فرار مهاجران روهینگیایی از کمپ‌های خود در بنگلادش از ترس بازگشت به میانمار


یک رهبر روهینگیا از فرار ده‌ها مسلمان روهینگیایی از کمپ‌های خود در بنگلادش از ترس بازگردانده شدن به میانمار خبر داد.

فرار مهاجران روهینگیایی از کمپ‌های خود در بنگلادش از ترس بازگشت به میانمار

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یکی از رهبران روهینگیا روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد: حتی با وجود اینکه میانمار اعلام کرده آماده پذیرش مسلمانان روهینگیایی است، دهها نفر از آنها که قرار بود به میانمار بازگردانده شوند، در هفته جاری از کمپ های خود در بنگلادش گریخته اند.

وی در این خصوص گفت: بیشتر مهاجرانی که در این فهرست قرار داشتند، از کمپ های خود گریخته اند تا به میانمار بازنگردند. همچنین بیشتر آنها به کمپ های اطراف رفته اند تا خود را پنهان کنند و شناسایی نشوند.

هفته گذشته هم بیش از 20 نفر از مسلمانان روهینگیایی که در فهرست افرادی که قرار بود به میانمار بازگردانده شوند، قرار داشتند در گفتگو با رویترز اعلام کردند که نمی خواهند به راخین بازگردند؛ زیرا از وضع آنجا هراس دارند.

بنگلادش و میانمار در ماه اکتبر سال جاری میلادی موافقت کردند که فرآیند بازگرداندن صدها هزار مسلمان روهینگیایی که از میانمار گریخته بودند را به کشور خود آغاز کنند. این در حالی است که آژانس مهاجران سازمان ملل و گروه های حقوق بشری درباره امنیت و شرایط آنها در میانمار ابراز تردید کرده اند.

بنگلادش پیشتر اعلام کرده است که هیچ کس را مجبور به بازگشت به میانمار نخواهد کرد. سازمان ملل هم پیشتر اعلام کرد شرایط هنوز برای بازگشت مسلمانان روهینگایی امن نیست؛ زیرا بودایی های میانمار تظاهراتی را علیه بازگشت آنها برگزار کرده اند.

قرار است فرآیند بازگرداندن نخستین گروه 2000 نفری مسلمان روهینگیایی از 15 نوامبر سال جاری میلادی (2 روز دیگر) آغاز شود. مقامات میانمار هم روز یکشنبه اعلام کردند که برای تحویل گرفتن این مسلمانان آمادگی دارند.

این در حالی است که سازمان یونیسف روز یکشنبه اعلام کرد مسلمانان روهینگیایی باید پیش از آنکه تصمیم به بازگشت به میانمار بگیرند، اجازه داشته باشند شرایط را در میانمار از نزدیک ببینند.

حمله ارتش میانمار به مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین از 25 اوت سال گذشته میلادی آغاز شد. آمارهای سازمان ملل حاکی از آن است که ارتش میانمار با هدف پاکسازی نژادی خانه بسیاری از مسلمانان روهینگیایی را به آتش کشیده است. جنایات مداوم ارتش میانمار باعث شد مسلمانان زیادی به بنگلادش بگریزند. از 25 اوت سال 2017 تاکنون بیش از 700000 مهاجر از میانمار گریخته به بنگلادش پناه آورده اند. بر اساس اعلام سازمان ملل، بیش از 40 درصد آوارگان روهینگیایی زیر 12 ساله هستند. گزارشها حاکی از آن است که مسلمانان روهینگیا در چند دهه گذشته از سوی ارتش میانمار مورد تبعیض واقع شده اند و دولت میانمار به آنها حق شهروندی نداده است. این در حالی است که میانمار همه این اتهامات را تکذیب کرده است.


انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اردوغان: امروز کشمیر برای ما چاناک قلعه محسوب می‌شود