تعبیر قرآن از مکارم اخلاق پیامبر اکرم (ص)/ دو ویژگی مهم شیعیان از نگاه ائمه اطهار (ع) چیست؟


حجت الاسلام ریاضت با اشاره به سیره و سنت حضرت محمد (ص)، از ویژگی‌ اخلاقی ایشان و نگاه ویژه امامان معصوم (ع) به شیعیان گفت. حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت خطیب و کارشناس امور مذهبی، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت...

حجت الاسلام ریاضت با اشاره به سیره و سنت حضرت محمد (ص)، از ویژگی‌ اخلاقی ایشان و نگاه ویژه امامان معصوم (ع) به شیعیان گفت.

حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت خطیب و کارشناس امور مذهبی، در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیره و سنت پیامبر اکرم (ص) گفت: پیامبر گرامی اسلام مجموعه مکارم اخلاق، سجایا و معرفت را دارا و از همه رذائل اخلاقی نیز مبرا بودند. اما در برخی از صفات که قرآن هم به آن اشاره کرده است، پیامبر اکرم (ص) برجسته هستند. یکی از آنها خوش اخلاقی و خوشرویی است که قرآن از آن به «إِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ» تعبیر کرده و همین ویژگی را باعث پیشرفت و ترویج سریع اسلام می داند و بیان می‌کند: «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ. وَلَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ ...» به این معنی که اگر این خوشرویی و گشاده‌رویی تو نبود، باعث می‌شد که مردم از اطراف تو پراکنده شوند. در واقع آن چیزی که باعث رشد سریع اسلام شد، خُلق و خوشرویی حضرت محمد مصطفی بود.

تعبیر قرآن از مکارم اخلاق پیامبر اکرم (ص)/ دو ویژگی مهم شیعیان از نگاه ائمه اطهار (ع) چیست؟

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بحث اخلاق پیامبر بسیار حائز اهمیت است، بیان کرد: یکی از ویژگی های مهم دیگر پیامبر نفوذ ایشان در بین مردم بود که قرآن از آن با عنوان «رحمة العالمین» تعبیر می کند. به این معنا که ما تو را نفرستادیم مگر اینکه رحمت خود را بر تمام عالم بگسترانی! نه فقط برای مسلمانان و آن‌هایی که به تو ایمان آوردند، بلکه برای تمام عالم تو رحمت هستی.

بیشتر بخوانید: پیامبر(ص) همه ویژگی های اخلاقی را کنار هم داشت

تعبیر قرآن از مکارم اخلاق پیامبر اکرم (ص)/ دو ویژگی مهم شیعیان از نگاه ائمه اطهار (ع) چیست؟

این خطیب و کارشناس امور مذهبی بیان کرد: این رحمت دلالت بر آن گذشت و عطوفت پیامبر دارد. اگرچه قرآن می‌فرماید پیامبر و پیروان ایشان شدیدترین برخورد را با کفار دارند و بین خودشان اهل گذشت و الفت هستند؛ اما می‌بینیم که این گذشت به شدت در رفتار پیامبر حتی با دشمنان خود موج می‌زند. نمونه این گذشت در فتح مکه است. وقتی مسلمانان بدون خونریزی مکه را فتح کردند، سران قریش و کفار به شدت از رفتار پیامبر می‌ترسیدند و در کعبه بر خود می‌لرزیدند؛ ولی زمانی که پیامبر وارد خانه خدا شدند و این حالات کفار را دید گریستند و رو به آن‌ها گفتند من همه شما را بخشیدم و شما آزاد هستید. این رفتار نشان گذشت و عفو در حیطه قدرت دارد که البته از جمله صفات الهی نیز تلقی می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت افزود: ما نمی‌توانیم به اندازه پیامبر اهل گذشت و بخشش باشیم؛ اما همانطور که قرآن فرموده حداقل می‌توانیم این رفتار را الگوبرداری کنیم. ما می‌توانیم با خانواده، همسایگان و دوستان خود خوش اخلاق باشیم و در آداب و معاشرت از عصبانیت دوری کنیم و به پیروی از پیامبر اکرم (ص) اهل گذشت باشیم و در مقابل خودخواهی‌ها از دیگران بگذریم.

تعبیر قرآن از مکارم اخلاق پیامبر اکرم (ص)/ دو ویژگی مهم شیعیان از نگاه ائمه اطهار (ع) چیست؟

بیشتر بخوانید: رسیدن به یک امت واحده مستلزم الگوبرداری از سیره نبوی است

وی یکی از نکات پر رنگ زندگی پیامبر (ص) را امانت‌داری ایشان تلقی کرد و گفت: پیامبر اکرم (ص) حتی قبل از مبعوث شدن به پیامبری نیز به محمد امین ملقب بودند. این همان ویژگی است که ائمه معصوم (ع) فرمودند: «شیعیان ما به دو صفت شناخته می‌شوند، یکی صداقت و دیگری امانت‌داری» البته این امانت‌داری معنای گسترده و وسیعی است که در گام اول باید به امانتداری وجود انسان و اعضا و جوارح خود اشاره کرد. این پیکر و اعضای بدن دست ما امانت است و باید در جای خودش به درستی استفاده شود.

حجت الاسلام و المسلمین ریاضت دیگر ویژگی پیامبر را اعتقادات ایشان دانست و افزود: دیگر بحث در باب ویژگی پیامبر اکرم (ص) بخش اعتقاداتی است که قرآن می‌فرماید ما در هیچ نعمتی که به شما عطا کرده‌ایم، منتی برسرتان نگذاشته‌ایم؛ اما دو نعمت را با منت به شما داده‌ایم که یکی از آن‌ها وجود نازنین پیامبر (ص) و دیگر امامت و ولایت اهل بیت (ع) است. در واقع ما برای اینکه بتوانیم از پیروان راستین پیامبر باشیم باید این چند ویژگی را که در قرآن و روایت‌ها بسیار تأکید شده در زندگی خود سرلوحه قرار دهیم.

انتهای پیام /


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مهران مدیری با «ساعت 6 صبح» در سینما