ابهام زدایی از برجام ؛ دستاورد سفر ظریف به ایتالیا


ابهام زدایی از برجام ؛ دستاورد سفر ظریف به ایتالیا

رم - ایرنا - ابهام زدایی در ارتباط با برجام و تشریح سیاست های ضد ایرانی و قلدرمابانه دولت آمریکا را می توان به عنوان مهم ترین دستاورد سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به ایتالیا دانست .

به گزارش روز شنبه خبرنگار ایرنا از رم، وزیر خارجه کشورمان در یک سفر کاری فشرده به رم پایتخت ایتالیا که دو روز به طول انجامید ؛ علاوه بر مذاکره با مقامات ایتالیایی درخصوص برجام و روابط دوجانبه، در باره اوضاع یمن ؛ سوریه و ضرورت پایان دادن به وضعیت نابسامان مردم یمن و حرکت به سوی راه کار سیاسی در سوریه با مقامات ایتالیایی و دیگر کشورها گفت و گو کرد.
همچنین در دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات خارجی ؛ درباره همکاری های اقتصادی و استفاده از مکانیزم های ویژه برای کار مشترک نیز مباحث جدی مطرح شد و به عقیده دکتر ظریف 'اگر چه ریسک پذیری اروپا تا حد قابل توجهی پایین بوده ولی تعهد سیاسی وجود دارد و باید دید تا کجای کار آمادگی دارند'.
وزیر خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه با حضور نمایندگانی از 56 کشور جهان، به رم سفر کرده بود، در نخستین روز از سفر خود با 'انتزو موئاورو میلانزی' همتای ایتالیایی در وزارت خارجه این کشور دیدار و در باره همکاری میان اتحادیه اروپا و ایران برای حفظ برجام گفت و گو کرد.
وزرای خارجه ایران و ایتالیا در این دیدار در باره همکاری میان ایران و اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و در باره موضوع ساز و کار مالی اتحادیه اروپا و اینکه چگونه می توان این کار را هم در بحث دو جانبه و هم چند جانبه به پیش برد، گفت و گو کردند.
همچنین مقامات دوکشور در باره روابط اقتصادی دوجانبه و روش های استفاده از همکاری های میان بخش خصوصی مخصوصا همکاری میان شرکت های متوسط و کوچک بحث و تبادل نظر کردند تا بتوانند برغم تحریک های غیر قانونی آمریکا این همکاری ها را ادامه دهند.
در این دیدار همچنین در باره مسایل مهم منطقه ای از جمله مساله یمن، سوریه ولیبی بحث و تبادل نظر شد. وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار برجام را باعث تقویت صلح و امنیت بین المللی خواند و بر تلاش همه جانبه کشورش برای کمک به حفظ آن در کنار سایر کشورهای اتحادیه اروپا تاکید کرد.
ظریف همچنین در نخستین روز از سفر خود با شمار زیادی از ایرانیان مقیم ایتالیا دیدار کرد. وزیر خارجه کشورمان سپس در نشست تجاری اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران و کنفدراسیون صنایع ایتالیا شرکت کرد و با فعالان اقتصادی ایتالیا که علاقه مند به کار با ایران هستند، دیدار و در جمع آنان سخنرانی کرد.
شرکت در اجلاس بین المللی گفت و گوهای مدیترانه و پاسخ به سئوالات و ابهام زدایی در رابطه با برجام و سیاست های قلدرمنشانه دولت آمریکا مهم ترین بخش سفر ظریف به رم محسوب می شود.
ظریف در این نشست مهم سالانه با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ملت ایران گفت: ایران زیر بار زور نمی رود. ایران نه 40 سال بلکه هفت هزار سال است که دوام آورده و می آورد. تاریخ امپراطوری ایران و ایتالیا از عمر برخی کشورهای مدعی بیشتر است و برای همین است که زیر بار زور نمی رویم چون می دانیم هیچ قدرتی دائمی نیست.
وزیر امور خارجه کشورمان در این کنفرانس به ارایه دیدگاه های ایران مخصوصا در رابطه با منطقه پرداخت و به سوالات متعددی درباره سیاست های منطقه ای ایران، سیاست های یکجانبه گرایانه آمریکا، تاثیر تحریم ها بر مردم ایران و مقاومت مردم برابر تحریم ها پاسخ داد و تاکید کرد که 'مردم ایران با تاریخی چند هزار ساله هرگز اجازه نمی دهند که یک دولتی که در عمق تاریخی ما، موقتا شرایط ویژه ای را پیدا کرده است بتواند با آنها با زور گویی رفتار بکند'.
سخنان اقای ظریف در این کنفرانس مهم بین المللی بارها با تشویق حضار همراه بود .
ظریف همچنین با یک روزنامه و یک شبکه تلویزیونی ایتالیایی مصاحبه کرد و به پرسش های آنها پاسخ گفت. ظریف روز دوم از سفر خود با قائم مقام وزیر خارجه عمان و سپس با وزیر خارجه مالت دیدار کرد.
وزیر خارجه کشورمان همچنین در دیدار با 'روبرتو فیکو ' رئیس مجلس ایتالیا بر لزوم ایجاد یک کانال بانکی با اتحادیه اروپا تاکید کرد.
رئیس مجلس نمایندگان ایتالیا در این دیدار ایران را یک بازیگر کلیدی در منطقه و نظام بین المللی خواند و گفت که خروج آمریکا از برجام مشکلاتی را ایجاد کرد اما ایتالیا و اروپا همه تلاش خود را خواهند کرد تا این دستاورد حفظ شود و باب گفت و گو و دیپلماسی باز بماند.
ظریف همچنین در یک جلسه نهار کاری با وزیر خارجه ژاپن شرکت و در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه، برجام، تحولات بین المللی و منطقه ای از جمله شرایط یمن، سوریه و کره شمالی گفتگو و تبادل نظر کرد و بعد از ظهر جمعه نیز با 'استفان دیمیستورا' نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سوریه، بررسی راه حل سیاسی بحران و تدوین قانون اساسی، کمک‌های انسانی و بازسازی سوریه گفت‌ و گو و تبادل نظر کرد.
وی در پایان سفر خود نیز با 'سرگئی لاوروف' همتای روسی دیدار کرد.
وزرای خارجه ایران و روسیه در این ملاقات در حاشیه کنفرانس بین المللی گفتگوهای مدیترانه ای وضعیت کلی برجام مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و همچنین به تبادل نظر درباره اوضاع سوریه پرداختند.
ظریف شامگاه جمعه پس از دو روز سفر کاری فشرده ؛ به تهران بازگشت.
اروپام**461 ** 1546

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...