مسیر توسعه گردشگری از اعتماد به بخش خصوصی می‌گذرد


مسیر توسعه گردشگری از اعتماد به بخش خصوصی می‌گذرد

توسعه گردشگری همواره یکی از تاکیدات مسئولان دولتی بوده است، اما علیرغم اثرگذاری بخش خصوصی در این راستا تاکنون از ظرفیت‌های موجود استفاده نشده است.

به گزارش ایسنا، امروز که کشور درگیر تحریم شده است و از این طریق اقتصاد نفتی کشور به تنگناهایی کشیده شده است، کارشناسان و اقتصاددانان تاکید بر توسعه اقتصاد غیرنفتی دارند.

یکی از اهرم‌‌ها و ابزارهای توسعه اقتصاد غیرنفتی توسعه گردشگری است، ایران بواسطه سابقه کهن و دیرینه خود گنجینه‌ای از تاریخ به شمار می‌رود که این ظرفیت می‌تواند گردشگران بسیاری را از نقاط مختلف جهان به خود بخواند.

ایران مجموعه‌ای از ابعاد مختلف گردشگری همچون تاریخی، طبیعی، سلامت و ... را در پهنه خود جای داده است و هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند ارزآوری و ارزش افزوده بسیاری را به دنبال داشته باشد، تنها کافیست راه باز شود، داشته‌ها معرفی شود و با آغوشی باز گردشگران را بپذیریم.

تمام این ظرفیت‌ها در گوشه گوشه این سرزمین نهفته است، هیچ نقطه‌ای از ایران خالی از تاریخ و طبیعت بکر نیست، اما این ظرفیت به مانند همه دوران‌‌ها مغفول مانده است.

استان مرکزی نیز به مانند دیگر نقاط کشور مزیت‌های گردشگری خاص خود را دارد و در کنار گردشگری تاریخی مختص خود، طبیعتی ویژه را در دل خود دارد که در هر فصل نوعی از زیبایی را به رخ می‌کشند و شاید زیباترین زیبایی را در پاییز این خطه از ایران بتوان یافت.

این استان جزو معدود استان‌های کشور است که بیشترین روستا را در خود جای داده و همین ظرفیت زمینه‌ساز توسعه گردشگری روستایی و طبیعت‌گردی است، روستاهایی که هنوز بافت کهن خود را حفظ کرده‌اند، دستخوش تغییرات و زندگی مدرنیته نشده‌اند، هنوز ساختار آنها خشت، گل و کاهگل است و برای تاریخ‌دوستان و طبیعت‌گردان می‌تواند جاذبه بکری محسوب شود.

متاسفانه علیرغم این ظرفیت بکر، استان مرکزی هنوز موفق به توسعه گردشگری طبیعی و روستاگردی به معنای واقعی نشده‌ است و ظاهرا باید در کنار تلاش دولتی‌ها قطعات دیگر پازل رونق گردشگری در استان مرکزی را دید و استفاده کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی اواخر هفته گذشته رسما معارفه شد. در این جلسه حاضران و مدعوین یکصدا تاکید بر توسعه گردشگری داشتند، اما نکته قابل تامل این است که توسعه به چه ابزارهایی نیاز دارد؟ حلقه مفقوده کجاست که هنوز توسعه‌ای حاصل نشده است و به قول ایزدی مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان که تاکید داشت "باید تصویری جدید از استان مرکزی در اذهان داخلی و خارجی ایجاد شود" لازمه این تصویرسازی جدید چیست؟

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان مرکزی پتانسیل‌های ویژه گردشگری دارد ولی با وجود اشراف بر این موضوع، ظرفیت‌ها همچنان مغفول مانده‌اند.

مریم توسطی با اشاره به طبیعت پاییزی استان مرکزی تصریح کرد: استان مرکزی منبعی سرشار از مناظر و مناطق طبیعی زیباست که در پاییز، این زیبایی صدچندان می‌شود، اما نه تنها مورد توجه قرار نگرفته است بلکه متاسفانه هم‌استانی‌های ما این ظرفیت‌ها را نمی‌شناسند.

وی گفت: هر کدام از این ظرفیت‌ها می‌تواند ارزش افزوده برای استان و کسب درآمد برای روستاها و شهرها داشته باشد به همین دلیل بخش خصوصی و کمیسیون گردشگری شناسایی و معرفی این ظرفیت‌ها را رسالت خود می‌داند.

توسطی با بیان اینکه مشکلات بخش خصوصی به صورت مستمر رصد و واکاوی می‌شود و حتی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی فرصتی به بیان مسائل و مشکلات حوزه گردشگری استان اختصاص یافت و مصوبات خوبی اتخاذ شد، افزود: در این جلسات رئیس و دبیر انجمن خدمات مسافرتی به مشکلات عدیده طی چند سال اخیر مانند مشکلات مالیاتی اشاره کردند که متاسفانه نسبت به آنها بی‌توجهی شده و حتی کانالی برای رساندن این صدا به گوش مسئولان استان وجود نداشته است، اما کمیسیون گردشگری زمینه بیان مشکلات را محقق کرده است.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون از دی ماه سال گذشته کار خود را آغاز و تقریبا جایگاه خود را در این حوزه پیدا کرده است، گفت: کمیسیون از هر فرصت و فضایی برای معرفی پتانسیل‌های گردشگری استان مرکزی استفاده می‌کند، اما لازمه این معرفی و موفقیت در حوزه گردشگری، توسعه زیرساخت‌هاست.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان مرکزی تاکید کرد: شهر اراک به لحاظ تاریخی قدمت کمتری دارد، اما ظرفیت‌های گردشگری در روستاهای استان مرکزی به قدری بالاست که باید در این زمینه برنامه‌ریزی و مانوری مناسب صورت گیرد، شهرستان‌های استان و روستاها گنجینه‌ای تاریخی به لحاظ مفاخر، مشاهیر، ابنیه‌های تاریخی و طبیعی به شمار می‌روند و باید بر این پتانسیل تمرکز کرد، زیرساخت‌های لازم فراهم شود، با حمایت دولت در جهت رفع چالش‌ها برآمد و سپس در جهت معرفی و جذب گردشگر اقدام کرد.

وی با اشاره انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری ایران در سال 2018 که پنجره‌ای جدید برای گردشگری ایران در عرصه‌ جهانی خواهد بود، عنوان کرد: همدان به لحاظ تاریخی شهری شناخته شده است، اما استان مرکزی به لحاظ طبیعی ظرفیتی را در اختیار دارد که می‌توان از این مزیت نهایت بهره را برد، به عنوان مثال دره گردو خود به تنهایی یک عرصه طبیعی بکر در حوزه گردشگری است که هنوز به خوبی معرفی نشده و درگیر بروکراسی اداری شده است.

توسطی اضافه کرد: این منطقه پتانسیل تبدیل شدن به یک قطب گردشگری را دارد، در حال حاضر این منطقه با امکانات اندک و ناچیز خود مقصد تفریحی و گردشگری بسیاری از خانواده‌هاست و اگر این ظرفیت ساماندهی و امکانات فراهم شود به تنهایی توان جذب گردشگران بی‌شماری را دارد.

وی درخصوص توسعه خانه‌های بومگردی با توجه به ظرفیت‌های گردشگری بسیار در شهرستان‌ها و روستاهای استان مرکزی بیان کرد: متاسفانه در این حوزه آنچنان که در شان و جایگاه استان مرکزیست، پرداخته نشده است، سازمان میراث فرهنگی گزارشی مبنی بر تعداد اقامتگاه بومگردی ارائه می‌کند، اما باید به خروجی توجه کرد، در حال حاضر تنها خانه نخجیر در استان مرکزی فعال است و گردشگر جذب می‌کند، منزل امیرکبیر در هزاوه که ظرفیت بالایی به شمار می‌رود، هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و این مزیت نیز به مانند دیگر مزیت‌ها مغفول مانده است.

توسطی با تاکید بر اینکه کار برای توسعه گردشگری استان مرکزی بسیار و راه دراز است، راهکار توسعه گردشگری و حلقه مفقوده را اعتماد به بخش خصوصی دانست و گفت: دولت باید با پذیرش توانمندی بخش خصوصی تعاملی سازنده را شکل دهد، تجربه ثابت کرده در هر برهه از زمان که بخش خصوصی به موضوعات ورود کرده در واقع خروجی موفقی به ثبت رسیده است و با سازماندهی این تعامل و استفاده از ایده و طرح‌های بخش خصوصی، این ظرفیت بالقوه و مغفول‌مانده را می‌توان فعلیت بخشید.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان مرکزی عنوان کرد: با توجه به انتخاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان مرکزی درخواست توجه به این ظرفیت و شکل‌دهی تعامل بخش خصوصی و دولتی را داریم.

به گزارش ایسنا، بخش خصوصی همواره برای مباحث مختلف پای کار بوده است، تنها کافیست دولتمردان و مسئولان پذیرای این همکاری باشند تا بتوان در این دوران که اقتصاد کشور درگیر چالش‌های بسیار است از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به عنوان ابزار نجات‌بخش اقتصاد استفاده کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی