روابط علمی ایران و چین در سطح مناسبی است


روابط علمی ایران و چین در سطح مناسبی است

پکن- ایرنا- سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به اهمیت روزافزون چین برای ارتقا جایگاه علمی و فناوری کشور تصریح کرد روابط علمی و فنی ایران و چین در حال حاضر در شرایط مطلوبی است.

به گزارش ایرنا «حسن شابیگ» روز یکشنبه در دومین همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین در پکن با بیان اینکه سرعت تغییر و تحولات جهان کنونی تحت تاثیر سرعت تولید دانش و فناوری به مراتب بیش از گذشته است تاکید کرد امروز دانش و فناوری نه تنها در حوزه های بلافصل خود چون صنایع و اقتصاد، که در تمامی ابعاد زندگی بشر حضور و بروز خود را نمایان ساخته است.
او گفت: انقلاب سوم فناوری بیش از سایر تحولات علمی و فنی تاثیرات اجتماعی و حتی سیاسی داشته است این تحول علمی، سیاست جهان را با امکاناتی که در اختیار دولت ها و مردم قرار داده، از خود متاثر نموده و فضای دیپلماتیک جهانی را نیز تغییر داده است.
به گفته وی در جهان امروز در کنار کمیت های سنتی محاسبه قدرت مانند توان نظامی و اقتصادی، عناصر و منابع متنوع دیگری به ملزومات قدرت یک کشور اضافه شده اند و مجموعه این عوامل تعیین کننده قدرت و نفوذ کشورها در جهان معاصر به شمار می آیند.
شابیگ افزود: در حوزه دیپلماسی نیز در اثر تحولات علمی و فناورانه، شرایط کاملا دگرگون و مرزهای سنتی دیپلماسی متحول شده است.
وی افزود: در زمانه ای که دانش و فناوری به منبع و ابزار قدرت بدل می گردد، رقابت برای کسب آن نه یک فرصت بلکه وظیفه ای است که دولت ها آن را احساس می نمایند دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نیز نمی تواند این حوزه تاثیرگذار و عمیق را نادیده گیرد و ضرورت های توسعه کشور، نیاز به دانش روزآمد را برای غلبه بر مشکلات پیش روی کشور ایجاب می کند.
وی ادامه داد: به این منظور سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن نیز تاکنون با همکاری نهادهای علمی و دانشگاهی کشور در دو حوزه دانشجویی و فناوری فعالیت های خود را سازمان داده است.
شابیگ با اشاره به اینکه برای جمهوری اسلامی ایران، حضور در عرصه های علمی چین از دو زاویه واجد اهمیت است تصریح کرد تحولات یک دهه اخیر موجب شده تا در بسیاری از کشورهای غربی، مشکلاتی را برای ایرانیان در آموختن دانش به روز و کسب فناوری های نو به وجود آورند.
وی ادامه داد: تحصیل ایرانیان در بسیاری از حوزه های حساس از دانش فنی و مهندسی گرفته تا حوزه بیوتکنولوژی، با موانع نوشته و نانوشته ای روبرو است که این موجب حساسیت و محدودیت در همکاری مراکز علمی و دانشگاهی با جمهوری اسلامی ایران شده است.
شابیگ تاکید کرد این در حالی است که شرایط در چین متفاوت است دولت چین و مراکز علمی این کشور نگاهی بازتر به این حوزه داشته و این امکان تحصیل، همکاری های علمی و حتی دریافت فناوری مورد نیاز را تسهیل نموده است.
سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین تاکید کرد رشد روزافزون جایگاه علمی دانشگاه های چین، این کشور را به مقصدی برای جذب دانشجویان ایرانی تبدیل کرده است استعداد، توانایی و شخصیت جوانان ایرانی موجب شده تا دانشگاه های چین نیز نسبت به جذب دانشجویان ایرانی تمایل نشان دهند.
به گفته وی بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت علوم چین، در حال حاضر 1780 دانشجوی ایرانی در این کشور مشغول به تحصیل هستند که 350 نفر از آنها از تسهیلات ارائه شده از سوی شورای بورس چین (CSC) بهره گرفته و یک هزار و 430 نفر نیز با هزینه شخصی در این کشور تحصیل می کنند.
شابیگ ادامه داد: بر این اساس، با توجه به امکانات آموزشی و پژوهشی گسترده، منابع مالی و بورس هایی که در چین وجود دارد، فرصت های بسیاری برای دانشجویان ایرانی برای حضور و تحصیل در این کشور پدید آمده است.
به گفته وی در سال های گذشته به همت رایزنی علمی سفارت، مجامع دانشجویی در شهرهای مختلف چین، سازمان دهی شده اند، این مجامع زمینه ایجاد فضایی دوستانه را برای دانشجویان ایرانی فراهم می کند تا با همکاری با یکدیگر بر مشکلات فردی و گروهی خود فائق آیند.
او گفت: در راستای تسهیل شرایط برای زندگی و تحصیل دانشجویان در کشور چین نیز این سفارت تمامی تلاش خود را به کار گرفته تا مشکلات دانشجویان به حداقل ممکن کاهش یابد و این موضوع همواره یکی از سرفصل های مذاکراتی و پیگیری با مقامات و نهادهای مختلف چین در سطوح مختلف بوده و خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حوزه فناوری نیز اقدامات شایانی صورت گرفته است تصریح کرد تاسیس دفتر فناوری در نمایندگی پکن در سال 1394 قدم نخست در مسیری بود که با وجود تمام چالش ها تاکنون توانسته دستاوردهای مهمی را به همراه داشته باشد.
به گفته وی امضای بیش از 10 سند همکاری در حوزه همکاری‌های فناوری، تاسیس صندوق مشترک حمایت از توسعه فناوری با آکادمی علوم چین، همکاری در زمینه تاسیس پارک فناوری و برنامه حمایت از پروژه‌های مشترک فناورانه با وزارت علوم چین و برنامه تبادل دانشمندان جوان ایران و چین بخشی از این اقدامات است.
شابیگ افزود: در این چارچوب مراکز همکاری های فناوری میان ایران و چین در حال گسترش است در حال حاضر مرکز فناوری نانوی ایران و چین در گوانجو، دفتر تحقیقات مشترک تجهیزات پزشکی و مرکز فناوری نانوی ایران و چین در سوجو مستقر شده و فعالیت می نمایند.
او با اشاره به اینکه توافق اولیه برای تاسیس مرکز نوآوری ایران و چین در پکن نیز به دست آمده و اقدامات برای فعال نمودن آن در حال پیگیری است تاکید کرد بخش ویژه محصولات فناوری و نمایشگاه دائمی نیز در پاویون جمهوری اسلامی ایران در منطقه آزاد شانگهای ایجاد شده است.
او در پایان اظهار امیدواری کرد جمع حاضر که برگزیده جامعه علمی ایرانیان چین است با درک فرصتی که در اختیار دارند و نیازی که میهن عزیزمان به دانش و توانمندی های به روز وجود دارد، تسهیل کننده انتقال آن به کشور باشند.
دومین همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین با رویکرد «بررسی فرایند و دستاوردهای توسعه در چین» و با همت مجمع دانشجویان ایرانی مقیم این کشور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.
این همایش در محورهای 'صنعت و انرژی'، 'کشاورزی، آب و محیط زیست'، 'آموزش، پژوهش و فناوری'، 'پزشکی، سلامت و علوم زیستی'، 'مدیریت، اقتصاد و بازرگانی' و 'فرهنگ و گردشگری' برگزار شد.
28 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده بود که هیات داوران 17 مقاله آن را حایز شرکت در همایش تشخیص دادند و از این تعداد 10 مقاله به صورت سخنرانی و 7 مقاله نیز به صورت پوستر ارایه شد.
این همایش با حمایت سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین، رایزنی های علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران در چین، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، نمایندگی شرکت مپنا در پکن و نمایندگی جامعه المصطفی (ص) در چین برگزار شد.
همچنین در این همایش میزگردی با عنوان «نقش شرکت های نوپا و دانش بنیان در ارتقاء کارآفرینی و جهش علمی جامعه؛ مقایسه ایران و چین» برگزار شد.
نخستین همایش جامعه علمی ایرانیان مقیم چین با عنوان 'تجربیات و فرصت های آموزش و پژوهش در چین' آذر ماه سال گذشته با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد.
**آساق**1904**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی