بازدید 117 گروه از 29 استان از نمایشگاه تخصصی مسجد


بازدید 117 گروه از 29 استان از نمایشگاه تخصصی مسجد

نمایشگاه تخصصی «مدیریت مسجد» در آخرین روز برپایی خود، میزبان جمع کثیری از روحانیون و دیگر بازدیدکنندگان از آن بود که در مجموع 117 گروه از 29 استان کشور از آن بازدید کردند.

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بازدیدکنندگان این نمایشگاه علاوه بر استفاده از طرحها و ایدههای آن بر ارائه خدمات و فعالیتهای آن در قالب دکترین مدیریت مسجد تاکید کردند.

نمایشگاه تخصصی «مدیریت مسجد» که کار خود را از روز یکشنبه، ۲۰ آبان‌ماه با هدف ارائه جدیدترین الگو‌های مدیریتی مسجد به ائمه جمعه و جماعات، فعالان مسجدی و فعالان فرهنگی در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی آغاز کرده بود، چهارشنبه ۳۰ آبانماه، به کار خود پایان داد.

هدف این نمایشگاه ارائه الگوی یکپارچه مدیریت مسجد، انتقال دانش مدیریت مسجد به ائمه جماعات و کارگزاران مساجد و انتقال دانش و تجربیات ساماندهی مساجد به ائمه جمعه و نمایندگی های ولی فقیه در استان ها بود.

این نمایشگاه در پنج بخش مختلف برگزار شد که بخش اول آن با عنوان «مبادی» با چهار قسمت؛ مسجد از نگاه رهبر حکیم و عالیقدر، پیشینه شناسی (مساجد فعال و تاثیرگذار از قبل انقلاب تا کنون، ائمه جماعات شاخص، شهدای محراب و ائمه جماعات شهید استان تهران و ...) دشمن شناسی (حرکت دشمن علیه مساجد در طول تاریخ اسلام به خصوص در زمان معاصر) و مسئله شناسی نظام اسلامی و نقش مسجد در منظومه مسائل گفتمان انقلاب اسلامی بود.

بخش دوم این نمایشگاه به آشنایی با مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران، تاریخچه تاسیس (نگاهی به حکم مقام معظم رهبری (حفظه الله) به حضرت آیت الله مهدوی کنی (رحمه الله علیه) چارت و شرح وظایف ارکان مرکز، ماموریت های ذاتی مرکز و برنامه های راهبردی (اول، دوم و سوم در یک نگاه) می‌‌پرداخت.

وی افزود: بخش سوم این نمایشگاه به برنامه راهبردی مرکز اختصاص داشت راهبرد اول عبارت است از؛ توانمند سازی ائمه جماعات و کارگزاران مسجدی، طراحی و فرآیند جذب و استقرار، تکریم، رشد و آموزش، تامین و تولید محتوا و اساتید و فناوری توانمند سازی و آشنایی با سامانه جامع مساجد (سجم).

راهبرد دوم نیز با محوریت فرهنگ سازی به آشنایی با اسناد پشتیبان فرهنگ سازی (مسجد و کودک و نوجوان، مسجد و جوان، مسجد و بانوان و الگوی فرهنگ سازی) آشنایی با فعالیت های مرکز در دهه تکریم و غبارروبی مساجد، آشنایی با اقدامات متناسب با روز جهانی مسجد و آشنایی با اقدامات فرهنگ ساز می‌پرداخت.

آشنایی با نظام‌های حقوقی، مهندسی و مدیریت مالی‌ و نیز الگوهای گونه بندی و سطح بندی، رفع تعارضات و حل اختلاف و فعالیت های اجتماعی و نیز نظام مدیریت فرهنگی مساجد، بخش های این راهبرد را تشکیل می‌دهند.

راهبرد چهارم بخش سوم این نمایشگاه هماهنگ سازی دستگاه ها را در بر داشت که شامل ارائه گزارش از تفاهم نامه‌های منعقد شده بین مرکز رسیدگی به امور مساجد و سایر دستگاه ها و نهادها، ارائه گزارش از مجوزهای اخذ شده از سوی این مرکز جهت ارائه انواع خدمات به مخاطبان و الگوی تعاملات دستگاهی شد.

راهبرد پنجم این بخش به تعالی سازمانی اختصاص داشت که به آشنایی با اقدامات مرکز رسیدگی به امور مساجد در راستای تعالی سازمانی می‌پرداخت.

بخش چهارم حوزه‌های پشتیبان بودند که به آشنایی با پایگاه تخصصی مسجد (www.masjed.ir) آشنایی با اپلیکیشن مسجدیاب، آشنایی با باشگاه ایده‌پردازان مسجدی (بام) (www.masjedidea.ir) آشنایی با سایت مسجد کالا (www.masjedkala.ir) آشنایی با سایت مسجد تی وی (www.masjed.tv) در این بخش می‌پرداخت.

بخش پنجم آشنایی با مولفه‌های مسجد تراز اسلامی (سند مسجد تراز اسلامی) است که آشنایی با تولیدات مرکز رسیدگی به امور مساجد از ملحقات این بخش بود.

پایان پیام/500

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

موسسه قرآنی ریحانه النور در خوسف راه‌اندازی می‌شود