دوباره ترس به جان ساکنین تهران و مسئولان این کلان شهر و­ پایتخت انداخت.

از برآورد کارشناسان و مطالعات کمیته مشترک ایران و ژاپن در سال 2006 این نتیجه بدست امد که اگر در تهران زلزله ای به بزرگی 6 ریشتر اتفاق بیافتد 4 میلیون نفر برای 90 روز بی آب می مانند در حالی که آستانه تحمل مردم در شرایط بی آبی در شهرهای بزرگ در کمتر از یک ماه است.

وقوع زلزله حتی برای یک روستا نیز چالش است چه رسد به کلان شهری مانند تهران با جمعیتی چندین میلیونی، به همین دلیل شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر و­ استان متشکل از شرکت آب و فاضلاب استان تهران، شهرداری، شورای شهر و استانداری و شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل شد تا در صورت وقوع زلزله در تهران بتوانند برای آبرسانی اضطراری به مردم چاره ای بیاندیشند.

مدیر دفتر مدیریت بحران شرکت آبفای استان تهران می گوید: طرحی به عنوان آب رسانی اضطراری محله محور برای 374 محله تهران در نظر گرفته شد، تا هر شهروند تهرانی بعد از وقوع زلزله با پیمودن هزار متر به این مخازن آب اضطراری برسد و آب مورد نیازش را برداشت کند.

عبدالله مظفری افزود: 80 مخزن بزرگ آب به حجم 2 میلیون متر مکعب در حال بهره برداری است که اغلب این مخازن درمناطق مرتفع تهران قرار دارد. (­ اختلاف ارتفاع در شهر تهران بین 800 تا هزار متر است )

وی می افزاید : برای مناطق میانی و پایین شهر که مخزن آب کمتری دارند، 194 مخزن به شکل کپسولی و به ظرفیت صد متر مکعب ساخته می شود که تاکنون سه مخزن از این نوع به بهره برداری رسیده است.

عمر برخی از مخازن قدیمی حدود 50 سال است که براین اساس برای استفاده از آنها در شرایط اضطراری آب رسانی مانند زلزله باید از شیرهای قطع اضطراری هوشمند که در زیر این مخازن آب قرار می گیرد استفاده شود تا در زمان وقوع حادثه؛ آب در 80 مخزن به ظرفیت 2 میلیون متر مکعب ذخیره شود و همچنین برای مصارف عمومی به شیرهایی برای برداشت آب مجهز شود.

برای نصب مخازن کپسولی شکل­ از جنس فولاد و چدن نیز­ بنا بر جمعیت محله 2 تا 7 مخزن ساخته می شود. ظرفیت هرکدام از این مخازن صد متر مکعب است.

نکته جالب توجه این است که این مخازن قابلیت اتصال به سامانه هوشمند به زلزله را نیز دارد تا در مدت زمان 5 تا 25 ثانیه قبل از وقوع زلزله، سامانه می تواند اطلاع رسانی کند تا مخازن آب ، آماده بهره برداری شود.

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان تهران می گوید: تا پایان امسال سی مخزن اضطراری آب ساخته می شود و در نظر داریم در طول سه سال و نیم همه مخازن ساخته و وارد مدار بهره برداری شود

محمدرضا بختیاری می افزاید: با ساخت این مخازن؛ 7 میلیون و 800 هزار متر مکعب آب برای جمعیت 9 میلیونی تهران
ذخیره می شود تا آب مورد نیاز در سه روز بعد از وقوع زلزله تامین شود.

وی ادامه داد: برای ساخت مخزن های اضطراری کپسولی شکل 300 تا 350 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با هماهنگی شورای شهر از طریق تبصره 3 تامین خواهد شد.

تبصره 3 یک ظرفیت قانونی برای افزایش آب بهاست که در طرح های خاص از آن استفاده می شود و در قبوض آب پیش بینی و لحاظ خواهد شد.

بنابه گفته مسئولان آب شهر تهران ؛70درصد مخازن شهر تهران در شرایط زلزله مقاوم و ایمن هستند، برای 30درصد دیگر نیز برنامه ریزی شده است.

سوال اینجاست که در شرایط فعلی آمادگی کافی و کاملی برای مواجه شدن با حوادث نداریم اما اگر همه شرایط آبرسانی اضطراری فراهم باشد چه کسانی در آن روزهای پراضطراب و پرخطر کار آبرسانی را انجام خواهند داد؟ بعد از اینکه مخازن اضطراری آب در محله ها ساخته شد ، میراب هایی از اهالی همان منطقه انتخاب می شوند به طور نمونه در مخزن اضطراری پارک فدک در منطقه نارمک 30 نفر از خانم های اهالی محله به صورت داوطلبانه به عنوان میراب انتخاب شدند.
برای ساخت مخازن اضطراری آب ؛ قرار است از زمین پارک ها، مدارس و دانشگاه ها استفاده شود تا همه مردم بتوانند به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

گزارش از معصومه مرزبند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !