بامو M2 هنوز هم کوچکترین محصول کامل M در بازار بوده و به تازگی نسخهی اسپورت تر آن با پسوند کامپتیشن عرضه شده است. این خودرو برخی از انتقادات وارده به نسخه استاندارد را رفع کرده و جانشین آن شده است.
اما آیا این تغییرات موفق بودهاند؟ به منظور فهم این موضوع ما M2 کامپتیشن را در برابر یکی از رقبای سرسخت آن یعنی آئودی RS3 سدان قرار دادهایم.
این خودروی جمعوجور اما پرفورمنس و کاربردی یک جفت در بیشتر داشته اما از نظر ایده و مفهوم به M2 کامپتیشن نزدیک است. خب کدامیک از این خودروهای پرفورمنس مناسب رانندگان ماهر و حرفهای هستند؟
شاخبهشاخآئودی RS3 سدان | بامو M2 کامپتیشن | مدل |
45705 | 51930 | قیمت (پوند) |
5 سیلندر 2.5 لیتری توربوی بنزینی | 6 سیلندر 3 لیتری توربوی بنزینی | پیشرانه |
395/480 | 404/550 | قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) |
7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، چهار چرخ محرک | 7 سرعته دوکلاچه اتوماتیک، دیفرانسیل عقب | گیربکس |
3.8 | 4.4 | شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
250 | 250 | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
10 | 12.2 | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
رنگ سبز وایپر (2400 پوند)، پکیج استایل مشکی براق (800 پوند)، چراغهای جلوی ماتریکس LED (895 پوند)، شیشههای تیره (375 پوند)، پکیج کامفورت و صدا (995 پوند)، اگزوز اسپورت RS (1000 پوند)، صندلیهای جلوی برقی (650 پوند)، شارژ بیسیم گوشی (325 پوند) | پکیج کامفورت (1800 پوند)، پکیج پلاس (1800 پوند)، غربیلک فرمان گرم شونده (160 پوند)، ترمزهای M اسپورت (1350 پوند) | آپشن ها |
نقاط قوت: هندلینگ درگیر کننده، پیشرانهی فوقالعاده، آپشن گیربکس دستی
نقاط ضعف: قیمت بالا، فضای داخلی کم در مقایسه با آئودی
M2 کامپتیشن در مقایسه با نسخه استاندارد فوقالعاده گیراست. سپر و جلوپنجره جدید به همراه تریم مشکی براق باعث تمایز این خودرو در مقایسه با مدلهای استاندارد شدهاند.
البته این تغییرات ظاهری تنها برای زیبایی نبوده و کاربردی هم هستند. ورودیهای بزرگتر برای خنککنندگی بیشتر پیشرانهی 6 سیلندر 3 لیتری توئین توربو ضروری هستند. این پیشرانه که در برادران بزرگتر M3 و M4 هم بکار رفته قدرت قابلتوجه 404 اسبی و گشتاور 550 نیوتون متری دارد. گشتاور این خودرو برای چنین خودروی کوچکی بسیار زیاد نشان میدهد.
دیگر تغییرات M2 کامپتیشن شامل بازنگری در بدنه و شاسی، ترمزهای ارتقا یافته و تنظیم دوباره دیفرانسیل لغزش محدود با کنترل الکترونیکی است. قطعات سیستم تعلیق آلومینیومی سبکوزن هم از M4 گرفته شدهاند و دامپرها نیز حالت غیرفعال و ثابت دارند؛ بنابراین تغییرات صورت گرفته بیشتر از آن چیزی هستند که در ابتدا تصور میشد.
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت این خودرو در 4.4 ثانیه ثبت میشود که تنها ششدهم ثانیه کندتر از آئودی چهار چرخ محرک میباشد. بخشی از برتری آئودی در این بخش وجود سیستم لانچ کنترل هوشمند و سیستم چهار چرخ محرکی است که استارت فوقالعادهای به وجود میآورد. البته بامو هم از لانچ کنترل سود میبرد.
شایان ذکر است M2 کامپتیشن در شتاب گیریهای دندهای تندتر از آئودی بوده یا با آن برابری میکند. پرفورمنس بامو در سرعتهای بالا فوقالعاده است. پیشرانه 3 لیتری این خودرو در دورهای پایین عضلانی نشان داده و اگرچه صدای آن به خوبی پیشرانه 5 سیلندر آئودی نیست اما تأثیر بالای خود را میگذارد. البته نسبتهای بالای دندهها به این معنی است که رسیدن به ردلاین تنها در پیست امکانپذیر خواهد بود.
با تمامی این تفاسیر، M2 کامپتیشن هنوز هم برای طرفداران برنده است. معنی سخن این است که شاسی دیفرانسیل عقب این خودرو برای دریفت عالی بوده و البته چسبندگی و توازن زیادی دارد بنابراین در سر پیچها اعتمادبهنفس زیادی خواهید داشت.
به دلیل سیستم تعلیق اسپورت تر، M2 کامپتیشن سفتتر از RS3 سدان بوده اما هرقدر که این خودرو را تحتفشار بگذارید بیشتر لذت خواهید بود. تنها نقطهضعف این خودرو فرمان سست و بیحالش است. بهترین حالت فرمان در تنظیمات کامفورت است زیرا حالتهای اسپورت و اسپورت پلاس باعث افزایش وزن فرمان و ایجاد حالت مصنوعی میشوند.
نظرات آزمایشکنندگان
سیستم اطلاعات سرگرمی: اینترفیس بامو کاربری آسانی داشته و پاسخگو است اما از اندروید اتو حمایت نمیکند. این سیستم یکی از بهترین نمونههای کلاس بوده و از صفحهنمایش تیز و باکیفیتی سود میبرد.
متریال بکار رفته: کیفیت ساخت و متریال بکار رفته در کابین خوب است اما کابین آئودی باکیفیتتر به نظر میرسد.
صندلیهای اسپورت: صندلیهای راحت و اسپورت این خودرو باعث شدهاند راننده تمرکز بیشتری روی رانندگی داشته باشد.
آئودی RS3 سداننقاط قوت: پیشرانه باورنکردنی، توانایی استفاده در همه فصول، سواری راحت
نقاط ضعف: هیجان کمتر در مقایسه با بامو، بازخورد ضعیف فرمان
درحالیکه M2 کامپتیشن از پلتفرم دیفرانسیل عقب سری 2 کوپه استفاده میکند RS3 سدان بر پایه همان پلتفرم آئودی A3 بنا شده و بنابراین ساختار آن با اکثر محصولات دیفرانسیل جلوی این برند یکسان است. شاسی MQB منعطف گروه فولکسواگن اجازه استفاده از سیستم چهار چرخ محرک را به آئودی داده است.
این سیستم کشش باورنکردنی مخصوصاً در خط مستقیم به وجود میآید. بخشی از شتاب فوقالعادهی این خودرو نیز به خاطر پیشرانهی 5 سیلندر فوقالعادهای است که راننده را به وجد میآورد.
البته کمی تأخیر توربو وجود دارد اما با افزایش دور پیشرانه صدا نیز پرطنینتر شده و پیشرانه رسماً فریاد میزند.
اگرچه پیشرانه آئودی خاصتر و جذابتر از پیشرانه 6 سیلندر رقیب است اما از نظر هندلینگ نمیتواند به بامو برسد.
فرمان RS3 دقیق است اما بازخورد چندانی به راننده انتقال نمییابد. قرار گرفتن پیشرانه بزرگ 5 سیلندر در جلو هم به معنی سنگینتر بودن دماغه است و درحالیکه چسبندگی خودرو در اکثر شرایط زیاد است اما زمانی که آن را تحتفشار قرار دهید تمایل خودرو به کم فرمانی را حس خواهید کرد. این در حالی است که بامو به بیش فرمانی تمایل بیشتری دارد.
اما سریع راندن با RS3 سریع است. با 995 پوند شما میتوانید سیستم تعلیق تطبیقی را سفارش دهید که واقعاً ارزشش را دارد. این سیستم تعلیق چندین حالت از نرمترین تا سفتترین را ارائه میکند.
خودروی حاضر در تست که از رینگهای 19 اینچی استفاده میکند راحتی خوبی داشته و توازن مناسبی بین پایداری در سر پیچها و راحتی سواری ایجاد میکند. درحالیکه M2 کامپتیشن یک خودروی اسپورت فوقالعاده خشن است اما RS3 میتواند در سفرها نیز راحت باشد. از آرامش و رفاه و سکوت حرف میزنیم.
گیربکس 7 سرعته این خودرو هم در حالت اتوماتیک نرم بوده اما در حالت دستی و با استفاده از پدال شیفترهای روی فرمان تعویضهای سریعی دارد. البته سیستم S ترونیک آئودی گاهی اوقات گیج میشود.
نظرات آزمایشکنندگان
تکنولوژی: ما صفحهنمایش سیستم اطلاعات سرگرمی آئودی را دوست داریم. البته خیلی به آن نیازی نخواهید داشت زیرا کاکپیت مجازی پشت فرمان همهچیز را نشان میدهد.
گیربکس: گیربکس 7 سرعته دوکلاچه RS3 با گیربکس بامو برابری میکند اما سیستم چهار چرخ محرک آئودی کشش بیشتری دارد.
فرمان: اگرچه فرمان آئودی سریع و مستقیم است اما برای یک خودروی پرفورمنس بیروح نشان میدهد.
قضاوت نهاییرتبه اول: بامو M2 کامپتیشن
M2 کامپتیشن خودرویی فوقالعاده و خاص راننده است. شاسی بهبود یافته و سرعت بالای آن یک چالش جذاب برای رانندگان بوده و همین امر باعث درگیری بیشتر راننده در امر رانندگی میشود. پیشرانه صدای بسیار جذابی نداشته اما تأثیرگذار است. M2 کامپتیشن بیشک بهترین ساختهی M تاکنون است.
رتبه دوم: آئودی RS3 سدان
مهمترین جنبهی آئودی RS3 تجربه رانندگی آن است. این خودرو کاراکتر فوقالعادهای داشته و اگرچه سواری بهتر و فضای داخلی بیشتری در مقایسه با M2 کامپتیشن داشته اما قافیه را به رانندگی درگیر کننده تر و جذابتر بامو میبازد.
منبع: autoexpress