ساخت اولین هواژل جهان با استفاده از بطری پلاستیکی


ساخت اولین هواژل جهان با استفاده از بطری پلاستیکی
محققان دانشگاه ملی سنگاپور یک راهکار ارزان قیمت برای تبدیل بطری های پلاستیکی به هواژل ابداع کردند.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، هواژل (aerogel) نوعی ماده مصنوعی است که کمترین چگالی را در بین مواد جامد دارد. این ماده از یک ژل به دست می آید که در آن بخش مایع ژل با گاز جایگزین می شود. در نتیجه این فرآیند ماده ای جامد با چگالی بسیار کم به دست می آید.

محققان سنگاپوری برای تولید این ماده از بطری های پلاستیکی متداول از جنس پلی اتیلن ترفتالات (PET) استفاده کردند. برای این منظور ابتدا بطری ها را به شکل فیبرهای نازکی بریده و آن ها را با لایه ای از سیلیس پوشاندند. در مرحله بعد فیبرها را در یک فرآیند شیمیایی پیچیده قرار دادند تا حجیم شوند و درپایان کار آن ها را خشک کردند.

در نتیجه این فرآیند نوعی هواژل بسیار سبک، متخلخل، انعطاف پذیر و پایدار به دست آمد که اولین نمونه در نوع خود محسوب می شود و دارای کاربردهای بالقوه زیادی است. برای مثال اگر این هواژل با ترکیبات گروه متیل پوشیده شود، قابلیت جذب نفت را با ۷ برابر ظرفیت جاذب های تجاری موجود در بازار به دست می آورد. همچنین به عنوان عایق حرارتی و صوتی در ساختمان ها کاربرد دارد. همچنین در صورتی که با ترکیبات گروه آمینه پوشیده شود قابلیت استفاده به عنوان فیلتر غبار و دی اکسید کربن را در ماسک های چندبارمصرف صورت دارد.

در حال حاضر محققان در تلاشند تا با استفاده از این ماده و تغییرات سطحی آن بتوانند گازهای سمی مانند مونوکسید کربن را جذب کنند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Colloids and Surfaces A منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آدرس و شماره تلفن اتحادیه های صنفی تبریز